تبلیغات
اخبار
بازدید طلاب مؤسسه مجتهده امین از زندان زنان اصفهان
موانع و راهکارهای مأموریت های علمی-تبلیغی طلاب خواهر در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد
رذائل اخلاقی
دوشنبه 26 ارديبهشت 1390 شخصي كه حسود است اما دوست دارد دست از حسادت بردارد اگر باز هم حسودي كرد اما دست خودش نبود چه كند؟

در آغاز از اينكه‌ درد را خوب‌ شناخته‌ و به‌ فكر علاج‌ هستيدخوش‌بختيم‌ و از اين‌ بابت‌ به‌ شما تبريك‌ مي‌گوييم‌؛ زيرا چه‌ بسا بيماري‌ دروجود آدمي‌ ريشه‌ دوانيده‌ باشد ولي‌ خود را سالم‌ بپندارد.

شرط‌ اول‌ درمان‌شناخت‌ بيماري‌ است‌ و شما بحمدالله‌ آن‌ را خوب‌  شناخته‌ايد. درمان‌خصلت‌ حسد دور ركن‌ اساسي‌ دارد:

ركن‌ اول‌ آن‌ شناخت‌ حسد و ابعاد و نتايج‌ آن‌ در دنيا و آخرت‌ است‌.

ركن‌ دوم‌ عمل‌ و اقدام‌ است‌. در مقوله‌ اول‌ بايد اين‌ نكته‌ كه‌ «حسد جز زيان‌محسود چيزي‌ دربر ندارد» را خوب‌ درك‌ نمود. حسد نه‌ تنها زياني‌ براي‌محسود (مورد حسد واقع‌ شده‌) ندارد7 بلكه‌ به‌ نفع‌ اوست‌؛ زيرا كه‌ حسادت‌ديگران‌ نوعا موجب‌ غيبت‌ او يا تهمت‌ به‌ او مي‌گردد. (و حتي‌ گاه‌ به‌ مراحلي‌بالاتر) و اين‌ كار موجب‌ از بين‌ رفتن‌ گناهان‌ او و به‌ دوش‌ كشيده‌ شدن‌ آنهاتوسط‌ حسادت‌ كننده‌ مي‌گردد. انسان‌ خردمند هيچ‌ گاه‌ ضرر خود رانمي‌خواهد و چه‌ ضرري‌ از حسادت‌ بالاتر. ثانياً؛ خداوند نظام‌ جهان‌ را بنابرحكمت‌ بالغه‌ خود به‌ گونه‌اي‌ قرار داده‌ كه‌ انسان‌ها از هر نظر با يكديگرمتفاوت‌ باشند. از نظر استعداد، قيافه‌، مال‌، خانواده‌ و ... و اين‌ به‌ جهت‌امتحان‌ و ابتلايي‌ است‌ كه‌ بايد برقرار باشد. اگر آدمي‌ حقيقت‌ اين‌ مطلب‌ رابراي‌ خود تصور نمايد و به‌ عمق‌ آن‌ دست‌ يابد، آن‌ گاه‌ بر موقعيت‌ ديگران‌رشك‌ نخواهد برد؛ چرا كه‌ همه‌ اين‌ مواهب‌ و تفاوت‌ها را به‌ جهت‌ جريان‌حركت‌ زندگي‌ و فلسفه‌اي‌ كه‌ در وراي‌ آن‌ است‌ مي‌داند. ثالثاً؛ توجه‌ به‌ معاد ونعمت‌ها و درجات‌ والايي‌ كه‌ پرهيزكاران‌ در قيامت‌ و آخرت‌ دارند آدمي‌ را ازچشم‌ دوختن‌ به‌ متاع‌ دنيا باز مي‌دارد. قرآن‌ خطاب‌ به‌ پيامبر (ص‌) مي‌فرمايد :«ولا تمدن‌ عينيك‌؛ چشم‌ از اين‌ متاع‌ ناقابل‌ دنيوي‌ كه‌ به‌ برخي‌ داده‌ايم‌ (براي‌امتحان‌) بازگير و بر اينان‌ اندوه‌ مخور.» (سوره‌ حجر آيه‌ 88) اگر آدمي‌ به‌حقيقت‌ معناي‌ «رزق‌ ربك‌ خير وابقي‌» (سوره‌ مريم‌، آيه‌ 131) را دريابد ديگرچشم‌ به‌ امكانات‌ و برخورداري‌هاي‌ اين‌ و آن‌ نخواهد دوخت‌ و عمر خود رابر سر اين‌ غصه‌ گزاف‌ نخواهد گذاشت‌. به‌ گفته‌ حافظ:

نقد عمرت‌ ببر و غصه‌ دنيا به‌ گزاف‌گر شب‌ و روز در اين‌ قصه‌ مشكل‌ باشي‌

گرچه‌ راهيست‌ پر از بيم‌ زماتابر دوست‌رفتن‌ آسان‌ بود ارواقف‌ منزل‌ باشي‌

اما عمل‌ : مرحله‌ اول‌ مخالفت‌ جداي‌ با مقتضاي‌ حسد است‌.اگر حسد به‌ شمامي‌گويد اين‌ كتاب‌ را به‌ فلاني‌ نده‌ شما حتما بدهيد. اگر حسد به‌ شما مي‌گويدتعريف‌ فلاني‌ را نكن‌ شما حتما تعريف‌ او را بكنيد. اگر حسد مانع‌ بخشش‌ مال‌مي‌شود شما حتما ببخشيد در اين‌ صورت‌ ريشه‌هاي‌ حسد در درون‌ شماخواهد خشكيد. از خداوند متعال‌ دائما استمداد كنيد و با دعا به‌ درگاه‌ اوريشه‌ كن‌ شدن‌ حسد را خواستار شويد. قرآن‌ و احاديث‌ را - مخصوصا آنچه‌كه‌ مربوط‌ به‌ مذمت‌ دنيا مي‌شود - زياد بخوانيد. كتاب‌هاي‌ اخلاقي‌ مخصوصا«معراج‌ السعاده‌» را بخوانيد.
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 5063
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما