معاون رییس جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: ابتدا باید نسبت به جامعه شناخت داشته باشیم و در جهت برنامهریزی برای نگرش نسل جدید و بسترسازی برای آنان فعالیت کرده و هنر ما باید این باشد که از این فضا به بهترین نحو استفاده کرده و اعتقادمان را به معنای واقعی سرکار بیاوریم تا بتوانیم در مقابل هجمه اطلاعاتی و فرهنگی غرب که بسیار حساب شده و برنامه ریزی شده است، ایستادگی کنیم.
بیجندی با بیان اینکه اکنون چند ده هزار نفر عضو کانالهای تلگرام میباشند که بالای ۶۰۰ هزار نفر آن، بعضا عضو کانالهای غیراخلاقی تلگرام هستند، گفت: این یک واقعیت است که ما در داخل در مقابل نوآوری فرهنگی، اجتماعی، آموزش ندیدهایم و در این زمینه کار نکردهایم و هرچه فعالیت کردهایم همه تکرار کارهای قبل بوده است.
وی بیان کرد: تلگرام یک بستر فرهنگی است و به مثابه یک دریا هرکسی یک برداشتی از آن دارد، یعنی یکی غرق آن میشود و دیگری از آن مروارید برداشت میکند؛ لذا باید بررسی کنیم که ما در عرصه نوآوری اجتماعی جدید چه طرح جدیدی داریم و چگونه میتوانیم کار جدید ارائه دهیم؟
بیجندی تصریح کرد: ما باید به خود بیاییم که در مقابل جنگ فرهنگی دشمن چه اقداماتی کردهایم؟ باید گفت ما جامعه را از دست دادهایم. به مجموعههای فرهنگی ما انتقاد وارد است، زیرا در این مسیر همافزایی نمیکنیم و هر کسی چرخ خودش را میچرخاند و به مسیر خودش میرود.
وی گفت: تجربیات موفق سایر کشورها نشان میدهد که آنان با نسل جدید به صورت درست ارتباط برقرار میکنند، اما در مقابل این یک واقعیت است که ما با نسل جدیدمان حساب شده و برنامه ریزی شده کار نمیکنیم. خارج از کشور برنامه درسی پنهان دارد، به این معنا که در در و دیوار به شهروندان خود درس میدهند، ولی ما در برنامههای تربیتی و فناورانه خود درس پنهان و پیوست فرهنگی نداریم و برای فعالیتهای فناورانه و هویت ملی خود کار نکردهایم.
وی با بیان اینکه ما باید ملی گرا باشیم و با برنامهریزیهای دقیق بتوانیم فعالیتهای بزرگی انجام دهیم، گفت: در بحثهای نوآوری، همفکری، هم افزایی بحثها جدی است و بسیار جای کار دارد. همچنین ما باید نسبت به جامعه شناخت داشته و در عرصه فرهنگ نوآور باشیم و در این مسیر توجه به نگرش نسل جدید و بسترسازی برای آنان بسیار مهم است.
بیجندی ادامه داد: حوزههای کارآفرینی فرهنگی و اجتماعی خیلی جای کار دارند، اینها را باید به هم ربط دهیم و باید اپلیکیشن و برنامهای طراحی کنیم که بتواند میان هنرمند،کارآفرین، بازار و نیاز جامعه ارتباط برقرار کند. در واقع ما در این مسیر باید بتوانیم پابه پای نرم افزارهای روز دنیا پیش برویم.
وی گفت: تشکلهای فناورانه پتانسیل و جای کار زیادی دارند، مثلا در عرصه تبلیغاتی و فرهنگی، باید ارتباط با جوانان را حفظ کنند و خلاقیت و نوآوری داشته باشند و ما نیز به آنها بها دهیم، از آنجایی که عرصه تبلیغ بسیار پردرآمد است، از ظرفیت رسانه نیز باید به خوبی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: باید پابه پای فناوریهای روز دنیا مخصوصا در حوزه اطلاعات و رسانه خود را مجهز کنیم. متقابلا باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم که به عنوان مثال از نرمافزاری مثل یوتیوپ که چندصدهزار ساعت برنامه آموزشی دارد، چگونه میتوان در جهت بهینه و فناورانه استفاده کرد، نه اینکه آن را فیلتر کنیم؛ زیرا استفاده از فیلترشکن چاره ساز نیست.
معاون رییس جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه کلمات غیر اخلاقی بیشترین آمار سرچ را مخصوصا در شهرهای مذهبی داشتهاند. در واقع اینها ناشی از خطای تشکلهای فناورانه ما درعرصه فرهنگی_ تربیتی هستند که نتوانستهایم از علم روز دنیا در جهت مناسب و استفاده کنیم. اکنون باید در مقابل هجمههای فرهنگی دشمن مقابله و ایستادگی کنیم، نه اینکه میدان را ترک کنیم، باید درصدد باشیم که حوزه، دانشگاه و صنعت همسو و همگام شوند و همافزایی خود را افزایش دهند.
بیجندی با بیان اینکه نسل فعلی و مهدکودکهای جامعه آماج حملههای فرهنگی هستند، ادامه داد: مناسبتهایی مثل عاشورا و اربعین و … بهترین زمان برای فرهنگ سازی کردن هستند و در واقع اکنون تشکلهای فناور میتوانند اتاق فکر رخدادهای فرهنگی و مذهبی در ایران باشند.
وی با اشاره به بخشی از ظرفیتهای جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت: مرکز رشد فعالیتهای قرآنی و خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) که اولین و بی نظیرترین خبرگزاری قرآنی کشور میباشد، توسط جهاد دانشگاهی تاسیس شده که اخبار آن به ۱۵ زبان دنیا ترجمه میشود. شعبه خبرگزاری ایکنا اصفهان نیز یکی از فعالترین شعب استانی آن است.