تبلیغات


























 
اخبار دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نقیه، مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نقیه، مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1399/4/7 شنبه تسلط بر فرهنگ ایران و غرب نیاز معلمان است مدیر گروه فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: معلم در ابتدا نیازمند این است که به‌خوبی اسلام و ابعاد مختلف آن را بشناسد و بداند که اسلام می‌تواند پاسخ‌گوی زمان امروز و حتی آینده باشد و همچنین باید تسلط کامل بر مؤلفه‌های هویت ایرانی داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نقیه در گفت‌وگویی با بیان آسیب‌شناسی بحث تعلیم و تربیت و نقش معلمان در این زمینه اظهار داشت: نکته قابل‌تأمل این است که معلمان امروز ما، نیاز به تعلیم و تربیت، هویت بخشی و پایه‌گذاری تمدن اسلامی دارند که این مشکل اساسی و ریشه‌ای است چراکه معلمان پایه ابتدایی و اساتید دانشگاه‌ها، هم از جهت هویتی و هم از جهت دینی خالی و نیازمند آموزش هستند و در گام بعد باید بر روی صحبت‌های مقام معظم رهبری تمرکز کرد و معلمان بر اساس منویات و رهنمودهای ایشان قدم بردارند.

مدیر گروه فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: امروزه با توجه به وجود ماهواره و تأثیرگذاری وسیع شبکه‌های مجازی، دنیای غرب و تمدن غرب در جامعه تزریق می‌شود و به همین دلیل معلمان در درجه اول تحت تأثیر ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی قرار می‌گیرند و از طرف دیگر هم آماده تقابل بافرهنگ غربی نیستند.


صفرتا صد فرهنگ غربی بد و غلط نیست

وی در خصوص لزوم بومی‌سازی، تشخیص و جداسازی صحیح و نادرست تمدن غرب تصریح کرد: هنگامی‌که بحث تقابل تمدن و فرهنگ غربی مطرح می‌شود به این معنی نیست که صفرتا صد این فرهنگ اشتباه است، بلکه معلم باید طوری تعلیم ‌دیده و آموزش دیده باشد که توانایی تشخیص و جداسازی بخش‌های صحیح و نادرست تمدن غرب را داشته باشد و همچنین بتواند بخش‌های صحیح را بومی‌سازی و بافرهنگ ایرانی تلفیق کند و در نهایت به دانش آموزان مقاطع مختلف آموزش بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین نقیه با اشاره به این‌که معلمان آن‌چنان‌که بایدوشاید وظیفه خود را انجام نداده‌اند تأکید کرد: متأسفانه معلمان ما امروز قوت تشخیص ویژگی‌های مثبت و جدا کردن آن‌ها از فرهنگ غرب را ندارند چراکه اکثریت تحصیل‌کرده دانشگاه هستند و بحث هویت بخشی و تمدن سازی را نیاموخته‌اند و همین‌طور دانشجویان، حدود 12 سال تحت آموزش نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی هستند اما می‌بینم که از همه جهات خالی هستند و شناختی درستی نسبت به هویت ایرانی و اسلام ندارند و درحالی‌که 12 سال در بهبهه نوجوانی و جوانی در اختیار نظام آموزشی بوده‌اند، متوجه تفاوت‌ها نیستند و این نشانگر این است که معلمان ما، آن‌چنان‌که بایدوشاید وظیفه خود را انجام ندادند.

وی افزود: فرهنگ ایرانی و اسلام بسیار درهم‌تنیده است و در واقع هویت ایرانی و هویت اسلامی جدا از هم نیستند بنابراین معلم در درجه اول نیازمند این است که به‌خوبی اسلام و ابعاد مختلف آن را بشناسد، برای مثال، حداقل یک دوره کتب شهید مطهری را کارکرده و ابعاد مختلف اسلام از دیدگاه شهید مطهری را آموزش‌دیده باشد و بداند که اسلام می‌تواند پاسخ‌گوی زمان امروز و حتی آینده باشد و زمانی که اسلام را به‌خوبی شناخت، متوجه می‌شود که اسلام در حال حاضر به‌خوبی جواب‌گو است و احکام ثابت و متغیر اسلام دارای چنین ظرفیتی است و می‌تواند پاسخ‌گو بوده و مشکلات زمانه را به‌درستی حل کند.


معلم باید مسلط بر مؤلفه‌های هویت ایرانی باشد

استاد حوزه و دانشگاه بابیان ویژگی‌های معلم تراز انقلاب خاطرنشان کرد: یک معلم انقلابی باید تسلط کامل بر مؤلفه‌های هویت ایرانی داشته باشد و لازمه آن این است که دوره تاریخ ایران، اعم از قبل از مشروطه، مشروطه، پهلوی و انقلاب را با دقت مطالعه کرده و در صورت نیاز آموزش ببیند و ضمن هویت شناسی و تاریخ‌شناسی ایرانی، بحث غرب‌شناسی را هم کار کند و در مقام مقایسه هم مسلط باشد.

وی با اشاره به ویژگی دیگر معلمان بیان داشت: هنگامی‌که این ظرفیت علمی و شناخت تاریخ ایران، بخصوص 100 تا 150 سال اخیر و هویت ایران و در ضمن آن تمدن غرب شکل بگیرد، ویژگی دوم رخ خواهد داد که در واقع می‌تواند انقلاب اسلامی را با ظرفیت ایجاد تمدن اسلامی، با قبل از انقلاب مقایسه کند و زمانی که این ویژگی مقابله گری را پیدا کرد، هیچ‌وقت تحت تأثیر مباحثی همچون دشمنی غرب و آمریکا، مباحث اقتصادی و... که باعث تلاطم جامعه می‌شود قرار نمی‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نقیه در پایان با تکمیل صحبت‌های خود گفت: در این صورت هم بعد اسلامی یک معلم قوی شده و هم بعد فرهنگ و هویت ایرانی، بنابراین یک معلم در تراز انقلاب اسلامی باید دو ویژگی داشته باشد، نخست اسلام‌شناس باشد، البته نه در حد تخصص علما، و دوم یک ایران‌شناس و هویت شناس ایرانی قوی باشد که چنین شخصی را می‌توانیم بگوییم، یک معلم تراز انقلابی است.


مشاهده در خبرگزاری فارس
 


 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

ادامه اخبار


تعداد بازديد اين صفحه: 71
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما