عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

فراز و فرود پدیده نیهیلیسم اخلاقی + تصویر

مرکز مطالعات اسلامی اصفهان در راستای برگزاری نشست های علمی خود با دعوت از دکتر میثم سفیدخوش عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، فراز و فرود پدیده نیهیلیسم اخلاقی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، نیهیلیسم پدیده ای تاریخی است و به همین جهت با فراز و نشیب تاریخ سطوح و اشکال گوناگون می یابد. نمی توان پنداشت که نیهیلیسم به ذات فرهنگ خاصی مربوط است و دامن دیگران از آن بری است.

اگر فرهنگ ایرانی به طور چشمگیر با بحرانی به نام نیهیلیسم روبه رو نبوده است لزوماً چنین نمی ماند. به نظر میرسد که زندگی اخلاقی فرهنگ ما به تقصیر خویشتن، و بیش از همه به دلیل نبودِ نظریه پردازی اخلاقی، یعنی تفکّر خلّاقانه درباره ی مبنا و مسیر اخلاق، و به دلیل سردرگمیِ آگاهیِ ایرانی درباره ی سرشت رفتارهایش و دل خوشی به تأیید رفتارهایش از سوی خودش، چه بسا دست خوش بحران جدّی گردد؛ بحرانی که آرام آرام از سطح این یا آن ارزش اخلاقی فراتر رفته و قلمرو ارزشِ ارزش ها و معناداری ارزش ها را در نوردد: نیهیلیسم.

ولی نیهیلیسم اخلاقی چیست؟ مبادی آن کدامند؟ چه بسترهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بدان دامن می زنند؟ روحیه ی چیره در آن چیست؟ راه کارهایی که تا کنون در قبال آن اتخاذ شده است کدامند ؟ پاسخ هایی برای این پرسش ها، و پرسش های دیگری از این دست، مسائلی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

 

 


 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *