عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

دوگرام یا تلویزیون، کدام موثّرترند؟

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

تلگرام و اینستاگرم دو رسانه فراگیری است که تلویزیون را قورت داده است. امروزه بیشترین نیازِ رسانهای و تبادل اطلاعات در جامعه از طریق این دو رسانه تأمین می شود و به مرور زمان تلویزیون از کارکردهای اصلی و اساسی خود دور مانده است.

یکی از مهم ترین عوامل توسعه و گسترش این دو رسانه؛ تعاملی بودن و استفاده از روش های جمع سپاری، اشتراک گذاری، رنکینگ و چند رسانه ای است.

این که مردم می توانند خودشان تولیدکننده محتوا باشند و محتوای تولید شده را با بهره گیری از قابلیت های چندرسانه ای به اشتراک بگذارند و بازخورد آن را در کوتاهترین زمان ممکن مشاهده نمایند، موجب شده مردم چشم و فکر خود را به آن رسانه ها بسپارند و تلویزیون را در اولویت دوم قرار دهند.

اگرچه تلویزیون شرایط و اقتضائات خودش را دارد ولی به نظر می رسد همه امکانات و قابلیت های موجود در رسانه های اجتماع مدارِ مجازی را می توان در تلویزیون هم ایجاد کرد. به طور مثال اعتماد تلویزیون به مردم در تولید محتوا و پخش تولیدات مردمی می تواند سرآغاز فصل جدیدی در تلویزیون باشد.
تلویزیون مردم را «مخاطب» می داند ولی شبکه های اجتماع مدارِ مجازی، مردم را «کاربر و مولّد» می دانند؛ این نگاه یک جانبه در تلویزیون موجب شده مردم از او دل ببرند و به رسانه هایی که برای آنها شأن قائل است دل بسپارند.

اگر تلویزیون از بُرج عاج خود پایین بیاید و برای مخاطبین (به زغم تلویزیون) شأن تعاملی و مولّدی قایل بشود می توان انتظار داشت رونقِ از دست رفته ی خود را بازیابد و شاید در رقابت ها با رسانه هایی از قبیل دوگرام لااقل رتبه سوم را کسب نماید. وقتی ماهواره که آن طرف دنیاست بیشتر از تلویزیونِ خودمان به مردم فرصت رسانه ای می دهد، به احتمال زیاد چشم های بیشتری هم به خود جلب می کند.

تلویزیون باید رسانه ای باشد که میان مردم، و مردم تعامل ایجاد کند و رابطه  دو سویه آحاد جامعه را با یکدیگر فراهم سازد تا هر کس هر چه در توان دارد در اختیار دیگران نیز قرار دهد و بارِ محتواییِ تلویزیون را بر دوش بکشند. این اتفاق موجب خواهد شد همه بتوانند دغدغه مندی و توان خود را برای توسعه و تکامل جامعه به کار بگیرند.

امید داریم تلویزیون خود را به رسانه ی مردم _ مردم ارتقا داده و سکوهای تولید کننده و مصرف کننده را برابر و مساوی یکدیگر قرار دهد. اگر سیستم ها و فرآیندها بر اساس مردم _ مردم طراحی شود (نه بر اساس ارسال کننده و بیننده) آنگاه بهترین تولید کنندگان، همان مصرف کننده ها هستند.

منتظر روزی هستیم که گزارش گر و اخبارگوی تلویزیون به ما نگوید بینندگان عزیز!؛ چرا که مردم تماشاچی نیستند. پیش از آنکه بیننده باشند تولیدکننده اند؛ متفکّرند؛ دانش گرند؛ آفرینشگرند؛ هویت سازند؛ هویت بخشند؛ امید آفرینند؛ کنشگرند…، کافی است به آنها اعتماد کنیم و از توانشان بهره بگیریم.

مشاهده یادداشت در خبرگزاری فارس
مشاهده یادداشت در خبرگزاری ایکنا
مشاهده یادداشت در خبرگزاری آنا
مشاهده یادداشت در خبرگزاری حوزه
مشاهده یادداشت در روزنامه نصف جهان
مشاهده یادداشت در روزنامه کیمیای وطن

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *