عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

فضاهای علمی عصر حاضر سبب منزلت دانشجویان می‌شود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه دیگر نباید منتظر ماند تا یک نفر به عنوان دانشمند یک علم ظهور کند و از علم او بهره ببریم، گفت: امروزه همه در حال تولید علم به صورت جمعی هستند و شاید در آینده نام و نشان افراد آرام آرام حذف بشود و نشانه‌های سازمان‌ها و مؤسسات بیشتر دیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، چهارشنبه شب در آیین تکریم از اساتید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه عرصه تولید علم در جهان معاصر از سبک چشمه ساری به سمت دریا وارگی حرکت کرده است، گفت: چشمه ساری به این معنا است که در رشته‌های مختلف گاهی شخصیتی اندیشمند و دانشمند پیدا می‌شد و بعد از توسعه و عمق دادن مفاهیم می‌شد رأس هرم یک موضوع علمی در دنیا و رفته رفته نظریات و مباحث او توسعه پیدا می‌کرد.

دوران چشمه ساری در عرصه علم به پایان رسیده

وی در ادامه افزود: در تاریخ علم در رشته‌های مختلف افرادی هستند که نقطه‌های پر رنگ تولید علم هستند، حتی در علوم اسلامی که بخشی از آن متن محور است و بخش دیگر آن یافته‌ها و کاوش‌های دانشمندان علوم اسلامی است، برخی افراد درخشش بالاتری دارند و آنها منشأ تولید و توسعه علم در عصر خود هستند و این سبک چشمه ساری است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به گسترش سبک دریاوارگی در علوم مختلف، اظهار کرد: دریاوارگی به این معنا است که دیگر افرادی خاص با درخشش بالا نظیر گذشته کمتر پیدا خواهند شد ولی تعداد انبوهی از دانشمندان با تعامل دو سویه در حوزه علمی همه باهم به تولید علم می‌پردازند و دیگر اینطور نیست که یک نفر در رأس قله قرار بگیرد و دیگران در دامنه آن قله باشند.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به گسترش ارتباطات در عصر حاضر، تصریح کرد: امروز زمینه ورود به عرصه‌های مختلف علمی و افزودن به دریای علم یا برداشت از آن برای همه فراهم بوده و همه تولید کننده و مصرف کننده علوم مختلف هستند، یک نمونه بارز سازمان یافتگی در این زمینه که باید به آن توجه داشت و از آن بهره جست این است که زمانی در روانشناسی چند نظریه پرداز حضور داشتند اما امروز انجمن روانشناسی آمریکا با بیش از 137 هزار روانشناس در حال فعالیت است که در سرتاسر دنیا فعال هستند و یافته‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: اینکه منتظر باشیم یک نفر دیگری بدرخشد و حرف‌های تازه‌ای بزند و در قالب مقالات علمی نشر و توسعه پیدا کند و بعد از سالیان طولانی به مخاطبین ارائه شود دیگر منقضی شده، بلکه امروزه همه در حال تولید علم به صورت جمعی هستند و شاید در آینده نام و نشان افراد آرام آرام حذف بشود و نشانه‌های سازمان‌ها و مؤسسات بیشتر دیده شود.

منزلت و هویت پیدا کردن دانشجویان یکی از مزیت‌های فضاهای علمی کنونی جهان است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در منظومه‌های آموزشی، جابه جایی علوم به ما فرصت داده است تا دانشجویان در تمام سطوح بتوانند در سامانه‌های علمی حضور پیدا کنند و هم تجربه پیدا کرده و هم به علوم اضافه کنند و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند، این عرصه فرصتی است برای تمرین دانشجویان تا بتوانند کارورزی کنند و تجربیات علمی خود را بالا ببرند.

وی با اشاره به منزلت علمی یافتن دانشجویان در عرصه علمی جدید و فضاهای علمی موجود به دلیل امکان نقش آفرینی، تصریح کرد: هویت پیدا کردن یکی از مزیت‌های فضای علمی کنونی است به اضافه اینکه چون در آینده باید در چنین شرایطی کار علمی انجام دهد از امروز به این فضا آشنا خواهد بود و برای آینده آمادگی خواهد داشت.

حجت الاسلام قطبی زنده نگه داشتن امید به تحصیل، دانش ورزی و امید به رشد را از ویژگی‌های فضای علمی جهان کنونی برشمرد و اظهار کرد: در تمام عرصه‌ها این چنین فضایی موجود است، حداقل آن این است که طلاب تشویق می‌شوند در فضاهای مجازی موجود قلم بزنند و مطالب و موضوعات خود را انتشار دهند و حداقل در سطح «ویکی»هایی که امروز در فضای اینترنت موجود است فعالیت کنند.

وی در ادامه افزود: اگر یک وزارت علوم پویا و زنده داشتیم سبک پایان نامه ها و مقالات علمی را به این سمت و سو می‌‌بردند و حتی تحقیقات و پژوهش‌های کلاسی نیز به سمت ثبت در فضای ارتباطات جهانی و مجازی سوق می‌دادند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حضور اساتید و زحمات آنها در دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسات آموزشی آن را سرمایه ویژه دفتر تبلیغات عنوان کرد و گفت: همه آنچه به دست آمده است حاصل زحمات و کوشش‌های بی‌دریغ اساتید دفتر تبلیغات است و موفقیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف توسط آنها به دست آمده است.

 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *