به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست «راه یابی برون متنی حل مسأله» که با حضور کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان برگزار شد، گفت: مناسب است در جلساتی که با کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی داریم افزون بر پیگیری امور اجرایی، یک محور علمی نیز داشته باشیم، چرا که وقتی یک موضوع علمی به صورت گروهی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد بارش فکری اتفاق می افتد که یک سبک پژوهشی است.
وی ادامه داد: مسأله را می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد، یک نمونه مدلی است که آیت الله جوادی آملی استفاده کرده اند که در این شیوه، مسأله را ناشی از جهل علمی یا جهالت عملی می دانند، در جهالت عملی مخاطب به مهارت و زمینه حل مسأله نیاز دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مسیر خطی حل مسأله را شیوه ای مرسوم دانست و افزود: در این مسیر گاهی به راه حل های پیشینی مانند آگاهی دادن به مخاطب پرداخته می شود، گاهی راه حل های هم زمانی مانند راهنمایی فردی که در مسأله قرار گرفته است ارائه می شود و گاهی هم راه حل پسینی در نظر گرفته می شود که به حل و فصل پیامد ها و نتایج می پردازد.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به روش منظومه ای و خارج از مسیر خطی برای حل مسأله، بیان داشت: در این روش باید ذهن مخاطب به سمت فضای دیگری برود تا مسأله حل شود، مثلاً افرادی که وسواس دارند، حکم را می دانند ولی عمل نمی کنند و این نمونه جهل عملی می تواند با روش منظومه ای حل شود.
وی دانش افزایی را به عنوان مرتبه اول در حل مسأله عنوان کرد و اظهار داشت: حل مساله مراتب مختلفی دارد، گاهی با روش دانش افزایی با مردم و مخاطبان برخورد داریم و وقتی که شخص دانش قوی پیدا کرد این دانش تبدیل به شناخت و شاکله و رفتار می شود، البته همیشه این گونه نیست، گاهی پزشک می داند سیگار مضر است ولی باز هم استعمال می کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: مرتبه دوم در حل مسأله ایجاد توسعه توان است، یعنی افزون بر آگاهی به مخاطب مهارت هم می دهیم که در این روش، مهارتی مطلوبست که متکی بر دانش باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در مرتبه سوم حل مسأله افزون بر دانش و مهارت، زمینه حل مسأله را نیز فراهم می کنیم که این راه کاری برون متنی است، زمینه ها می تواند بر اساس قواعد و قوانین باشد که مورد بحث نیست و می تواند بر اساس سنت ها و عادت واره ها باشد، یعنی زمینه هایی در فضای جامعه ایجاد می شود که مسأله را برای فرد بسیار کوچک نشان می دهد.
وی افزود: این موضوع امروزه در علم روانشناسی نیز مطرح است که هر چه مسأله کوچکتر شود توان حل مسأله بیشتر می شود، به نظر می رسد ، خداوند متعال هم آنجایی که انسان را خلیفه خود معرفی می کند و فاصله بین خود و انسان را نزدیکتر از رگ گردن معرفی می فرماید از این روش استفاده می کند تا شرایط دنیا نتواند انسان را غافلگیر کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: سایر زمینه های حل مسأله مانند زمینه تعاملی گروه سازی ، زمینه تعاملی قبیله سازی ، زمینه اجتماع مداری و زمینه های سیستمی می توانند به حل مسأله کمک کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی بیان داشت: در روش زمینه ای، زمینه حل مسأله وسیع تر می شود، زمینه می تواند عام یا خاص باشد، یعنی می تواند آنقدر وسعت پیدا کند که مسائل ترکیبی را حل کند، یعنی نه تنها مسأله ای که الان شخص با آن مواجه است را حل می کند، بلکه برای سایر مسائل مرتبط با آن هم راه حل ارائه می دهد، به عنوان مثال با گروه سازی می توانیم دانش آموزی که در مدرسه شیطنت می کند را به گروه تئاتر دعوت کنیم، حضور در چنین گروهی می تواند مسأله را تا حد زیادی حل کند، سفرهای زیارتی با کاروان ها نیز چنین نقشی را در زندگی افراد ایجاد می کند.
وی افزود: زمینه تعاملی قبیله سازی حالت برتر گروه سازی است که سبک بسیار پیشرفته ای است چرا که در این روش، تعلق درونی برای فرد ایجاد می شود، این روش بسیار مؤثر است و برای کمپ های ترک اعتیاد نیز استفاده می شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان استفاده از زمینه اجتماع مداری را راه حل دیگر حل مسأله دانست و تصریح کرد: در این زمینه فرد مانند آئین ها و جشنواره ها در جمعیت قرار می گیرد، عرصه های اجتماع مدار می تواند درگیری های ذهنی مخاطب را حل کند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه بهره گیری از زمینه های سیستمی نظیر تشکّل سازی، سازمان دهی و فرآیند سازی می تواند در حل مسأله بسیار مؤثر باشد، ابراز داشت: این شیوه در غرب بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: زیارت یکی از نمونه هایی است که وابسته به زمان خاص نبوده و با توجه به تعدد آستان های مقدس امامزادگان بسیار در دسترس مردم قرار دارد و حضور در این عرصه ها و زیارت می تواند زمینه خوبی برای حل مسأله باشد.
وی ادامه داد: مسأله را می توان به شکل های مختلفی دسته بندی کرد، یک نمونه مدلی است که آیت الله جوادی آملی استفاده کرده اند که در این شیوه، مسأله را ناشی از جهل علمی یا جهالت عملی می دانند، در جهالت عملی مخاطب به مهارت و زمینه حل مسأله نیاز دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مسیر خطی حل مسأله را شیوه ای مرسوم دانست و افزود: در این مسیر گاهی به راه حل های پیشینی مانند آگاهی دادن به مخاطب پرداخته می شود، گاهی راه حل های هم زمانی مانند راهنمایی فردی که در مسأله قرار گرفته است ارائه می شود و گاهی هم راه حل پسینی در نظر گرفته می شود که به حل و فصل پیامد ها و نتایج می پردازد.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به روش منظومه ای و خارج از مسیر خطی برای حل مسأله، بیان داشت: در این روش باید ذهن مخاطب به سمت فضای دیگری برود تا مسأله حل شود، مثلاً افرادی که وسواس دارند، حکم را می دانند ولی عمل نمی کنند و این نمونه جهل عملی می تواند با روش منظومه ای حل شود.
وی دانش افزایی را به عنوان مرتبه اول در حل مسأله عنوان کرد و اظهار داشت: حل مساله مراتب مختلفی دارد، گاهی با روش دانش افزایی با مردم و مخاطبان برخورد داریم و وقتی که شخص دانش قوی پیدا کرد این دانش تبدیل به شناخت و شاکله و رفتار می شود، البته همیشه این گونه نیست، گاهی پزشک می داند سیگار مضر است ولی باز هم استعمال می کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: مرتبه دوم در حل مسأله ایجاد توسعه توان است، یعنی افزون بر آگاهی به مخاطب مهارت هم می دهیم که در این روش، مهارتی مطلوبست که متکی بر دانش باشد.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در مرتبه سوم حل مسأله افزون بر دانش و مهارت، زمینه حل مسأله را نیز فراهم می کنیم که این راه کاری برون متنی است، زمینه ها می تواند بر اساس قواعد و قوانین باشد که مورد بحث نیست و می تواند بر اساس سنت ها و عادت واره ها باشد، یعنی زمینه هایی در فضای جامعه ایجاد می شود که مسأله را برای فرد بسیار کوچک نشان می دهد.
وی افزود: این موضوع امروزه در علم روانشناسی نیز مطرح است که هر چه مسأله کوچکتر شود توان حل مسأله بیشتر می شود، به نظر می رسد ، خداوند متعال هم آنجایی که انسان را خلیفه خود معرفی می کند و فاصله بین خود و انسان را نزدیکتر از رگ گردن معرفی می فرماید از این روش استفاده می کند تا شرایط دنیا نتواند انسان را غافلگیر کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: سایر زمینه های حل مسأله مانند زمینه تعاملی گروه سازی ، زمینه تعاملی قبیله سازی ، زمینه اجتماع مداری و زمینه های سیستمی می توانند به حل مسأله کمک کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی بیان داشت: در روش زمینه ای، زمینه حل مسأله وسیع تر می شود، زمینه می تواند عام یا خاص باشد، یعنی می تواند آنقدر وسعت پیدا کند که مسائل ترکیبی را حل کند، یعنی نه تنها مسأله ای که الان شخص با آن مواجه است را حل می کند، بلکه برای سایر مسائل مرتبط با آن هم راه حل ارائه می دهد، به عنوان مثال با گروه سازی می توانیم دانش آموزی که در مدرسه شیطنت می کند را به گروه تئاتر دعوت کنیم، حضور در چنین گروهی می تواند مسأله را تا حد زیادی حل کند، سفرهای زیارتی با کاروان ها نیز چنین نقشی را در زندگی افراد ایجاد می کند.
وی افزود: زمینه تعاملی قبیله سازی حالت برتر گروه سازی است که سبک بسیار پیشرفته ای است چرا که در این روش، تعلق درونی برای فرد ایجاد می شود، این روش بسیار مؤثر است و برای کمپ های ترک اعتیاد نیز استفاده می شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان استفاده از زمینه اجتماع مداری را راه حل دیگر حل مسأله دانست و تصریح کرد: در این زمینه فرد مانند آئین ها و جشنواره ها در جمعیت قرار می گیرد، عرصه های اجتماع مدار می تواند درگیری های ذهنی مخاطب را حل کند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه بهره گیری از زمینه های سیستمی نظیر تشکّل سازی، سازمان دهی و فرآیند سازی می تواند در حل مسأله بسیار مؤثر باشد، ابراز داشت: این شیوه در غرب بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: زیارت یکی از نمونه هایی است که وابسته به زمان خاص نبوده و با توجه به تعدد آستان های مقدس امامزادگان بسیار در دسترس مردم قرار دارد و حضور در این عرصه ها و زیارت می تواند زمینه خوبی برای حل مسأله باشد.