عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

راهبرد امام صادق علیه السلام برای نجات جامعه اسلامی از تحجر و عقب ماندگی

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) گفت: نهضت علمی امام صادق علیه السلام با رواج و توسعه تعقل و اندیشه ورزی به تطهیر چهره اسلام از افراط گرایی پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: این نشان می دهد که در جریان افراط گرایی و سلفی گری این روزگار نیز یگانه راه صیانت جوامع اسلامی از تحجر، توسعه و تعمیق علم و دانش و رواج تفکر و آزاد اندیشی است.

وی افزود: تجربه تاریخی نشان می دهد در هر برهه ای از تاریخ اسلام که مسلمانان از کتاب و قلم فاصله گرفته اند و به طرد و نفی فکر و اندیشه پرداخته اند به خشک مغزی و خشونت و توحش گرفتار شده اند و بوی تعفن اقدامات بی منطق و زشت آنان مانع تلالؤ نور ایمان اسلامی و انتشار عطر محبت و رأفت اسلام محمدی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صافی ادامه داد: امام صادق علیه السلام بر همین اساس ایجاد یک رنسانس علمی و فرهنگی در جهان اسلام و تربیت مجموعه ای بزرگ از عالمان و متفکران را در دستور کار خود قرار دادند و موفق شدند تا صدها سال بعد جامعه دینی را از عقب ماندگی و اختلافات فرقه ای و تکفیر و توحش صیانت نمایند.

وی تأکید کرد: این راهبرد امام صادق علیه السلام حقیقتی دیگر را نیز فاش می سازد و آن این است که همیشه برای انقلاب و تحول فرهنگی باید از جاده علم و دانش گذشت و با تمرین فکرورزی و منطق گرایی به تعمیق باورهای دینی و توسعه فرهنگ ها و ارزش های اخلاقی پرداخت.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با بیان این که آنان که فقط با ابزارهای نوین فرهنگی و سازوکارهای تبلیغی و ترویجی تصور می کنند می توانند باور و ایمان مردم را بارور و محکم سازند سخت در اشتباهند، گفت: تعمیق و رسوخ ارزشهای فرهنگی زمانی اتفاق می افتد که بر پایه و بنیادی محکم از تعقل و برهان و اقناع اندیشه و ذهن استوار باشد.

وی در پایان گفت: پس باید در این روزگار بیراهه ها و کجراهه ها، کلاس های درس امام صادق و امام باقر علیهماالسلام را که مبتنی بر اصول اندیشه و پرورش خلاقیت های علمی بوده است رواج و توسعه بخشید و به نهادینه ساختن شعار قرآنی «ولا تقف ما لیس لک به علم»  پرداخت.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *