عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

شعر یک نظام واره فرهنگی بینامتنی و فرامتنی است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آیین شب شعر «کودک و نوجوان» شعر را یک نظام واره بینامتنی و فرامتنی دانست و گفت: در منظومه اسطوره های فرهنگ ساز در عرصه تمدن بشری بعضی مقوله های هنری صرفا بینا متنی هستند و بعضی صرفا فرامتنی هستند و بعضی صرفا درون متنی هستند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه شعر همه قابلیت ها را یکجا دارد که همین موضوع باعث افزایش ظرفیت شعر شده است، گفت: بینامتنی بودن شعر به این معناست که شعر می تواند هم برگرفته از یک مقوله بیرونی مثل طبیعت، آموزه های دینی، معارف، و مسائل اجتماعی باشد که اینها می توانند زیربنای یک شعر باشند و در شعر تشریح و تبیین شوند و نیز شعر در هویت خود می تواند مقوله های جدید داشته باشد که در جامعه سرازیر شود و نظام واره گفتاری، ادبی به جامعه منتقل کند.

وی اظهار داشت: شعر هم تاثیر می پذیرد و هم جریان ساز است و در متن زندگی مردم ساری و جاری می شود، گاهی مردم در کلام عادی خود از اشعار استفاده می کنند و برای تایید حرف خود از اشعار بهره می برند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شعر همچنین می تواند از سویی فرامتنی باشد یعنی یک مقوله عرفانی الهی و ذوقی اندیشه ای باشد که صرف داد و ستد مادی نیست.

وی در ادامه افزود: وقتی شاعر شعری را برای ما می خواند یک حالت روحی و یک کشش معنوی به او دست می دهد و این حالت باعث جذب مخاطب می شود که این موضوع به علت فرامتنی بودن شعر است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی شعر را مکمل خود دانست و نظام واره ردیف و قافیه در شعر را نشان از دورن متنی بودن شعر برشمرد.

وی سحرآمیز بودن و معجزه دار بودن را از صفات بارز شعر دانست و گفت: شعر وزنه بالایی دارد و قطعا خالق شعر هم روحی بلند و ظرفیتی بالا دارد و دارای فهم ویژه ای است.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن خاطرنشان کرد: یک انسان عادی به انار نگاه می کند و یک پوست و میوه معمولی می بیند اما شاعر «صد دانه یاقوت» بر زبانش جاری می شود.

وی بهترین روش قدردانی از خاصیت و نعمت شاعری که موهبتی الهی است را عرضه این هنر به جامعه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در پایان شعر را یک عظمت، قرآن را برکت و کودک را یک ظرفیت وجودی بالا دانست و گفت: این سه مقوله در جشنواره ادبی «یه قاصدک، یه آیه» در کنار یکدیگر قرار گرفته است و شعرا می توانند در این راستا تاثیر بالایی بر جامعه بگذارند.

 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *