عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

رسانه و زبان، دو ابزار مهم مقابله با گروه‌های تکفیری/ یادگیری زبان عربی ضرورت دارد

برگزیده کشوری دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان گفت: رسانه و زبان دو ابزار مهم برای تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی و مقابله با فعالیت گروه‌های تکفیری است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  به نقل از خبرگزاری ایکنا، محمد باقر اسدی، برگزیده کشوری دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان که توسط مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، در رابطه با ضرورت یادگیری زبان‌های خارجی در حوزه علمیه، اظهارکرد: این ضرورت از سال‌های گذشته در حوزه علمیه وجود داشته است، در واقع زمانی که یک طلبه وارد حوزه علمیه می‌شود باید هدفی مشخص برای خود داشته باشد که می‌خواهد استاد، محقق و یا مبلغ باشد و بعد برای رسیدن به هرکدام از این اهداف، تحصیلات متناسب حوزوی داشته باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به هریک از این سه هدف، یادگیری زبان عربی ضروری است. به عنوان مثال اگر طلبه‌ای روی زبان عربی تسلط کافی داشته باشد، کتاب‌های خود را به خوبی متوجه خواهد شد و چون نیازی به ترجمه ندارد، می‌تواند با سرعت بسیار بیشتری تحصیلات حوزوی را ادامه دهد.

اسدی بیان کرد: از سوی دیگر،  این طلبه اگر روزی بخواهد مبلغ، محقق و یا استاد شود، تسلط کامل به زبان عربی برایش بسیار مفید است. به عنوان مثال پژوهشگری که به زبان عربی مسلط است، می‌تواند از منابع بسیار بیشتری شامل منابع معاصر و قدیم جهان عرب استفاده و یا با علمای جهان عرب ارتباط برقرار کند.

این برگزیده کشوری دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان در رابطه با ضرورت دانستن زبان عربی ادامه داد: اگر فردی بخواهد استاد شود، برای فهم کتاب‌ها و برای تدریس قطعا دانستن زبان عربی لازم است.

وی گفت: اگر طلبه‌ای بخواهد در سطح بین‌المللی به تبلیغ بپردازد، به یادگیری زبان عربی نیاز دارد. حتی در کشورهایی که به زبان عربی صحبت نمی‌کنند، مبلغان می‌توانند با روحانیون مسلط به زبان عربی در آن کشور که از نظر مردم هم در جایگاه علمی بالاتری هستند، صحبت کنند.

وی ادامه داد: زبان عربی، زبان دین اسلام است و از نظر همه آنها اگر کسی زبان عربی را بلد باشد، مطمئنا درک و برداشت صحیح‌تری از منابع دینی می‌تواند، داشته باشد.

وی ادامه داد:در سال‌های اخیر و مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی که فعالیت‌های علمی و تبلیغی کشور ما در مسائل دینی گسترش بیشتری پیدا کرد، انگیزه برای یادگیری زبان عربی به منظور ارتباط با دنیای عرب  نیز بیشتر شد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد فقه سیاسی در دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: در سال‌های اخیر به خاطر حوادثی که در جهان عرب اتفاق افتاد و خصوصا به خاطر ظهور جریان‌های تکفیری و جریان‌های انحرافی در جهان عرب، برخی یکی از علل این اتفاقات را عدم تسلط ما به زبان عربی و در نتیجه عدم توانایی ما در معرفی اسلام صحیح و اسلام ناب محمدی به جهان عرب می‌دانستند.

وی گفت: کسانی که فکر منحرفی داشتند، به زبان عربی مسلط بودند و توانستند آن فکر منحرف را در جهان عرب منتشر کنند. مثل برخی گروه‌های تندروی شیعی شامل تشیع لندنی، تشیع انگلیسی، امثال یاسر الحبیب و اله یاری که متاسفانه می‌بینیم به رغم وجود سطح علمی پایین‌شان، اما به خاطر تسلط به زبان عربی، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در جهان عرب دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می‌بینیم که وهابیت به خاطر دانستن زبان عربی تبلیغات بسیار گسترده‌ای در جهان عرب دارد. ولی ما متاسفانه در چند دهه اخیر در این زمینه کم کاری زیادی کرده‌ایم و این باعث شد که مردم با اسلام ناب محمدی آشنا نشوند و دلیل احساس طلبه‌ها و مسوولان ما به یادگیری زبان عربی  نیز همین بوده است.

اسدی گفت: یکی از عللی که در این چند سال اخیر بسیار جالب بود و نمود زیادی در کشور ما داشت، پیاده روی اربعین است که باعث شد ارتباطات میان ما و کشور عراق گسترده‌تر شود و قطعا برای داشتن ارتباطی موثر ما به دانستن زبان عربی نیاز داریم.

وی در رابطه با مقابله با موج اسلام هراسی که امروزه با فعالیت گروه‌های تکفیری تشدید شده است، گفت: ما باید از یک طرف محتوای درست را داشته باشیم که الحمدلله آن را در کتاب‌ها و گفته‌های علمای‌مان داریم. ولی متاسفانه مشکل ابزار بیان آن‌ها را نداریم.

وی با بیان اینکه ما دو ابزار بسیار مهم برای رساندن این اندیشه‌ها به جهان نیاز داریم که یکی ابزار رسانه و دیگری زبان است؛ تصریح کرد: رسانه‌های ما باید در جهان بسیار فعال‌تر باشند. اگر ما این دو ابزار یعنی رسانه و زبان را در کنار هم داشته باشیم، قطعا می‌توانیم تغییر و تحول عمده‌ای را در جهان ایجاد کنیم.

 


 
برای مشاهد گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.
برای مشاهده انعکاس در خبرگزاری ها اینجا کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *