وی با اشاره به فرهنگ های کهن بشری افزود: بزرگترین عید یونان باستان جشنی است که به نام زئوس خدای خدایان انجام می گرفت و در واقع جشن فرارسیدن بهار بود. همچنین بزرگترین عید ایران باستان یعنی نوروز نیز به خاطر فرارسیدن بهار و تحول طبیعت و برجسته ترین اعیاد مذهبی هند نیز در ارتباط با تحولات طبیعت و ماجراهای اساطیری زندگی خدایان بوده است و چنانچه ملاحظه می کنید هیچ یک از این اعیاد با مسؤولیت ها و تحولات انسان ارتباط چندانی ندارد.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در حالی که بزرگترین اعیاد اسلامی یعنی عید فطر و عید قربان هر دو به انجام مسؤولیت های انسان مربوط است. اولی به شکرانه ی توفیق در مهار غرائز و انجام روزه ی رمضان و دومی به شکرانه ی توفیق در انجام دشوارترین تکلیف الهی و مانور موفّق اطاعت بی چون و چرا از خدای متعال! این نشان می دهد که اسلام تا چه حد برای رشد و تحول روحی و معنوی انسان، ارزش قائل است.
وی با اشاره به نحوه ی برگزاری اعیاد اسلامی و مقایسه ی آن با اعیاد ادیان و فرهنگ های دیگر گفت: در ادیان و فرهنگ های دیگر به طور عموم، اعیاد و جشن های مذهبی در شادی و شادمانی خلاصه می شود و حتی مراسم نیایش و عبادت آنها بیشتر جنبه ی وِرد و آواز خوانی دارد تا ذکر و فکر جدی!
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ولی در اسلام، مراسم عید در همان حالی که با شادی و شادمانی همراه است، قسمت های اصلی آن عبارت است از نماز و خطبه و زکات و قربانی و ذکرهای عبادی و بررسی و تحلیل مسائل اساسی جامعه و دنیا! زیرا اسلام می خواهد عید را به ابزار برانگیختن احساس مسؤولیت فردی و جمعی تبدیل کند تا از این فرصت بیشترین بهره برداری به نفع مردم و دگرگونی آنان به عمل آید.
وی در پایان تأکید کرد: استفاده ی صحیح و حکیمانه از همین فرصت هاست که همواره امت اسلامی را زنده نگاه داشته و خواهد داشت.