وی تصریح کرد: غالباً در فضاهای پاسخگویی ما به سه مرحله اول اکتفا می کنیم که کافی نبوده و لازم است به تناسب وارد محور چهارم نیز بشویم.
حجت الاسلام سعادت پرور در تعریف کتب جوامع حدیثی گفت: به کتبی گفته می شود که مشتمل بر همه موضوعات و عناوین حدیثی باشد. البته در تعریفی دیگر آمده که کتاب جامع حدیثی مشتمل 8 موضوع مطرح است: 1. احکام 2. عقاید 3. تفسیر 4. آداب و اخلاق 5. رقاق، اموری که موجب رقت قلب است 6. کتاب تاریخ و سیره 7. اشراط الساعة و حوادث قریب به قیامت و روایات مهدویت 8. مناقب
وی افزود: کتب حدیثی نزد اهل سنت تا قرن سوم، مصدر اصلی محسوب می شود و پس از این تاریخ کتاب های واسطه ای شناخته می شود.
کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی ادامه داد: کتب صحیح بخاری(256) و صحیح مسلم(261) تلقی به قبول شده اند لذا در غالب موارد سند روایات این دو کتاب بررسی نمی شود.
وی افزود: بخش مناقب کتاب سنن ترمذی(279) مشتمل بر روایات قابل توجهی مانند «انا دارالحکمة و علی بابها»؛ من خانه ی حکمت هستم و علی باب آن می باشد، است. که برای مطالعه کارشناسان سفارش می شود.
حجت الاسلام سعادت پرور اذعان کرد: عناوین ابواب کتاب صحیح بخاری به تراجم بخاری و اجتهاد او مشهور است. و حاکی از نظر فقهی اوست. بخاری نوشته است: روایات و احادیث را در مسجد الحرام جمع آوری کردم و عناوین باب های کتاب صحیح بخاری در حرم رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ادعا دارد به من الهام شده است.
وی گفت: بهترین روش ارجاع دادن به کتاب صحیح بخاری به این شکل که مثلاً: صحیح بخاری، کتاب الرقاق، باب فی الحوض، در این روش هر نسخه ای که در اختیار باشد یافتن آدرس برای محققین بسیار آسان است.
کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان کرد: در بسیاری از اوقات برداشتی که ما از حدیث داریم با نظر شارحین حدیث متفاوت است، لذا باید به شروح مراجعه کنیم. مهمترین شرح کتاب صحیح بخاری کتاب فتح الباری فی شرح صحیح البخاری ابن حجر و کتاب عمدة القاری عینی و کتاب ارشاد السالک ابن حجر است.
وی در پایان بیان کرد: در میان علمای اهل سنت سه نفر به ابن حجر معروفند، که نام هر سه نفر احمد است. اول: احمدبن علی العسقلانی(852) دوم: احمدبن محمد القسطلانی(923) سوم: احمدبن محمد الهیتمی(974) و حتی گاهاً این سه نفر در ارجاعات با یکدیگر اشتباه می شوند.