عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

موسیقی میراث فرهنگی و ناملموس ایران/ توانمندی‌های نهفته‌ای در زمینه موسیقی داریم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ایران از دیرباز دارای مکتب و ساختار استواری در عرصه موسیقی بوده و سازهای ملی و محلی و آوازهای ایرانی، نمونه‌هایی از این تبار و ریشه پرثمر آن است

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی اظهار داشت: ایران از دیرباز دارای مکتب و ساختار استواری در عرصه موسیقی بوده و سازهای ملی و محلی و آوازهای ایرانی، نمونه‌هایی از این تبار و ریشه پرثمر آن است.

وی افزود: انقلاب اسلامی با موج حماسیِ بزرگی که در سرزمین ایران به وجود آورد، موجب شد بسیاری از هنرها به استقبال آن آمده و با تمام ظرفیت خود با آن همراه  شوند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: عکاسی، نگارگری، نقاشی، شعر، خوشنویسی و از همه مهم‌تر موسیقی؛ کما این که موسیقی در آستانه انقلاب اسلامی با وجود این که نه سازمان و نه ساختار رسمی انقلابی داشت، با حس و هیجان و همت بچه‌های انقلاب، شور و حرکتی بی‌نظیر و جریان جدیدی به نام سرود را رقم زد که می‌توان از آن به عنوان موسیقی جمهوری اسلامی یاد کرد.

وی ادامه داد: سرود، ترکیبی از موسیقی سنتی، کلاسیک و سمفونی است که در آن هم‌خوانی و آوای انسانی غلبه دارد؛ این ویژگی با چاشنی حماسه و شور و در زمینه‌ای کاملاً هیجانی و انقلابی آفریده شد و نمونه‌های بارزی از آن در تاریخ موسیقی ایران به ثبت رسید، تا جایی که برخی از آن‌ها به آرم استیشن «نشانه آوایی» انقلاب بدل شده و برای ایرانیان خاطره انگیز شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه برخورداری‌های ایران و ظرفیت‌های حماسی و مکتبی در ایران می‌تواند زمینه‌ی ظهور و بروز موسیقی فاخری باشد، بیان داشت: به نظر می‌رسد که ایران با این توانمندی‌ها در سطح جهان بتواند نماد و نشانه‌ی جمهوری اسلامی ایران به شمار رود، اما این امر نیازمند مطالعات گسترده و بلند دامنه‌ای است.

وی در این خصوص تصریح کرد: به مطالعات گسترده‌ای نیازمندیم که در آن نشانه‌های موسیقایی و آوایی همه‌ی اقوام و طوایف ایران زمین شناسایی شده و زمینه‌های حماسی و مکتبی جمهوری اسلامی به آن اضافه شود تا با نظام موسیقایی فاخر و منحصر به فرد، بتوان نشان موسیقی ایرانی اسلامی را آفرید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: در این خصوص برگزاری جشنواره موسیقی تراز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بستر اولیه آن را به وجود بیاورد و اسطوره‌ها و نشانه‌های موسیقایی ایران زمین را به نمایش بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با  اشاره به این که بدون شک موسیقی و کمال مکتب آوازیِ متداول در اقصی نقاط ایران، نباید مورد غفلت واقع شود خاطرنشان کرد: موسیقی آیینی و مذهبی که تجلی‌گاه آن تعزیه، نقالی، سحری خوانی، چاوشی‌خوانی، کار آوا، لالایی، ذکرخوانی، موسیقی مقامی و محلی و … است باید به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد.

وی اذعان داشت: از جمله نقاره حرم رضوی (ع) که از نوع موسیقی سنتی و آیینی است و در حال و هوای معنویِ حرم، گوش زائران و مجاوران را نوازش می‌دهد به نشانه‌ای بدل شده که می‌تواند یادآور معنویت و ولایت‌پذیری باشد، بر این اساس نمی‌توان از تم موسیقایی آن غفلت کرد حتی موسیقی قرآن در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد اشاره و تاکید واقع شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مزیت ایران در حوزه موسیقی را نقطه تمایز آن دانست و گفت: مزیت ایران در حوزه موسیقی نقاط اشتراک آن نیست، بدین معنی که آنچه در موسیقی منحصر به ایران است و خاستگاه آفرینش و رشد آن ایران و طوایف ایرانی بوده، وَجه مزیت موسیقی ایران به شمار می‌رود وگرنه در موسیقی پاپ، رپ و …، جهان پیشتاز بوده و هرچه هم تلاش کنیم آخر دنباله‌رو آن محسوب می‌شویم و داراییِ درون‌زایی در آن نداریم.

وی خطاب به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: براین اساس باید تلاش شود نقطه قوت موسیقی ایرانی را به طور دقیق شناسایی کرده و تِم اصلی موسیقی تراز جمهوری اسلامی ایران را بر پایه آن بنا بگذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه دنیای امروزه تشنه‌ی تفاوت‌هاست نه تشابه‌ها اظهار کرد: تفاوت ما در حوزه موسیقی، دارایی‌های درون‌زا و سنتی ماست که نباید مورد غفلت واقع شود، میراث فرهنگی و ناملموس ایران و اقوام ایرانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بسیاری از اهل خِرد و فرهنگ در دنیا غبطه‌ی این سرمایه فرهنگی را می‌خورند و برایش سر و دست می‌شکنند ولی ما به جای توجه به آن‌ها و احیاء و تقویت آن، به دنبال فرهنگ وارداتی و قرضی رفته‌ایم و تلاش می‌کنیم تمدن خود را بر پایه آموخته‌های وارداتی بنا بگذاریم و همین خطای استراتژیک، عاقبت ما را زمین خواهد زد.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *