عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عید فطر یعنی جشن بازگشت به خود ملکوتی و تولّد دوباره ی روح انسان

حجت الاسلام و المسلمین صافی اصفهانی درباره فلسفه ی عید فطر گفت: یکی از ویژگی های اعیاد اسلامی این است که این اعیاد در ارتباط با تحولات انسان ها و بازگشت آنان به خود ملکوتی و معنوی است برخلاف فرهنگ های دیگر که اعیاد و جشن های آنان غالباً با تحولات طبیعت مرتبط است و ارتباطی با انسان و مسؤولیت های او ندارد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) تصریح کرد: برهمین اساس است که عیدِ پس از اختتام رمضان را فطر یعنی رجوع و بازگشت نام نهاده اند و عید وشادمانی این روز نیز به مناسبت همین نو شدن و تحول و تولد دوباره ی روح انسان روزه دار است.

وی با اشاره به فرهنگ های کهن بشری افزود: بزرگترین عید یونان باستان جشنی است که به نام زئوس خدای خدایان انجام می گرفت و در واقع جشن فرارسیدن بهار بود. همچنین بزرگترین عید ایران باستان یعنی نوروز نیز به خاطر فرارسیدن بهار و تحول طبیعت و برجسته ترین اعیاد مذهبی هند نیز در ارتباط با تحولات طبیعت و ماجراهای اساطیری زندگی خدایان بوده است و چنانچه ملاحظه می کنید هیچ یک از این اعیاد با مسؤولیت ها و تحولات انسان ارتباط چندانی ندارد.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در حالی که بزرگترین اعیاد اسلامی یعنی عید فطر و عید قربان هر دو به انجام مسؤولیت های انسان مربوط است. اولی به شکرانه ی توفیق در مهار غرائز و انجام روزه ی رمضان و دومی به شکرانه ی توفیق در انجام دشوارترین تکلیف الهی و مانور موفّق اطاعت بی چون و چرا از خدای متعال! این نشان می دهد که اسلام تا چه حد برای رشد و تحول روحی و معنوی انسان، ارزش قائل است.

وی با اشاره به نحوه ی برگزاری اعیاد اسلامی و مقایسه ی آن با اعیاد ادیان و فرهنگ های دیگر گفت: در ادیان و فرهنگ های دیگر به طور عموم، اعیاد و جشن های مذهبی در شادی و شادمانی خلاصه می شود و حتی مراسم نیایش  و عبادت آنها بیشتر جنبه ی وِرد و آواز خوانی دارد تا ذکر و فکر جدی!

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ولی در اسلام، مراسم عید در همان حالی که با شادی و شادمانی همراه است، قسمت های اصلی آن عبارت است از نماز و  خطبه و زکات و قربانی و ذکرهای عبادی و بررسی و تحلیل مسائل اساسی جامعه و دنیا!  زیرا اسلام می خواهد  عید را به ابزار برانگیختن احساس مسؤولیت فردی و جمعی تبدیل کند تا از این فرصت بیشترین بهره برداری به نفع مردم و دگرگونی آنان به عمل آید.

وی در پایان تأکید کرد: استفاده ی صحیح و حکیمانه از همین فرصت هاست که همواره امت اسلامی را زنده نگاه داشته و خواهد داشت.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *