وی افزود: علما ادامه دهنده راه پیامبران هستند و همان مسؤولیت را عهده دارند، البته عالمی که علاوه بر علم مزین به تربیت و اخلاق اسلامی است و عمل را همراه علم خود میکند. در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) شاهد فرزانگانی هستیم که مانند خورشیدی جهان اسلام و عالم تشیع را روشن کردهاند و منشأ برکات بودند، این راه کماکان ادامه دارد و مایه سربلندی مکتب ماست؛ پیامبر اسلام نقش علما را نورافشانی راه و هدایت کننده مردم معرفی میکنند.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اگر به پیشینه حوزههای علمیه را نگاه کنیم تا اوایل قرن چهارم هجری مراکز تعلیم و تربیت مسلمانان آمیخته با مراکز عبادی آنها بود، یعنی مساجد محل برگزاری کلاس و مباحثه بود؛ در زمان امام صادق(علیه السلام) مستقیم و غیر مستقیم 4 هزار نفر ناقل حدیث از ایشان بودند که همه در مسجد النبی صورت میگرفت اما از اوایل سده چهارم مسلمانان مراکز علمی را از مساجد جدا کردند تا کارکرد هر کدام به صورت جداگانه انجام بگیرد.
وی تصریح کرد: اصفهان در این زمینه پیشتاز است که در همان سده مدرسه ای معروف به علاالدین که حاکم وقت بود در کنار مسجد شفیعیه و در محدوده خیابان ابن سینای فعلی شکل گرفت که ابن سینا یکی از اساتید اولیه این مدرسه بود؛ با توجه به خیزشی که در دو قرن بعد از آن رخ داد و مدارس متعدد ساخته میشود اصفهان را میتوان دارالعلم دانست.
حجت السلام والمسلمین باطنی با اشاره به مدرسه سازی در زمان صفویه عنوان کرد: دوران صفویه اوج مدرسه سازی در اصفهان است، مدرسه امام صادق(علیه السلام) در چهارباغ که تاریخ بنای گنبد آن 1023 هجری است، مدرسههای جده بزرگ و جده کوچک، مریم بیگم و… رقابتی در مدرسه سازی شکل گرفت؛ از طرفی باید افرادی حضور داشتند تا این همه مدرسه ساخته شود و آنها به عنوان طالب علم از این ظرفیتها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: دولت صفویه علی رغم این که دولت عادلی نبوده و پادشاهان ان مانند دیگر دولتها ستمگر بودهاند اما به دلایلی روزنه کوچکی برای عالمان دینی و فرزانگان از مکتب تشیع باز کردند، برخی می گویند برای تقویت پشتیبانی خودشان این کار را انجام میدادند، برخی نیز معتقدند چون از خاندان تصوف بودند خواستند ادای دین کنند.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در آن زمان محقق کرکی از جبل عامل لبنان به اصفهان دعوت شد، بیان کرد: افراد دیگری هم دعوت شدند اما حاضر با همکاری با پادشاه نشدند، همراه با محقق کرکی شیخ بهاء همراه با پدرش میآید و همین افراد از روزنه باز شده استفاده میکنند و دارالعلم اصفهان را راه اندازی میکنند؛ مجلسی اول و دوم، میرداماد، میرفندرسکی و دیگران هم آمدند که هر کدام پایه گذار حرکتهای مختلفی بودند و به ساخت مدارس سرعت بخشید.
حجت السلام والمسلمین باطنی با اشاره به نامهای مدارس در زمان صفویه یادآور شد: در آن زمان مدارس به اسم سازنده یا استاد بزرگ آن مدرسه نام گذاری میشد، مانند مسجد شیخ لطف الله در میدان امام؛ شیخ لطف الله مدرس اعظم مدرسه ای بوده که پشت مسجد فعلی قرار داشت که البته اثری از آن باقی نمانده است، همچنین در همین مسجد امام اقامه جماعت میکرده است.
وی با بیان این که پس از 4 قرن سر سفره نهضتی نشستهایم که آن زمان شکل گرفت ابراز داشت: در اصفهان شاکله علم شکل گرفت و پس از آن به کربلا و نجف رفت؛ وحید بهبهانی استاد اعظم بسیاری از بزرگانی که مفاخر حوزه هستند مانند شیخ انصاری، میرزای نائینی و ابوالحسن اصفهانی بود، در همین زمینه رهبر انقلاب سال 80 در اصفهان فرمودند از جهت پرورش عالمان صاحب نام اصفهان در صدر قرار دارد؛ مرحوم آیت الله بروجردی شاکله علمیشان در اصفهان شکل گرفت و خودشان نیز میگفتند هر چه دارم از اصفهان دارم.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به وضعیت مدارس در دوران معاصر اظهار کرد: در دوران پهلوی یک مبارزه تمام عیار مقابل روحانیت آغاز شد تا انجا که در همین اصفهان عمامه گذاشتن روحانیون ممنوع بود و روحانیون قبل اذان صبح به مدرسه میرفتند و بعد از نماز مغرب بر میگشتند و کلاسها را به روستاهایی میبردند که امنیت بیشتری داشت؛ در آن دوران بسیاری از مدارس تبدیل به مراکز دیگر شد برخی تخریب یا واگذاری شد، چراغ حوزههای علمیه علی رغم مجاهدتی که علمای حوزه داشتند و با همه وجود تلاش داشتند موجودیت حوزه را حفظ کنند کم سو شد.
حجت السلام والمسلمین باطنی ادامه داد: این شرایط در دوره پلوی دوم هم ادامه داشت تا این که انقلاب شکوهمند اسلامی شکل گرفت و حوزههای علمیه مورد بازسازی و رونق مجدد قرار گرفت؛ تا سال 74، چهار مدرسه علمیه در اصفهان نظام آموزشی مدونی داشت و بقیه مدارس درسها به صورت آزاد تدریس میشد؛ عده ای از علمای اصفهان از رهبر انقلاب درخواست کردند که مراجع به اصفهان هجرت کنند و حوزه علمیه اصفهان را ارتقا دهند؛ از طرفی حوزه علمیه قم مرکز فقه بوده و کمتر کسی حاضر میشود از این شهر هجرت کند و شاگردان هم به این امر راضی نمیشوند.
وی اضافه کرد: با هجرت جهادگونه آیت الله العظمی مظاهری خونه تازه ای در رگهای حوزه علمیه اصفهان جریان پیدا کرد؛ تأسیس مرکز مدیریت نخستین کار ایشان بود که پس از چند ماه از شروع فعالیشتان در سال 75 اقدام به راه اندازی این مرکز کردند و امسال 20 سال از آن زمان گذشته است.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: به لحاظ فراوانی، اصفهان طلب خیز ترین استان کشور حتی نسبت به خراسان است، آیت الله بوشهری گفته بودند بیشتر اساتید حوزه قم در سطوح میانی و سطوح عالی اصفهانی هستند، در بخش خواهران هم افرادی همچون بانو مجتهده امین را داریم که از مفاخر حوزه و جهان تشیع است، منشورهای او مورد استفاده علمای بزرگ حوزه بوده و توصیفات بزرگان در مورد ایشان قابل توجه است؛ این روزها در آستانه نکوداشت و تجلیل از مقام شامخ مرجعیت، آیت الله العظمی مظاهری هستیم که نقش به سزایی در همه ای افتخارات داشتهاند.
حجت السلام والمسلمین باطنی در ادامه به چهار ویژگی شاخص آیت الله العظمی مظاهری پرداخت و خاطر نشان کرد: انقلابی بودن نخستین ویژگی این مرجع برجسته است که از آغاز نهضت امام جزء شاگردانی بودند که پشت امام قدم بر میداشتند و از آن زمان تا امروز در خط انقلاب قرار دارند و از حامیان سرسخت آیت الله خامنه ای هستند؛ از افتخارات ایشان آن است که فقه و اصولشان را در محضر امام راحل و حکمت و فسلفه را از علامه طباطبایی استفاده کردند.
وی افزود: ویژگی بعدی مقام علمی و اجتهاد ایشان است که مایه افتخار اصفهان است، همچنین مقام معنوی و اخلاقی آیت الله العظمی مظاهری زبانزد همه است که از این جهت چهره فرا استانی و ملی هستند؛ ویژگی برجسته آخر پر کاری ایشان است که در کنار نماز جماعت 3 وعده، دو درس فقه و اصول را صبحها تدریس میکنند، دو ساعت پاسخ مراجعان را میدهند، شب هم به مطالعات برای درسهای فردایشان میپردازند، لا به لای این موارد امور جاریه حوزه علمیه نیز هست که باید مدیریت کنند.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم تجلیل از آیت الله العظمی مظاهری بیان کرد: خداوند نعمتهای فراوانی به ما داده و تا زمانی که این نعمتها در اختیار ماست باید از آنها بهره گیری کنیم؛ امیدواریم سایه حضرت آیت الله العظمی مظاهری بر سر مردم اصفهان، حوزویان و طلاب مستدام باشد.