عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

رصد فرهنگی، زیربنای مدیریت استراتژیک فرهنگی است

رئیس اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: اولین قدم در مدیریت استراتژیک فرهنگی، رصد وضعیت فرهنگی موجود جامعه و شناخت مخاطب به لحاظ نگرش‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر رفتار او است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مجید شجاعی رییس اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گردهمایی مدیریت استراتژیک فرهنگی و در جمع مدیران فرهنگی مساجد استان اصفهان با اشاره به اهمیت رصد فرهنگی جامعه اظهار داشت: بسیاری از فعالان فرهنگی از وضعیت موجود جامعه باخبر نیستند، لذا نمی‌دانند از چه راهی می‌توان به نقطه مطلوب رسید، دین و داده های آسمانی وضعیت مطلوب خود و اجتماع را ترسیم کرده است و تشخیص وضع موجود نه بر عهده دین که بر دوش پیمایش های میدانی و متخصصین علوم اجتماعی است و هرچند بدانیم مقصد کجاست. ولی ندانیم که در کجا قرار داریم، نمی‌توانیم مسیر حرکت خود را مشخص کنیم؛ بسیاری از مواقع انحرافات ما از همین امر ناشی می‌شود و چون نقطه و مسیر حرکت مشخص نیست، فعالیت ما به ثمر نمی‌نشیند.

وی با تأکید بر اینکه اولین قدم در مدیریت استراتژیک فرهنگی، شناخت وضعیت موجود است، افزود: ابتدا باید بدانیم که مخاطب و گروه هدف ما دارای چه مشکلی است تا بتوانیم راه‌حل برایش تجویز کنیم؛ رصد فرهنگی به معنای شناخت مخاطب به لحاظ روحیات، نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای او در تمام ابعاد است.

رئیس اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به چاپ و انتشار کتاب “رصد فرهنگی اصفهان” خاطرنشان کرد: این کتاب بر اساس پرسشنامه‌ای که توسط چند تن از اساتید جامعه‌شناسی، مدیریت و تبلیغ در اداره کل رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طراحی شده بود، شکل گرفت. این پرسشنامه توسط بیش از ۹۰۰ نفر از مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و فعالان فرهنگی تکمیل و نتایج آن بعد از تحلیل و بررسی در قالب کتاب “رصد فرهنگی اصفهان” چاپ و منتشر شده و در تیراژ محدود و محرمانه در اختیار مدیران تبلیغی استان قرار خواهد گرفت.

شجاعی ادامه داد: در این کتاب مسائلی همچون انحرافات عقیدتی و مذهبی مردم، سبک زندگی آنها، مسائل سیاسی و اجتماعی و فعالیت فرقه‌های انحرافی در مناطق تبلیغی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه به ذکر برخی یافته های این پژوهش میدانی و تحلیل و بررسی این داده های آماری پرداخت.

 


 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *