عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

وقتی متولیان دین کنار گذاشته شوند کسانی روی کار می آیند که احکام دین را به سخره می گیرند

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) با اشاره به تغییر رفتارها در زمان امام حسین(علیه السلام) نسبت به زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) تغییر ارزش ها در جامعه را عامل اصلی تغییر رفتارها دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حجت الاسلام و المسلمین شمس الله مریجی در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان حوادث تاریخی زمان پیامبر گفت: در سال یازدهم هجری وقتی پیامبر وضو می‌گرفتند، مردم از یکدیگر سبقت می‌ جستند تا قطرات آب وضوی پیامبر روی زمین نچکد و برای مصون ماندن از آتش جهنم به آن تبرک می‌ نمودند، اما پنج دهه بعد در زمان امام حسین(ع) که فرزند رسول خدا(ص) بودند سی هزار نفر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند تا خون حسین(ع) را بریزند.

وی افزود: با مقایسه دو جامعه در زمان امام حسین(ع) و زمان پیامبر(ص) به این نتیجه می‌رسیم که هر دو جامعه،  جامعه ای مسلمان بودند و هر دو امت، امت رسول الله(ص)، اما سوال اصلی این است که علت تغییر رفتار صدوهشتاد درجه ای در این دو جامعه چیست؟

حجت الاسلام مریجی با اشاره به برخی از شخصیت‌های تاریخی همچون شبث بن ربعی گفت: شبث بن ربعی یکی از نخبگان سیاسی است که در هشتاد سال عمرش، ملون به تمام معنا بود و دائماً رنگ عوض می کرد، تا جایی که بعد از کشتن امام حسین(ع) به شکرانه آن مسجد بنا کرد.

وی در ادامه گفت: درزمینه کربلا باید به سه سوال اصلی پاسخ داده شود. چه چیزی تغییر کرد؟ چه کسی آن را تغییر داد؟ و چگونه آن را تغییر دادند؟

حجت الاسلام مریجی در ادامه تصریح کرد: در دوره پیامبر(ص)، مردم سنگ تراشیده و چوب تراشیده می‌پرستیدند و پیامبر(ص) گرد و غبار انحرافات را از فطرت مردم آن جامعه می زدود، اما در عصر امام زمان مردم با احتجاج به قرآن بر خلاف امام صحبت می کنند.
حجت الاسلام مریجی خاطرنشان کرد: رفتار انسان‌ها مبتنی بر ارزش هاست و این ارزش هاست که هدایتگر رفتار است، ارزش های زمان پیامبر ارزش های وحیانی و معنوی و الهی بود و مردم حتی آب وضوی پیامبر را هم تبرک می‌جستند، اما ارزش‌هایی که توست سقیفه و کارگزاران سقیفه ایجاد شد جاهلیت به رنگ دینی بود.

وی افزود: نمونه ای از این ارزش های معنوی را بین رزمندگان اسلام می‌دیدیم، اما خیلی از رفتارهای ارزشی جوانان زمان جنگ برای جوانان امروز قابل باور نیست، در زمان جنگ ارزش‌های انسانی و وحیانی بر جامعه تسلط داشت اما امروزه گاهی می‌بینیم که ارزشها تا جایی تغییر نموده که حتی عده‌ای حاضر به احتکار می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان نمود: امام علی علیه السلام که صاحب حق و پرچمدار ارزش‌های الهی بود کنار گذاشته شد و افرادی سر کار آمدند که به جای دو رکعت نمازصبح،  چهار رکعت نماز می خواندند و در آن دوران علاوه بر تغییر ارزشها به سخره گرفتن آنها نیز رواج پیدا کرد. وقتی متولیان دین کنار گذاشته شوند کسانی روی کار می آیند که دین و احکام دین را به سخره می گیرند.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان گفت: علت رفتار متضاد در جامعه نبوی تغییر ارزشها بود، ارزشهای الهی رفتارهای الهی در پی خواهد داشت و ارزشهای غیر الهی، رفتارهای غیر الهی و حتی غیر انسانی را به دنبال دارد.

مطالعه در خبرگزاری رسا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *