عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

طلاب باید در مواجهه با مسئله هایی که در جامعه اتفاق می‌ افتد واکنش عالمانه داشته باشند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه برخی شبهات، عالمانه برای مردم تبیین می شوند به وظیفه طلاب اشاره نموده و گفت: با توجه به اینکه طلاب مدعی و متولی حکومت دینی هستند بر آنها لازم است تا در مواجهه با شبهات واکنشی عالمانه داشته باشند و در تبیین آن چه امروز داریم و آنچه در آینده باید به آن برسیم تلاش نمایند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام و المسلمین قطبی در گردهمایی مبلغان شهرستان زرین شهر گفت: امروزه احکام دینی از حوزه فردی به سمت حوزه اجتماعی کشیده شده و ارائه پاسخ های مناسب به جامعه در این زمینه لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین پرسش های زیربنایی که باید به درستی برای مردم تبیین شود، چگونگی رابطه بین حکومت و دین می باشد، بدین معنا که چگونه یک حکومت، حکومت دینی تلقی می شود.

حجت الاسلام قطبی در ادامه گفت: برای یک حکومت چند نظریه و حالت وجود دارد، یک نظریه، نظریه تمامیت و حداکثری است بدین معنا که پاسخ تمام نیازها در منظومه حاکمیت را از قرآن و سنت استخراج کنیم و به آن عمل کنیم. این روش روش استخراجی است که حکومت ما بسیار با آن فاصله دارد.

وی ادامه داد: نظریه دوم نظریه نظام وارگی است، طبق این نظریه، نظام کلی، از منابع دینی استخراج می‌شود و این شاکله و ساختمان معرفتی و نظام موجود در همه امور برای شما تعیین تکلیف می‌کند.این روش روشی استنباطی است که بهره گیری از عقل و تجربه  و خرد جمعی نیز در آن مشهود است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه تصریح کرد: نظریه سوم بر اساس اصول و معیارهای اسلامی استوار شده است.بدین معنا که شاخص ها و اصول و معیارها از منابع دین استخراج شده و باید همه امور را بر آن شاخص ها و اصول و معیارها تطبیق داد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما رایج ترین مدل برای امور حکومتی و فردی و اجتماعی سبک سوم است، روشی که در نظریه سوم وجود دارد روش تطبیقی است که رعایت شاخص ها در آن کافی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی همچنین اضافه کرد: در کشور ما قوانین را نمایندگان تنظیم می‌کنند و ما در قالب شورای نگهبان از دین امضا می گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اذعان نمود: اگر چه مدل امضایی نسبت به حکومت های طاغوتی و لیبرال و پادشاهی بسیار جلوتر می باشد اما کفایت نمی کند و باید نظام ها و نظریه ها را به دست آوریم.و خود را از سطح سوم به سطح دوم برسانیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به این که دلیل تبدیل شدن ریز مسئله ها به مسئله های بزرگ در اجتماع این است که ما به خوبی کار نکرده ایم، ضرورت کاوش و تحقیق عمیق برای رسیدن به نظریه‌ها را امری لازم و ضروری دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر سوالها و چراهای مردم از حالت پرسشی به سمت اعتراضی رفته است و بر ما لازم است که عالمانه وارد بحث شویم و برای عالمانه جواب دادن نیازمند مبنا هستیم.

حجت الاسلام قطبی در پایان گفت: ما طلاب باید به خوبی برای مردم تبیین نماییم که مبنای ما در حکومت اسلامی مبنای امضائی است، بدین شکل که مجلس قانونی را تصویب می کند و شورای نگهبان از طریق فهم فقهی و با استنباط و گفتگو و مشورت، رأی گیری نموده و نتیجه گیری می کند.در مدل امضایی اگر چه کار با امضای شرع تأیید شده است اما در اجرا ممکن است ایراداتی داشته باشد، بنابراین ما برای تبدیل مدل امضایی به مدل نظام واره ای نیازمند مطالعه و کاوش علمی هستیم.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *