عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

روستا؛ گنجی پنهان و گوهری ناشناخته

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

روستاهای ایران گنجی پنهان است که هنوز مسئولین کشور آن را کشف نکرده اند. میراث ملموس و ناملموس فرهنگی فراوانی در روستاهای این کشور در حال نابودی است؛ چه بسیار است عادت وارههای اجتماعی و سنتهای عرفی که سالیان سال سینه به سینه از گذشتگان به ما رسیده ولی اکنون با بیمهری و بیتوجهی مسئولین در حال نابودی است.

میراث نه فقط خشت و گل و سفال که آداب، رسوم، سنتها و فرهنگ شفاهی ایرانیان است. در جای جای این مرز و بوم، هزاران نقش و نگار، ناز و کرشمه، سبک و سیاق، آداب و رسوم، آیین و عادتواره، بازی بومی و محلی، آواز و کارآوا، نمایش و نیایش، پوشش و پیرایش، خوراک و تغذیه و…  پراکنده است که، نه کسی به فکر ثبت و مستندنگاری آنها است و نه هیچ رسانهای در اندیشهی بازنشر آن است.

روستاهای ایران در بردارندهی حجم انبوهی از میراث گرانبهای فرهنگی و هنری است ولی متاسفانه دهیاران، بخشداران و متولیان امور روستایی تنها رمز موفقیت خود را در سنگ فرش کردن رودخانهها و آسفالت کردن کوچهها میدانند و از سنتها و عادت وارهها و فرهنگ ناملموس و سبک زندگی صادقانه و صمیمی روستایی غفلت کردهاند.

بجاست بخشداران محترم که اولین حلقه مدیریت رسمی روستایی را بر عهده دارند در این زمینه ورود جدیتری داشته و نسبت به احیا و باز زندهسازی سنتها و عادت وارههای بومی و محلی در روستاهای استان اقدام نمایند.

برخی روستاهای استان ظرفیت تبدیل شدن به برندها و نشانهای منطقهای و بلکه کشوری و جهانی را دارا میباشند و نامهربانانه است اگر از این ظرفیت و گوهرهای پنهان بهره کامل برده نشود.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *