وی در بین مباحث به بحث پژوهش و همچنین به صورت فهرست وار به زوایای شخصیتی مرجع عالی قدر آیت الله العظمی مظاهری اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی سه چیز را منجی بشر و سه چیز را مهلک میدانند؛ زمانی که کلمه منجی به کار برده میشود به این معناست که اگر این سه چیز محور زندگی بشر باشد انسان رستگار خواهد شد و خطری او را تهدید نمیکند.
مدیر حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان ادامه داد: اولی ترس از خداوند در نهان است و سر آن این است که اگر انسانی در نهان از خداوند خوف داشته باشد در آشکارا هم از او میترسد، در آشکارا ممکن است مسائل مختلفی انسان را در ظاهر به سمت خوب بودن سوق دهد، اما در پنهانی این مسائل وجود ندارد و فرد آگاه است که خداوند در همه حال او را میبیند.
وی اضافه کرد: این انسان مؤمن واقعی است زیرا دین در اون رسوخ پیدا کرده است و دیگر تمام اعضای بدن او اشهد ان لا اله الا الله میگوید و همیشه موحد باقی میماند اما کسی که در نهان از خداوند نترسد و بخاطر موقعیتهای اجتماعی برخی مسائل را رعایت کند منافق است، البته نفاق ممکن است در اکثر انسانها باشد و تا زمانی که به عبودیت مطلق نرسند ریشههایی از نفاق در آنها هست.
حجت الاسلام بهرامی با بیان این که دین آمده است تا ما را به عبودیت و بندگی مطلق خدا برساند، تصریح کرد: در رساله سلوک مرحوم بحرالعلوم که آیت الله مظاهری هم این مبحث را بیان کردهاند، آمده است که مراقبه چهار مرحله دارد، تا مرحله سوم را استاد همراهی میکند اما مرحله چهارم خودش برای بشر میآید؛ مرحله سوم و چهارم مراقبه ای است که حضرت امیر (ع) به اباذر میفرمایند که ای اباذر خودت را هر لحظه در محضر خدا ببین و خداوند را نیز در هر حال ناظر بر خویشتن بدان.
وی اظهار داشت: آیت الله مظاهری در بحث سلوک بحث توبه را مطرح میکند، توبه اساس راه حرکت به سمت خداوند است و مراحلی دارد، امیرالمؤمنین در نهج البلاغه شش مرحله بیان میکنند و بعضی از بزرگان بیان کردهاند که تا این مراحل نباشد، توبه واقعی اتفاق نیفتاده است، اما نظر آیت الله مظاهری در کتاب سیروسلوک مقداری تسهیل است، ایشان میفرمایند توبه به پشیمانی از گذشته اتفاق میافتد اما ایشان میفرمایند اما از این مرحله به بعد مهم است.
مدیر حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) بیان کرد: در مسیر مراقبه خطرهای بیشتری فرد را تهدید میکند مانند عُجب و ریا که راه رهایی از اینها تمسک به قرآن و عترت و اخلاق و سلوک است. الگوی عملی این مجموعه که علم و عمل و مراحل اخلاق و سلوک در او تجسم پیدا کرده است شخصیت بزرگوار آیت الله مظاهری است، ایشان توجه جدی به مسائل اخلاقی و مراقبه دارد و میفرماید که اگر کسی مراقبه نداشته باشد به جایی نخواهد رسید.
وی با اشاره به دیگر خصوصیتهای آیت الله العظمی مظاهری و با بیان این که ایشان دارای شخصیت جامعی هستند ادامه داد: دلیل این موضوع شاید این باشد که ایشان تربیت شده مکتب دو شخصیت بزرگوار است که هم علما و هم عملاً از انها بهره بردهاند و به عبارت بهتر جامع الاطراف بودند، یکی مرحوم آیت الله طباطبایی است ودیگری حضرت امام خمینی رضوان الله علیه است، تا آن جا که هنوز از حضرت امام مکرراً نقل قول میکنند.
حجت الاسلام بهرامی، آیت الله مظاهری را دارای ابعاد مختلف در زمینههای همچون فقه و اصول و اخلاق و تفسیر و فلسفه و کلام و… دانست و بیان کرد: آمار دقیق ندارم اما فکر میکنم بالغ بر 50 کتاب با موضوعات فقهی و غیر فقهی از ایشان وجود دارد که بعضی از ان ها در چندیل جلد و بیش از 700 صفحه دارد، به صورت کلی آیت الله مظاهری در همه زمینهها حرف برای گفتن دارد.
مدیر حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) با تاکید بر این که بحث پژوهش در حوزهها باید جدی گرفته شود، گفت: طلبگی این نیست که چندسال درس بخوانید و تمام؛ حوزه باید محقق به جامعه تحویل دهد، محقق یعنی کسی که لوازم آموزشی وپژوهشی را دیده است تا بتواند در موضوعی از موضوعات اسلام، کار، مطالعه و تحقیق کند و به نتیجه برسد، بحث پژوهش در شخصیت آیت الله مظاهری پر رنگ بوده و میتوان گفت تفکر ایشان مبنای پژوهش در اصفهان بوده و صدها موضوع و مقاله جدید از تحقیقات ایشان تراوش کرده اما کمتر به آنپرداخته شده است.
وی با بیان این که حدود 27 سال قبل آیت الله مظاهری درس اخلاقی که در مسجد اعظم داشتند مملو از جمعیت بود افزود: در آن زمان با وجود اینکه بزرگانی که امروز مرجع هستند حضور داشتند اما کلاسهای ایشان بیش از همه مورد اقبال بود و از طرفی هم مباحث مطرح شده در کلاسهایشان گیرا و تاثیرگذار بود.
حجت الاسلام بهرامی با اشاره وضعیت نامساعد جسمانی آیت الله مظهاری بیان داشت: با این وضعیت فوق العاده همچنان کارهای طلبگیشان را هم ادامه میدهند، سه وعده نماز جماعت داشته و از منبر غافل نشده اند اما متأسفانه آن چنان که باید اقبال نمیشود با این که کمتر کسی به جامعیت ایشان میتوان پیدا کرد که از سال 55 درس خارج خود را آغاز کرده باشد.
وی با طرح این سؤال که دسترسیهایی که امروزه برای پژوهش هست هیچ وقت نبود پس چرا دیگر از عالمان بزرگ خبری نیست اظهار کرد: چرا باید یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه دولتی مقاله ای بدهد پیرامون نهج البلاغه و در سطح بینالملل مطرح شود اما در حوزه خبری نیست؟ چند بار مطالعه کردهایم وچه میزان به پژوهش در این حوزهها پرداختهایم؟
مدیر حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) اصفهان در پایان با اشاره به برگزاری کنگره نکوداشت حضرت آیت الله العظمی مظاهری در تاریخ 25 آذرماه جاری گفت: وظیفه داریم این افراد را معرفی کنیم و به نوعی این کنگره بهانه ای برای معرفی آثار ارزشمند این عالم برجسته است، امیدواریم توفیق داشته باشیم قدردان چنین نعمتهایی باشیم چرا که حوزه علمیه امروز نیازمند الگوهایی همچون آیت مظاهری است.