به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجتالاسلام و المسلمین علی مخدوم، رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، در کارگاه شناخت خطاهای ذهنی در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیه 116 سوره انعام، گفت: خداوند در این آیه می فرماید اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی تو را از راه خدا گمراه میکنند، آنها تنها از گمان پیروی می کنند و تخمین و حدس میزنند.
وی با بیان اینکه خطاهای ذهنی براثر تحلیلهای ذهنی هنگام مواجهه با رخدادهای واقعی صورت می گیرد، ادامه داد: افکار، نگرش، باورها، فرهنگ، موقعیت، توقعات، سلیقه، شخصیت، تجربیات، خاطرات، اطلاعات، تحصیلات و جنسیت برخی از عوامل مؤثر بر تحلیلهای ما هستند و طلاب و روحانیان باید این موضوعات را در تبلیغ دین مورد توجه جدی قرار دهند.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: انسان دوست دارد برای فهم بهتر محیط برای اتفاقات اطراف خود معنا و تفسیر بسازد، در این فرآیند هر رویدادی میتواند تبدیل به الگو شود و نهایتاً مدل ذهنی شخص را تشکیل دهد، به عبارت دیگر ذهن انسان با حجمی از دانش و تجربه و خاطره مدلی میسازد و بر اساس آن برای افراد و اشیاء و اتفاقات اطراف خود تفسیر ارائه میکند.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم اظهار داشت: مدل ذهني در واقع ترجمهاي است كه هر شخص از حوادث و اتفاقات و دنياي اطراف خود دارد و اين ترجمه ما از دنياي بيروني است كه مشخص میكند ما در دنيا چه چیزهایی را ببينيم.
وی با اشاره به نمونههایی از الگوهای فکری غلط نظیر تفکر دوقطبی، تعمیم مبالغهآمیز، فاجعه سازی، بزرگنمایی و کوچک نمایی، تصریح کرد: الگوی غلط نتیجه گیری شتاب زده و سطحی و نتیجه گیری بدون گذراندن مقدمات لازم و دقت در شواهد و حکم کردن بر این اساس یکی از آسیب های جدی برای پاسخگویی و حل مشکل از سوی روحانیان است.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ابراز داشت: یکی دیگر از شیوه های غلط در پاسخگویی و ارتباط با مخاطب الگوی غلط ذهن خوانی است که شخص تصور می کند که می داند دیگران در چه فکری هستند.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم گفت: ارزیابی اتفاقات به صورت سیاه و سفید بر اساس معیارهای دلخواه و سلیقه ای به جای مشاهده و توصیف آن ها در زمره دیگر الگوهای ناصحیح فکری قرار دارد که باید از آن اجتناب شود.
وی با بیان اینکه خطاهای ذهنی براثر تحلیلهای ذهنی هنگام مواجهه با رخدادهای واقعی صورت می گیرد، ادامه داد: افکار، نگرش، باورها، فرهنگ، موقعیت، توقعات، سلیقه، شخصیت، تجربیات، خاطرات، اطلاعات، تحصیلات و جنسیت برخی از عوامل مؤثر بر تحلیلهای ما هستند و طلاب و روحانیان باید این موضوعات را در تبلیغ دین مورد توجه جدی قرار دهند.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: انسان دوست دارد برای فهم بهتر محیط برای اتفاقات اطراف خود معنا و تفسیر بسازد، در این فرآیند هر رویدادی میتواند تبدیل به الگو شود و نهایتاً مدل ذهنی شخص را تشکیل دهد، به عبارت دیگر ذهن انسان با حجمی از دانش و تجربه و خاطره مدلی میسازد و بر اساس آن برای افراد و اشیاء و اتفاقات اطراف خود تفسیر ارائه میکند.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم اظهار داشت: مدل ذهني در واقع ترجمهاي است كه هر شخص از حوادث و اتفاقات و دنياي اطراف خود دارد و اين ترجمه ما از دنياي بيروني است كه مشخص میكند ما در دنيا چه چیزهایی را ببينيم.
وی با اشاره به نمونههایی از الگوهای فکری غلط نظیر تفکر دوقطبی، تعمیم مبالغهآمیز، فاجعه سازی، بزرگنمایی و کوچک نمایی، تصریح کرد: الگوی غلط نتیجه گیری شتاب زده و سطحی و نتیجه گیری بدون گذراندن مقدمات لازم و دقت در شواهد و حکم کردن بر این اساس یکی از آسیب های جدی برای پاسخگویی و حل مشکل از سوی روحانیان است.
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی ابراز داشت: یکی دیگر از شیوه های غلط در پاسخگویی و ارتباط با مخاطب الگوی غلط ذهن خوانی است که شخص تصور می کند که می داند دیگران در چه فکری هستند.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم گفت: ارزیابی اتفاقات به صورت سیاه و سفید بر اساس معیارهای دلخواه و سلیقه ای به جای مشاهده و توصیف آن ها در زمره دیگر الگوهای ناصحیح فکری قرار دارد که باید از آن اجتناب شود.