عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

لزوم توجه بیشتر حوزه‌های علمیه به تفسیر قرآن کریم / ویژگی‌هایی که یک روحانی خوب باید داشته باشد

رییس ستاد اقامه نماز با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر حوزه علمیه به قرآن و اتکای مبلغان به قرآن در مطرح کردن مسائل دینی، گفت: بعد از ۴۰ سال و با بیش از ۶ هزار ساعت سخنرانی در صداوسیما هنوز هم حرف‌های نو برای گفتن دارم، چون که محوریت حرف‌های من قرآن کریم است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، پیش از ظهر امروز در همایش مبلغان ماه مبارک رمضان حوزه علمیه اصفهان در مدرسه علمیه صدر، با اشاره به مسؤولیت سنگین طلاب و روحانیون در برابر قرآن کریم، گفت: عملکرد ما باید به نحوی باشد که در روز قیامت بتوانیم پاسخگوی قرآن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رفع مهجوریت از قرآن کریم را یکی از مهمترین وظایف حوزه علمیه قلمداد کرد و افزود: تفسیر باید تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دروس حوزه علمیه شود، بعد از 40 سال و با بیش از 6 هزار ساعت سخنرانی در صداوسیما هنوز هم حرف‌های نو برای گفتن دارم، چون که محوریت حرف‌های من قرآن کریم است و می‌توانم مطالب بسیار زیادی پیرامون مباحث مختلف از قرآن کریم مطرح کنم.

به خاطر عدم تدبر در قرآن کریم توبیخ می‌شویم

وی با بیان اینکه خداوند پیرامون مسائل واجب انسان را توبیخ می‌کند، تصریح کرد: در روز قیامت به خاطر تدبر نکردن در قرآن کریم توبیخ خواهیم شد، چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید «افلا تدبرون» و این یعنی اینکه تدبر در قرآن یک امر واجب است که به خاطر آن مؤاخده و توبیخ می‌شویم.

مفسر قرآن کریم با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر حوزه علمیه به دروس قرآن کریم و تفسیر قرآن کریم، گفت: در دو دهه اخیر تغییراتی در حوزه علمیه پیرامون دروس و مباحث قرآنی رخ داده اما هنوز نیازمند این هستیم که خاک حوزه علمیه را عوض کنیم و ورود بیشتری به دروس قرآنی از جمله تفسیر قرآن کریم داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به پرداختن به تفسیر قرآن در شبه‌های ماه مبارک رمضان در مساجد کشور، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های قرآن کریم صراحت و روان مطرح کردن مطالب و مسائل است، آیا ما نیز اینگونه عمل می‌کنیم؟ برخی مبلغین مسائل را همراه با پیچیدگی و سختی برای مردم تشریح می‌کنند و این موضوع موجب درک کمتر مردم و اثرگذاری کمتر خواهد شد.

ضرورت توجه حوزه علمیه به نهج البلاغه

وی با اشاره به توجه اسلام به علوم تجربی، خاطرنشان کرد: هیچکسی نیست که به معامله‌ای که یک هفتادم سود دارد میل و رغبتی داشته باشد، رؤیا اگر صادقه باشد یک هفتادم وحی حجیت دارد، قرآن وحی است و روحانیون باید به روی منبر به جای پرداختن به خواب و رؤیا به سراغ قرآن کریم و وحی بروند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر ضرورت کوتاه بودن سخنرانی برای جلوگیری از خستگی مخاطبین، اظهار کرد: نهج البلاغه یکی دیگر از کتاب‌هایی است که باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشیم، در قم دروس خارج بسیاری دایر است اما متأسفانه تعداد دروس نهج البلاغه انگشت شمار است، علت آن هم این است که درس خارج فقه و اصول رفتن پز دارد اما نهج البلاغه پز دادن ندارد، حتی ادعیه ما هم درس خارج دارند چرا که بسیاری از ائمه معصومین(ع) حرف‌های خود را از طریق همین دعاها می‌زدند.

در تبلیغ از چاشنی طنز استفاده کنیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به تأثیرگذاری استفاده از چاشنی طنز در تبلیغ دینی، تصریح کرد: منبر و سخنرانی فقط جای اشک و گریه نیست، باید یادبگیریم مردم را شاد کنیم و بخندانیم، مردم باید خنده حلال و صحیح را زا ما بیاموزند.

وی ادامه داد: مطالبی که یک روحانی بالای منبر مطرح می‌کند یا باید واجب باشد، یا مستحب، یا مشکل جامعه و یا مشکل فردی را برطرف کند، از مطرح کردن مسائل بی‌مورد و بی‌اهمیت باید پرهیز کرد، ویژگی یک روحانی خوب از مردم بودن، در مردم بودن و با مردم بودن است.
 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *