عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

دامنه هنر نقاشی از فرش تا عرش است/ ماندگاری نقاشی در گرو خلاصه‌نگاری است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: هنر نقاشی ساخت‌ها و بافت‌های موجود در جامعه را از هم‌گسیختگی‌ها به هم‌پیوندی‌ها بدل می‌کند، لذا وسعت دامنه نقاشی نه تنها از خشت تا خیال، بلکه از فرش تا عرش است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در مراسم اختتامیه جشنواره نقاشی «صداقت و راستی» که در هتل سپاهان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه محیط پیرامون ما امروزه به عنوان یک متن دارای پیکسل‌ها و قطعاتی هستند که هر کدام می‌توانند رسانه بزرگی باشند، اظهار کرد: هنر نقاشی بینامتنی و جزء بهترین هنرهایی است که محیط را از حالت خشک به یک رسانه تاثیرگذار تبدیل می‌کند.

وی افزود: نقاشی ابزار تبدیل محیط به متن است و می‌تواند یک مقوله هنری زمان خاص خود را با یک مقوله هنری زمان دیگر مرتبط ‌کند. نقاشی تاریخ گذشته و افسانه‌ها را برای فهم آیندگان، به تصویر می‌کشد.

رئیس دفتر تبلیغات با بیان اینکه نقاشی یک هنر بینامتنی است و گذشته را به آینده متصل می‌کند، گفت: گاهی یک تصویری را که نقاش خلق می‌کند، سرمنشاء تاریخ و داستان‌سرایی در بعد از خود می‌شود و با این اتفاق، ابتدا و انتهای یک مقوله تاریخی را در طول یک دوره بلند به هم متصل می‌کند و این همان جنبه بینامتنی نقاشی است و دیگر اینکه، نقاشی بین هنرهای مختلف ارتباط برقرار می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه هنر نقاشی در تمدن امروزی ابزاری برای ابراز، بازنمایی طراحی و نظم شهری است، بیان کرد: با بهره‌گیری از هنر نقاشی می‌توان انتظارات و مطالبات شهروندان را در فضای شهری بیان کرد. نقاشی ابزار ترکیب و تناسب شهری می‌باشد که گاهی در ابنیه‌ها و بناهای تاریخی خود را نسبت به حواس انسان تنظیم می‌کند. نقاشی لطافت، ترکیب و تناسبی دارد که به وسیله معماری فضای شهری تبدیل به یک فضای ادراکی و خاطره‌انگیز می‌شود.

وی اظهار کرد: هنر نقاشی ساخت‌ها و بافت‌های موجود در جامعه را از هم‌گسیختگی‌ها به هم‌پیوندی‌ها بدل می‌کند، لذا وسعت دامنه نقاشی از خشت تا خیال است. خشت کم‌ترین اثر حک موضوعی و خیال آزادترین ابزار در اختیار انسان برای تصویرسازی ذهنی است. به عبارتی دیگر دامنه نقاشی از طاقچه تا باغچه می‌باشد که از زیبایی‌های درون خانه تا عیان‌ترین فضای خانه یعنی باغچه را به تصویر می‌کشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دامنه‌های گستره هنر نقاشی از فرش تا عرش است، افزود: نقش و نگاره‌های ‌فرش ایرانی توانسته است عناصر طبیعت و موجودات هستی‌ را در یک حالت منسجم و با لطافت خاص به ‌عنوان نقش قالی در خود جای دهد و این یعنی بازنمایی طبیعت بیرون در نقوش پیچیده وحرفه‌ای که این نقوش بازنمایی از ادوار مختلف حیات بشری‌ است. نقاشی دامنه عرشی نیز دارد که نمونه‌های آن در مسجد شیخ‌لطف‌الله‌ موجود است و نمایان‌گر انسجام هندسی نقش‌ها و شکل‌های به هم تنیده‌ای می‌باشد که نقطه مرکزی نگاه توحیدی را پیش‌روی انسان‌ها قرار می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه نقاشی هنر بزرگی ا‌ست که باید قدر آن دانسته شود، گفت: هنر نقاشی را خداوند در پنجه‌های انسان‌ها قرار داده است و چنین قدرتی را نیز در خیال انسان‌ها آفریده که بتوانند خاطره‌های ذهنی لطیف، بی‌انتها و پروازگر خود را بر بوم و کاغذ به تصویر بکشند. انسان با نقاشی می‌تواند آزادترین نقطه تخیلی خود را به عیان‌ترین تصویر بیرونی تبدیل کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به جریان‌های بزرگ فرهنگی جهان معاصر نظیر صنعت چاپ، صنایع دیجیتال و فیجیتال تصریح کرد: هنر نقاشی در میان هجوم عظیم صنایع تصویری مختلف، برای اینکه در آینده ماندگار بماند، باید به سمت خلاصه‌نگاری پیش برود. بشر امروز نیازمند کوتاه‌نگاری‌ است، یعنی به مرور زمان در طول دوره‌های مختلف توجه انسان‌ها به مرور کمتر شده است و این روند در آینده نیز همچنان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: نقاشی، چون یک صحنه را پیش چشم بینند‌گان قرار می‌دهد، جزء یکی از ماندگارترین هنر‌های آینده خواهد بود، به شرطی که بتواند با خلاصه‌نگاری بیانگر تک‌صحنه نباشد و بتواند منظومه‌ای از آرمان‌ها، آرزوها و یافته‌های تاریخی را در «قاب قصه» بیاورد. لذا آینده نقاشی در دست هنرمندانی ا‌ست که قوه خیال خود را در چند مقوله در قاب تصویر برای مخاطب باقی می‌گذارند، چیزی که با عکس و فیلم حاصل نمی‌شود؛ چون نقاشی در مقایسه با عکس و فیلم، تک‌زمان است؛ اما وقتی در عمق آن ورود کنیم، چند زمانه می‌باشد، یعنی می‌تواند در یک لحظه و در یک تصویر، چند لحظه را بازنمایی کند.
 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.
 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *