عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

محافل خانگی مهمترین عرصه فعالیت برای بانوان مبلغ است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین عرصه‌های فعالیت تبلیغی برای مبلغان خواهر، محافل خانگی است، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی تلاش می‌کند با تهیه فیلم مستند از دستاوردها و تجربیات گردانندگان محافل خانگی، به آموزش و توانمندسازی طلاب و مبلغان علاقمند به این عرصه بپردازد تا از ورود افراد ناشایست به حوزه اداره محافل خانگی جلوگیری شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در جلسه هماهنگی تولید مستند محافل خانگی که در سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروز در اصفهان حدود 6000 نفر در مدارس علمیه خواهران مشغول تحصیل هستند و کمتر از 3000 نفر نیز فارغ‌التحصیل سطح دو و سطح سه وجود دارد و در مجموع، جمعیت نزدیک به 8000 نفری خواهران طلبه را تشکیل می‌دهند که ظرفیت بسیار خوبی است و به صورت بالفعل، 5 تا 6 هزار مبلغ آماده به کار وجود دارد که سطح دو را گذرانده و در حال ورود به عرصه‌های تبلیغی هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه برای خواهران طلبه در عرصه فعالیت‌های تبلیغی، نهادسازی جدی صورت نگرفته است، افزود: طلاب برادر تریبون‌هایی چون نماز جمعه، نماز جماعت، سخنرانی و مدیریت مساجد را در اختیار دارند، ولی تریبون فعالیت‌های تبلیغی به این اندازه و وسعت در اختیار بانوان قرار نگرفته و وظیفه ما این است که برای طلاب خواهر به ویژه کسانی که علاقمند به فعالیت‌های تبلیغی هستند، تریبون‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: یکی از بهترین تریبون‌ها و عرصه‌های فعالیت تبلیغی برای بانوان، محافل خانگی است؛ باید قدر آن را دانسته و با تمام توان از آن حمایت کنیم. ما بنا داریم سالانه در عرصه فعالیت‌های تبلیغی مبلغان خواهر، یک نهاد یا تریبون رسانه‌ای را توسعه داده و یا آن را تأسیس کنیم.

وی اضافه کرد: مبلغان خواهر انصافا از نظر دغدغه، همت، اخلاص و توان بی‌نظیرند، حتی در مسیحیت که کلیسای خانگی مطرح است و بر تبلیغ خانه به خانه و چهره به چهره تأکید می‌شود، چنین ظرفیتی وجود نداشته و هرگز وجود نخواهد داشت؛ چرا که در حوزه‌های علمیه، افراد تمام وقت خود را به شناخت دین و نشر و ترویج معارف آن اختصاص می‌دهند، اما در مسیحیت این‌گونه نیست و افراد در کنار شغل خود، با کلیسا نیز ارتباط داشته و مبلغ و مبشر مسیحیت هستند؛ حتی در میان اهل تسنن که از نظر تعداد بیش از شیعیان هستند، ظرفیت حوزه‌های علمیه تشیع وجود ندارد و فقط به یک سری فعالیت‌های تبلیغی تیمی و تشکیلاتی می‌پردازند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: عرصه محافل خانگی با تکیه بر متون مقدس همچون قرآن، احادیث و روایات، ادعیه و حتی آیین‌ها، مناسک و زیارت ظرفیت بسیار خوبی است که در هیچ دین و مذهبی وجود ندارد. در فضای محافل حتی اگر هیچ اقدامی انجام نشود و فقط ذکر مصیبت گفته شده و توسل شکل بگیرد، نوعی فعالیت فرهنگی انجام شده است؛ چرا که عصاره اصول عقاید شیعه و تمام آداب شریعت اسلامی در مفهوم توسل جمع شده و از طریق آن می‌توان بخش عمده‌ای از آموزه‌های دینی را به مخاطب منتقل کرد.

وی با بیان اینکه در آینده نه تنها تعداد محافل خانگی کاهش نمی‌یابد، بلکه به شدت بر تعداد آن افزوده می‌شود، گفت: نگرانی‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که افرادی اداره محافل را به دست بگیرند که فهم صحیحی از دین ندارند، یا طلاب ضعیفی‌اند و یا افراد غیر طلبه‌ای هستند که صرفا به دلیل داشتن یک توانایی خاص می‌توانند محافل را اداره کرده و جمعیت زیادی را گرد خود جمع کنند.

حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به تولید مستند محافل خانگی خاطرنشان کرد: هدف ما ساخت فیلم آموزشی برای افرادی از میان طلاب خواهر است که محافل خانگی را اداره می‌کنند یا علاقمندند که وارد این فضا شوند و چون نیاز به آموزش، توانمندسازی و استفاده از تجربیات را دارند، اقدام به تولید مستند نموده‌ایم.

وی خطاب به خواهران طلبه‌ای که مدیر و گرداننده محافل خانگی هستند، گفت: خواهشمندیم که مهمترین تجربیات، برنامه‌ها و روش‌های کاری و الگوهای ویژه و اختصاصی خود را مطرح کنید تا سایر طلاب آموزش دیده و در این راه توفیقات بیشتری کسب کنند. این تجربیات می‌تواند در زمینه جذب مخاطبان، آموزش آنها، نشاط‌بخشی و رونق محافل، فعالیت‌های فراغتی و حتی خدمات اجتماعی که محافل را به نهادهای اجتماعی تبدیل می‌کند، باشد.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بیان تجربیات شما صرفا معطوف به شیوه‌ها و الگوهای داخل محفل نباشد، بلکه فعالیت‌های قبل و بعد از شکل‌گیری محفل را نیز بیان کنید؛ اینکه برای تأسیس یک محفل چه اقداماتی می‌توان انجام داد و با چه روش‌هایی می‌توان افراد را تشویق کرد تا در منازل خود فرصتی را برای شکل‌گیری محافل ایجاد کنند. فعالیت‌های اقماری بعد از تأسیس محفل نیز مهم است، به ویژه آنهایی که شبکه و ساختار ایجاد کرده و به تأسیس صندوق قرض‌الحسنه، آموزشگاه‌های فرهنگی-هنری و یا فعالیت‌های نهادینه شده و سازمان یافته منجر می‌شود.

وی افزود: نباید از نسل‌های مختلف مخاطبان غفلت کرد، چرا که محافل صرفا ویژه بانوان خانه‌دار نیست و مخاطبان ما را کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان و حتی نخبگان یک محل تشکیل می‌دهند؛ بنابراین آنچه بیان می‌شود، باید ناظر بر سطوح و صنوف مختلف مخاطبان باشد. مهارت‌های ارتباط با مخاطب نیز در همین راستا مورد توجه است.

حجت‌الاسلام قطبی اضافه کرد: بخشی از تجربیات می‌تواند مربوط به حوزه اقتصادی باشد، اینکه هزینه‌های اداره محافل از چه طریقی تأمین شده و برای تأمین و تقویت اقتصاد محافل چه سیستم‌ها و روش‌هایی پیشنهاد می‌شود، از جمله روش‌هایی که ممکن است به کارآفرینی و کسب درآمد منجر شود.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط سیستمی و سازمانی با نهادهای رسمی نظیر اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی یا تعامل با آموزش و پرورش به منظور جذب دانش‌آموز یا استفاده از امکانات ورزشی و تفریحی مدارس نیز می‌تواند مداری از بیان تجربیات شما باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: تأکید ما این است که آنچه بیان می‌شود، علمی، مستند، حکیمانه و دقیق باشد. ما وظیفه داریم که زمینه و امکانات را فراهم کرده و تجربیات نغز شما را در قالب فیلم مستند در اختیار نسل بعدی مخاطبان خواهر قرار دهیم، کسانی که از جنس شما و از صنف فعالیت تبلیغی هستند و ما تلاش می‌کنیم حلقه اتصال و ارتباط میان شما و آنها را به وجود آوریم.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *