عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

وقتی هنجار فِرِست ها می میرند، هنجارشکنان پَر و بال می گیرند

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

هفته قبل در خانه تاریخی نگین کاشان مراسم کَت واک برای نمایش زنده زیور آلات زَرسام برگزار شد و به دلیل رعایت نکردن قوانین، موجب اعتراض مردم متدیّن کاشان شد.
کَت واک یا گربه رو، مدلی است برای نمایش لباس و زیور آلات توسط مانکن های زنده که در معرض تماشاچی ها قرار می گیرد و به طور معمول زمینه معرفی و عقد قرار دادهای خرید و فروش را فراهم می کند. در ایران کم و زیاد مراسم شُو زنده یا همان کَت واک به ویژه در شهرهای بزرگ برگزار می شود و بِرندها و نشان های تجاریِ معروف از این الگو برای معرفی محصولات خود استفاده می کنند. مطابق قوانین وزارت ارشاد برگزاری شُو زنده لباس و زیورآلات با مجوز ارشاد و تایید اماکن و بارعایت حریم های شرعی از قبیل اختصاصی خانم ها و بدون فیلمبرداری قابل اجر است. فارغ از تخلّفات زَرسام که می بایست با آن برخورد قانونی بشود، اصل برگزاری کَت واک در صورتی که حریم ها و حرمت ها در آن رعایت بشود، برای رونق بخشی به مُد به ویژه مُدهای فرهنگی که بیشتر نیاز به تبلیغ و ترویج دارد می تواند الگوی مناسبی باشد. چرا برای معرفی مانتو، روسری، مقنعه، چادر و ملزومات تزیینیِ خانم هایِ متدیّن چنین برنامه هایی شکل نمی گیرد و خانم های متدین دَر به دَر، به دنبال پیدا کردن لباس مناسب و فاخر می گردند؟ چرا تولید کنندگان محصولات فرهنگی از این روش ها بهره نمی گیرند و فضا را تنها برای شُو زنده لباس های غربی و غیر فرهنگی باز می گذارند؟ بهترین برخورد در برابر اینگونه هنجار شکنی ها برگزاری مراسم ها و جشنواره های معرفی مُدهای فرهنگی است که متاسفانه با بی مهری مسئولین و عدم حمایت متولیان فرهنگی مواجه شده به اغما می رود و از آن ها خیری نیست. خاطرم هست زمانی که ارشاد بودم طرح فراخوان “فُتومُدل” را برای ترویج مُدل های فرهنگی ارائه کردیم ولی با مخالفت برخی مسولین وقت مواجه شدیم و برگزار نشد. در صورتی که الگوهایی از قبیل: فُتومُدل، فُتوشُو، فُتوکلیپ و… قابل مدیریت و برنامه ریزی دقیق تری نسبت به شُو زنده می باشد. 
امیدوارم مجامع فرهنگی به جای خالی کردن عرصه های جدید و مخالفت صِرف با آنها، با ورود جدّی به این عرصه ها، زمینه ی ترویج برنامه های غیر ارزشی را برچینند.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *