عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

مرجعیت علمی قرآن و تجلی ادبیات قرآن در زندگی، دو مؤلفه توسعه فرهنگ قرآنی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: محبت باورمندانه و اعتقاد به مرجعیت علمی قرآن دو گوهر گم شده در جامعه ی معاصر است که میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن به آن پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه کارهای فرهنگی دیربازده است و مشاهده ثمرات آن در جامعه ممکن است سالها طول بکشد  اظهارداشت: برخلاف کارهای عمرانی و فیزیکی که نتایج آن سریعا در جامعه منعکس می شود، کارهای فرهنگی به دلیل آنکه فکر و اندیشه را درگیر می کند تا رفتاری تدوین شود جریانی دیربازده است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی مرجعیت قرار دادن قرآن و ایجاد یک نگاه باورمندانه علمی نسبت به قرآن بین نخبگان کشور را از وظایف دفتر تبلیغات اسلامی عنوان و تصریح کرد: در زمینه مرجعیت قرآن با وجود اینکه کارهای فرهنگی انجام شده ولی متولی این کار که نقش آفرین جدی باشد و در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی بتواند اطلاع رسانی نماید و نظامنامه کلی فکری و روش را طراحی نماید نداریم.

وی همچنین ادامه داد: به ندرت دیده می شود که پیرامون مرجعیت قرآن در عرصه های مختلف روانشناسی، مدیریت، علوم انسانی و اقتصاد، شورای عالی انقلاب اسلامی، سیستم های برنامه نویسی کشور، آنهایی که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند توانسته باشند در کنار در اختیار داشتن نخبگان خود، از هسته های قرآنی و دستاوردهای علمی قرآن استفاده و از آموزه های قرآنی بهره مند شوند که این نشان دهنده ضعف ما در این زمینه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توجه به قرآن به عنوان یک منبع علمی و معرفتی در زندگی بشر را از دیگر وظایف دفتر تبلیغات اسلامی و مبلغان دانست و اضافه کرد: وظیفه ما متوجه ساختن اندیشه های عموم مردم به قرآن به عنوان یک منبع علمی و معرفتی است که جهت تامین نیازهای بشر نازل شده است.

وی فعالیت های میز قرآن در حوزه مرجعیت علمی قرآن را شامل سه عرصه: گفتمان سازی، استنطاق القرآن و رقابت علمی قرآنی معرفی کرد و ادامه داد: طراحی رقابت علمی قرآنی با هدف دامن زدن به جریان سازی علمی و فکری مرجعیت قرآن می باشد.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن حضور و تجلی یافتن ادبیات و نگاه قرآن در متن زندگی بشر را دومین مساله جهت انجام کار فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: دوست داشتن و محبت باورمندانه افراد جامعه به قرآن که آن را به واسطه اینکه یک دستاورد فوق بشری است دوست داشته باشند، راهکاری جهت تجلی یافتن قرآن در متن زندگی انسان است.

وی همچنین اضافه کرد: در سنت ها و آیین های مردم جامعه تجلی حضور قرآن کاهش یافته است که اگر بازشناسی و بازنشانی سنتها انجام شود میتوان آموزه های قرآنی را در متن زندگی افراد تزریق کرد.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *