عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

امام جواد علیه السلام برای اولین بار در اسلام سازمان وکالت و نمایندگی را برقرار ساختند

با حضور رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان و رییس و مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان جلسه تکریم و معارفه مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی سرپرست  مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) در ابتدای این جلسه با تبریک اعیاد ماه رجب خاطرنشان کردند: بر اساس سلام امام زمان(عج) بر مولودین ماه رجب «السلام علی مولودین فی رجب؛ محمد بن علی الثانی و علی بن محمد الهادی سلام الله علیهما» دانسته می‎شود که ولادت امام جواد و امام هادی علیهما السلام در ماه رجب بوده است.

وی تصریح کرد: دوران امامت امام جواد علیه السلام هفده سال بوده و سن مبارکشان بیست و پنج سال بوده است یعنی در دهم رجب 195 قمری به دنیا آمده و و در سال 220 قمری به شهادت رسیده‎اند.

حجت الاسلام و المسلمین صافی با بیان این که دوران 25 ساله ایشان دوران خفقان و اختناق شدید مأمون و معتصم بوده است، بیان داشت: امام تحت الحفظ در بغداد زندگی می‎کرده اند و در عین همه اختناق‎ها و خفقان‎ها و فشارها دوراندیشان دوران  طلایی و پرباری در فرهنگ اسلامی و شیعی بوده است.
 
وی ادامه داد: شیخ طوسی اسامی 113 نفر از روات امام جواد را در کتاب رجال خود آورده است؛ افرادی مثل ابوهاشم جعفری و ابن شاذان نیشابوری و… کسانی از این دست که بیش از 220 روایت بلند را از آن حضرت نقل کرده‎‎اند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) با تصریح به این که امام جواد علیه السلام برای اولین بار سازمان وکالت و نمایندگی را در اسلام برقرار ساخته‎اند، گفت: این کار برای جلوگیری از تجزیه شیعه و این که شرایط برای امامان علیهم السلام بعدی و ظهور مهیا باشد وکلا و نمایندگانی را به اقطاب عالم اسلام گسیل کردند که این وکلا و نمایندگان تمام جزئیات دنیای اسلام را زیر نظرداشته و گزارش می‎کردند و حتی افرادی از پیروان خود را در دستگاه حکومت داشتند که نام برخی از آن‎ها در تاریخ آمده است و به عنوان عامل امام در دستگاه جور حضور داشتند.

وی افزود: معمولاً این دوران طلایی مورد غفلت واقع می‎شود و بسیاری بر این عقیده هستند که امام جواد در 25 سالگی شهید شدند و در سن 8 سالگی به امامت رسیده‎اند لابد ظهور و بروز چندانی از آن حضرت نیست  ولی بر خلاف این تصور 220 روایت بلند و عمیق از ایشان در اختیار داریم که یکی از آنها را می‎خوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی گفت: مظلومیت و حرمت امام جواد علیه السلام شدید بوده و یکی از همسران ایشان ام الفضل نفوذی دستگاه حکومت در بیت امام علیه السلام بوده و سر انجام در شهادت امام ایفای نقش می‎کند اما ایشان همسر دیگری به نام سامنه دارند که همسر اصلی بوده و فرزندان ایشان دو پسر و دو دختر هستند که امام هادی و موسی مبرقع از فرزندان ایشان هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به حدیثی از امام جواد علیه السلام اشاره کرد ایشان فرموده اند: «من لم یعرف الموارد أعیته المصادر، من انقاد إلى الطمأنینه قبل الخبره، فقد عرض نفسه للهلکه والعاقبه المتعبه».

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) به توضیح این روایت پرداخت و گفت: کسی که نمی‎داند که پایش را در کجا بگذارد و ورودگاه‎ها را نشناسد و مقتضیات زمان را نشناسد، جریانات او را در خود هضم می‎کند و فرو می برد. کسی که مطابق روز و اقتضائات زمان و مکان حرکت نکند و خود را با نیازهای جامعه و نظام اسلامی در روز تطبیق نکند و همگون و همساز نکند جریانات او را می‎بلعد و نمی‎تواند ظهور و بروز داشته باشد و نقش‎آفرینی کند. و کسی که قبل از آزمودن و تحقیق و بررسی اطمینان پیدا کند و بدون سنجش جوانب به کاری اطمینان کند، خود را در معرض هلاکت و عاقبت دشوار و سختی قرار داده است و قبل از اطمینان باید آزمایش و تحقیق و تفحص و جستجو کند.

وی در پایان صحبت های خود از زحمات سرکار خانم عسکری قدردانی کرده و برای سرپرست جدید سرکار خانم قاسم پور آرزوی موفقیت کردند.

 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *