وی ادامه داد: همیشه و در همه جوامع یک آشفتگی حداقلی وجود دارد، در مکان های مختلف جامعه سبک های دینداری مختلفی وجود دارد، عرفان های نوظهور و رسانه های نوین نقش مهمی را در این زمینه بازی می کنند و این آشفتگی را عرضی می نامند،گاهی هم آشفتگی طولی است، یعنی تغییراتی در طول زمان بر اساس تغییر در عادت واره ها و مسائل دیگر صورت می گیرد، وقتی به تاریخ ایران نگاه می کنیم، می بینیم که عمدتاً آشفتگی ها طولی بوده است، هر چند لزوماً همه تغییرات به معنای آشفتگی نیستند و گاهی به معنای جابجایی ظاهر فرهنگ است و تعالی محسوب می شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به اینکه آشفتگی گاهی متشابک و تداخلی از عرضی و طولی است، افزود: تغییرات گاهی به معنای تمایز یا تخالف و گاهی هم به معنای آشفتگی است، تفاوت در سبک عزاداری ها یا غذاخوردن از نوع تمایز است و تمایز در اکثر موارد مزیت است و می تواند مفید باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اهمیت کانون های آشفتگی، بیان داشت: تعدد در منشأ، یکی از کانون هاست، یعنی گاهی در یک جامعه چشمه های گوناگونی برای تولد سبک، هنجار و پارادایم وجود دارد و فرهنگ سازی می کند که فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب غالباً از این دست هستند، گاهی هم منشأ جریان و هنجارساز در جامعه یکسان است، اما منشأ، دچار تشتت و سستی شده و نمی تواند همه را با خود همراه کند، اینجاست که خلأ ایجاد می شود و دستگاه معرفتی نمی تواند همه ابعاد ارزشی زندگی جامعه را تأمین کند.
وی فردگرایی را ویژگی عصر حاضر در همه جای دنیا دانست و اظهار داشت: امروز دنیا به سمت دستکاری انسان پیش می رود و قصد مدیریت انسان به وسیله دستگاه را دارد و این امر از طریق علوم پیشرفته ای مانند “نوروساینس” امکان پذیر شده است، دنیا وارد فضای فیجیتال شده که ترکیبی از فیزیک و دیجیتال است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ورود انسان به عصر ترنس مدرن، ابراز داشت: امروز انسان به یک پدیده ماورایی نیاز دارد تا به آن ایمان بیاورد و با آن زندگی کند، تعلقات وراانسانی ترنس مدرن هم می تواند جن گرایی، شیطان پرستی و هم می تواند اسلام باشد، امروز شیطان پرستی بسیار گسترده شده است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی افزود: جریان فرهنگی در دنیا به دلیل مچ اندازی پارادایم های مختلف با یکدیگر، به سمتی می رود که انسان در آینده دچار بی پارادایمی و قدرت گرانشی صفر خواهد شد و اگر ما می خواهیم دینداری آسیب نبیند و بر اساس عقلانیت صحیح و وحی متقن باشد و با مقوله هایی مانند شیطان پرستی مخلوط نباشد، باید دینداری خود را از حالت ضمیمه ای به زمینه ای تغییر دهیم.
وی دینداری امروز در جامعه را ضمیمه ای دانست و تصریح کرد: امروز ما در مکان های مختلف و در شرایط مختلف زندگی خود را داریم و دین را به بقیه زندگی خود ضمیمه کرده ایم، مسیحیان از ابتدا به همین نحو بودند و هفته ای یک بار برای دینداری به کلیسا می روند، فیلم های ترکی در ماهواره هم از مدت ها قبل، همین سبک را برای مسلمانان تبلیغ می کنند و اخیراً شبکه “من و تو” در این زمینه بسیار فعال شده است، یعنی در این فیلم ها یک مسلمان بی حجاب در جامعه مشروب می خورد و بعد از خستگی روزانه، با چادر به نماز می ایستد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه باید همه زمینه های زندگی ما با تدین گره بخورد، اظهار داشت: این نوع سبک دینداری را زمینه ای می نامیم، یعنی فراغت، غذا خوردن، اقتصاد، علم آموزی، کار و همه ابعاد زندگی ما بر اساس دینداری تعریف می شود و تحت الشعاع دین قرار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی، ضمیمه ای کردن دینداری را عامل آشفتگی در نگاه به دینداری دانست و بیان داشت: سنت های عرفی و عادت واره های اجتماعی به شدت می توانند زمینه بودن دین در زندگی را برای ما ترجمه کنند، به عنوان مثال قدیمی های ما عاقلانه مراسم خواستگاری را برخواسته از ارزش های دینی قرار دادند، یعنی ما با مدل های دین مدارانه می توانیم به صورت هم زمان، هم اعمال مختلف خود و عادات و رسوم خود را انجام دهیم و هم دینداری کنیم و فضای حاکم بر زندگی ما دینی باشد، در مقابل این سبک هم می توانیم دختر یا پسر مورد علاقه خود را در خیابان پیدا کنیم و بعد از طی این مراحل، والدین را برای حضور در محضر و خواندن صیغه عقد ازدواج متقاعد کنیم و تازه آنجا و در حین قرائت خطبه توسط روحانی، اندک توجهی به دین داشته باشیم.
وی رمی جمره را یک عادت واره الهی و بر اساس دین دانست و افزود: اگر خداوند دستور به این عادت واره نداده بود، بسیاری از ما هرگز حاضر نبودیم تن به چنین کاری بدهیم و آن را یک کار بیهوده می دانستیم، باید زمینه شدن دین در جامعه را در همه ابعاد پیاده کنیم، در ساختمان سازی و شهرسازی باید بر اساس پیوست فرهنگی و تفکر اسلامی کار کنیم و خیال نکنیم نصب یک تابلوی” ان یکاد” در ورودی ساختمانی که کاملاً به سبک غربی طراحی شده می تواند هویت دینی به آن ساختمان بدهد.