عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

ضرورت ترکیب تبلیغ نوین و سنتی دین + تصاویر

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی، ترکیب همزمان تبلیغ نوین و سنتی و قرار دادن تبلیغ نوین در امتداد تبلیغ سنتی را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: هیچ کدام از این دو نباید فدای دیگری شوند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در همایش 300 مبلغ خواهر خانگی بسیج که در محل ناحیه مقاومت امام صادق(ع) اصفهان برگزار شد، با اشاره به تأثیر بازی های رایانه ای بر روی ذهن و روان کودکان، گفت: ‏امروزه هر روز بازی های جدید وارد بازار ‏می شود ‏که همه کودکان ما در معرض آسیب های این بازی ها قرار دارند، ما هم می توانیم علاوه بر دور کردن بچه ها از ‏بازی های مضر، ‏بازی های مفید و مناسب را در دسترس کودکان قرار دهیم.‏

وی ادامه داد: ‏«ویکی» ها یا بانک های اطلاعاتی پدیده های دیگری هستند که بر روی کودکان ما تأثیرگذار هستند، به این ها دانشنامه ‏های ‏آزاد گفته می شود، سابقاً فرهنگ لغات «دهخدا» و «معین» مورد استفاده بودند، اما الان دانشنامه های آزاد قابل ‏ویرایش ‏هستند و هر کسی می تواند برای هر لغتی مطالب ساخته ذهن خود را بنویسد، مثلاً می شود فرد بی ایمانی درباره ‏عاشورا ‏یک سری تعریف و الفاضی به کار ببرد و هر کسی که به این فرهنگ های جدید مراجعه کند با هزاران صفحه ‏درباره ‏عاشورا مواجه می شود که توان خواندن همه آن ها را هم ندارد و نهایتاً با احتمال بسیار بالایی از تعاریف منحرف ‏استفاده ‏خواهد کرد.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: آن مفاهیمی که در ذهن کودکان شکل می گیرد تأثیرعمیقی بر روی آن ها می گذارد و نمی توان به راحتی مفاهیم انحراف را ‏از ‏ذهن کودکان دور کرد، البته ما هم می توانیم وارد فضای مجازی شویم و آن خوراک و مفاهیم را ما به کودکان بدهیم و در ‏برابر ‏سیل هجوم دشمنان برای به انحراف کشاندن کودکان خود بایستیم.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی بیان داشت: امروزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همان طور که یک تهدید است می تواند برای ما یک فرصت باشد، همان طور ‏که ‏دشمنان می توانند به راحتی نظرات خود را در این فضاها نشر دهند ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم و حتی از آن ‏ها ‏سبقت بگیریم تا تأثیرگذاری ما بیشتر باشد.‏

وی اظهار داشت: یکی از خصوصیات شبکه های اجتماعی این است که یک یادداشت یا مطلب ما قابلیت این را دارد که میلیون ها بار دیده شود ‏و ‏این تقریباً بدون هزینه است، حالا ما چند کتاب می توانیم با هزینه های گزاف چاپ کنیم تا چند نفر بیایند و استفاده کنند، ‏اما ‏فضای مجازی این بستر را به راحتی فراهم کرده است.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: یکی از کاربردهای دیگر فضای مجازی این است که یک نفر متکلم وحده نیست و همه می توانند با همه به راحتی صحبت ‏کنند، ‏امروز برخی کانال های تلگرام به اندازه یک کشور عضو دارد و برخی شبکه های اجتماعی با عضوهای بالا حتی درخواست ‏ایجاد کشور را ‏به سازمان ملل داده اند.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: می توان تبلیغ سنتی و نوین را با هم مرتبط کرد و تبلیغ نوین می تواند در امتداد سنتی قرار گیرد، اینکه ما یک ‏سخنرانی را ‏ضبط کنیم و فایل صوتی آن را در شبکه های مجازی بارگزاری کنیم تا همگان بتوانند استفاده کنند مصداق چنین ‏موردی است.‏

وی تصریح کرد: گاهی می توان مخلوط و ترکیبی از تبلیغ سنتی و نوین را همزمان پیش برد و از مزایای این ترکیب حداکثر استفاده را برد، ‏ترکیب ‏سنتی و نوین تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت، فضای مجازی بسترهای بسیار مناسبی برای تبلیغ دارد که ما باید آن ها ‏را ‏بشناسیم و در این فضا فعالیت کنیم.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: ‏امروز وظیفه ما این است که برای تقویت محفل ها و فعالیت فرهنگی خود و افزایش میزان بازدهی تبلیغ از فضای مجازی ‏حداکثر ‏استفاده را ببریم که شناخت ظرفیت های نوین لازمه این ارتقا است، امروز یک مبلغ مذهبی می تواند با ایجاد یک ‏گروه در ‏فضای مجازی نقش مادر معنوی نوجوانان و کودکان حاضر در فضای مجازی را ایفا کند و پاسخگوی سرالات و ‏مشکلات آنها ‏باشد، اگر همان افراد بخواهند حضوری با شما ارتباط داشته باشند محدودیت های بسیاری وجود دارد که ‏فضای مجازی این ‏محدودیت ها را ازبین می برد.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی بیان داشت: سعی کنید در تبلیغ فضای مجازی تنوع ایجاد کنید و به فراخور حال و اقتضائات زمانی و مکانی و ویژگی مخاطبان از ‏مطالب غیر ‏مذهبی سالم و مفید نیز استفاده کنید، اینکه شما بتوانید علاوه بر نیازهای مذهبی سایر نیازهای جوانان را نیز ‏پاسخ دهید می ‏تواند محبوبیت و تأثیر کار فرهنگی شما را چندین برابر کند.‏

وی افزود: البته نباید فکر کنیم که تبلیغ نوین تنها شامل فضای مجازی می شود، تبلیغ نوین می تواند محصول محور باشد، محصولات ‏فیلم و ‏انیمیشن و مجلات هم می تواند مصداق تبلیغ نوین باشد و تأثیرگذاری بالایی هم دارد، امروزه محصولات مختلف ‏فرهنگی نقش ‏تبلیغ نوین را در جامعه ایفا می کند و استقبال خوبی هم از این وارد می شود.‏

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‏ابراز داشت: محصولات فرهنگی به دلیل اینکه سودهای خیلی بالایی ندارند نمی توانند هزینه زیادی برای تبلیغ محصولات خود ‏اختصاص دهند، ‏اما ما به عنوان یک مبلغ مذهبی دغدغه مند می توانیم تصویر آن محصول را در فضای مجازی و کانال و ‏گروه خودمان قرار دهیم تا ‏مردم از مزایای آن محصول آگاه شوند و به سراغ آن بروند.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: امروزه دیگر از نام «فضای دیجیتال» خیلی استفاده نمی شود و ما وارد «فضای فیجیتال» شده ایم، فیجیتال به معنای ‏ترکیب ‏فیزیکی و دیجیتال است، امروزه بسیاری از اشیا به صورت آنلاین وصل به فضای دیجیتال هستند و لازم است تا ما ‏هم ‏توانایی بهره گیری از این امکانات را داشته باشیم.‏

وی ادامه داد: در کنار تبلیغ نوین و ابزار منبر و جلسه و ترکیب زیبای این دو نوع تبلیغ نباید از اجرای سنت های جالب و مذهبی در ‏جامعه و محله خود غافل شویم، یکی از این سنت ها «چاووشی» برای کسانی است که به زیارت عتبات عالیات می روند، ‏گاهی افرادی که در این مراسم شرکت می کنند بهره معنوی بیشتری از فردی که به زیارت می رود هم می برند و این یک ‏ابزار تبلیغ قوی است، احیای سنت «عقیقه» از موارد دیگری است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان با اشاره به اهمیت سواد رسانه برای حضور در فضای مجازی و نوین تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا کلاس های آموزشی ‏در این زمینه را بر پا کنیم، اما نکته مهم دیگر علاوه بر سواد رسانه آشنایی با روش های جذب جوانان در فضای مجازی ‏است که عدم آشنایی با این روش ها تأثیرگذاری کار را کاهش خواهد داد.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در پاسخ به آسیب های فضای مجازی برای مبلغان و اینکه برخی فضاها و ابزار اصل پاکی ندارند، اظهار داشت: گاهی ‏برخی افراد ورود به فضای مجازی را از اساس نفی می کنند و زیان های آن را بسیار بیشتر از سودهای آن می دانند و ‏بنابراین توصیه می کنند که مذهبی ها و مبلغان اصلاً در فضای مجازی ورود نکنند که البته نظرات مخالف آن ها در میان ‏کارشناسان اهل فن هم بسیار زیاد است.‏

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید بسیار زیادی بر لزوم استفاده از فرصت های مجازی دارند و اخیراً هم این فرمایشات ایشان قوت ‏گرفته است، حتماً سعی کنید توصیه های رهبر انقلاب درباره آسیب ها و فرصت ها و ضرورت بهره گیری از این فضا را ‏مطالعه کنید، رهبر انقلاب یک دانشمند فرزانه و عالم متقی هستند که بسیار دقیق سخن می گویند و ایشان مبلغان را به ‏حضور گسترده در فضای مجازی توصیه کرده اند و خودشان هم در این حوزه فعالیت دارند.‏

رییس دفتر تبلیغات اصفهان گفت: البته مبلغان مذهبی بسیار کمتر در معرض آسیب های فضای مجازی قرار دارند و قطعاً این آسیب ها در میان بانوان مبلغ ‏بسیار کمتر از آقایان است و از آن طرف تأثیری هم که کار مذهبی و فرهنگی بانوان در شبکه های اجتماعی و فضاهای نوین ‏دارد به مراتب بیشتر از آقایان خواهد بود.‏

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار داشت: تبلیغ سنتی را نمی توان به اسم مجازی فدا و حذف کرد، از طرفی هم نمی توان به اسم تبلیغ سنتی از تبلیغ نوین غافل شد، ‏بابد ترکیبی از این دو مدل را در امتداد تا تکمیل یکدیگر قرار داد و از ترکیب آن ها حداکثر استفاده را برد.‏

 

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *