عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

«ژورنال قرآنی خانواده» برنامه‌ای برای توسعه فردی خانواده محور

ایده ژورنال قرآنی خانواده مبتنی بر برنامه توسعه فردی خانواده‌محور است که براساس آن، ارزش‌های اخلاقی ابتدا در خانواده ایجاد می‌شود و سپس به جامعه تسری پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، دوازدهمین رویداد ملی ایده‌پردازی کارآفرینی فرهنگی با عنوان «کاریزمن ۱۲» و با موضوع «ترویج قرآن کریم در خانواده» از سوی خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد و نفرات اول تا سوم این رویداد شناخته شدند.

علی توکلی‌زاده، نفر اول رویداد ملی ایده‌پردازی کاریزمن ۱۲ است که با ایده ژورنال قرآنی خانواده در این رویداد شرکت کرد. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره ایده خود گفت: در مباحث توسعه شخصی مطالب گسترده‌ای مطرح می‌شود، اما همه این روش‌ها و توصیه‌ها به‌صورت فردی است، در این مدل‌ها فرد باید از طریق روش‌های توصیه شده، صفت خاصی را در خود ایجاد کند، اما همواره خلأ برنامه‌ای که در قالب خانواده و جامعه، توسعه فردی را دنبال کند، احساس می‌شد.

وی به پایه‌های نظری این موضوع در قرآن اشاره کرد و ادامه داد: به‌طور مثال در آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، بر دعوت دیگران به صبر و ارتباط با آنها تأکید می‌شود. بنابراین، اصل ارتباط و تواصی به حق و صبر مورد تأکید و راهبرد اصلی قرآن است.

این برگزیده رویداد ملی کاریزمن ۱۲ ادامه داد: مقام معظم رهبری هم اخیراً به این موضوع اشاره کرد که راهبرد اصلی جامعه ما باید تواصی به حق و صبر باشد و ویژگی جامعه مهدوی نیز همین وجود چرخه تواصی میان افراد است که دائماً یکدیگر را به مسیر حق دعوت می‌کنند و این موضوع، مبانی نظری ژورنال قرآنی خانواده را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه خلأ برنامه برای تواصی، هم در حوزه نظری و هم در سطح جامعه احساس می‌شود، گفت: عدم وجود چرخه تواصی و مشکلات ناشی از آن، از مشهودترین مشکلات جامعه ماست. البته تواصی در اسلام آداب دارد، از جمله اینکه نباید به‌صورت کلامی باشد، آنچه ائمه معصومین(ع) بر آن تأکید دارند، روش «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» است، یعنی اعمال و رفتار فرد باید تواصی‌کننده به حق باشد، چنانکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «کاری را که خود انجام نداده‌ام، به دیگران توصیه نمی‌کنم.»

توکلی‌زاده ادامه داد: حتی قرآن که کتاب خداست، نه به‌صورت مستقیم، بلکه به‌صورت داستان، چالش‌های مختلف برای رسیدن به ارزش‌های اخلاقی را مطرح می‌کند؛ به‌طور مثال در داستان حضرت موسی و خضر، موسی(ع) چالش‌هایی را از سر می‌گذراند و بعد از آن ارزش‌های درونی به او اضافه می‌شود.

وی افزود: با این مقدمات، این نتیجه حاصل می‌شود که برنامه توسعه فردی ما باید مبتنی بر خانواده به‌عنوان کوچکترین عنصر اجتماع، در تعامل با دیگران و چندسویه باشد که طی آن، ارزش‌های اخلاقی در خانواده ایجاد و به جامعه و در ادامه، به امت تسری داده شود و این برنامه قرآن برای جامعه است.

این برگزیده رویداد ملی کاریزمن ۱۲ با بیان اینکه ایده ژورنال قرآنی طراحی چالش‌های چندسویه‌ای است که مادر، پدر و فرزندان هر یک در آن نقش دارند، گفت: بعد از ایفای نقش، هر یک از اعضا وارد فامیل و بعد از آن وارد جامعه می‌شوند، مثالی که می‌تواند این الگو را به ذهن نزدیک کند، مسابقه تلویزیونی «خانه ما» بود که طی آن با طراحی چالش‌هایی در خانواده، مهارت‌هایی مثل مدیریت اقتصادی در اعضا برای ورود به جامعه تقویت می‌شد؛ البته این موضوع در ژورنال قرآنی خانواده گسترده‌تر و عمیق‌تر است.

وی اضافه کرد: نام ژورنال نیز از این نظر بر ایده گذاشته شده که برنامه‌های توسعه فردی در افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طرح‌ریزی می‌شود. از سوی دیگر، ارزش‌های قرآنی استخراج و در قالب چالش با استفاده از نرم‌افزار یا کاربرگ طراحی می‌شود که در خانواده نهادینه شده و به جامعه تسری می‌یابد.

توکلی‌زاده افزود: ما برای جذابیت این مسیر، از تکنیک‌های بازی‌‌وارسازی استفاده می‌کنیم؛ همچنین در این فضا جامعه‌ای شکل می‌گیرد که درباره مباحث اخلاقی، قرآنی و تربیتی بحث و تبادل نظر می‌کنند، این جمع حول قرآن ایجاد شده و چرخه تواصی را شکل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت رویداد کاریزمن تأکید کرد: برای این رویداد زحمات زیادی کشیده شده بود، منتورهای مختلف به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کردند و فرد می‌توانست در پیش‌رویدادها خود را محک بزند. مرکز اشراق در صورت تمایل ایده‌پرداز، از ایده حمایت کرده و وسایل سخت‌افزاری در خدمت او قرار می‌دهد تا ایده به محصول تبدیل شود، با این وجود حمایت از ایده‌ها به‌ویژه در مرحله بعد از رویداد و ورود ایده‌ها، جای تقویت دارد، زیرا ایده‌ها زمانی ارزش دارند که عملیاتی شوند و امید داریم که با حمایت مرکز، همه ایده‌ها به‌ویژه در جامعه قرآنی عملیاتی شود.

برگزیده رویداد ملی کاریزمن ۱۲ با اشاره به شرکت در رویدادهای آتی کاریزنگار در صورت علاقه به موضوع و حوزه رویداد، گفت: ایده‌های طرح شده در این رویداد باید در عین خلاقیت، مورد نیاز جامعه و عملیاتی باشد، زیرا عدم وجود هر یک از این سه ویژگی باعث کاهش قابلیت اجرایی ایده می‌شود.

مشاهده در خبرگزاری ایکنا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *