عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

طلب علم بر هر مسلمانی واجب عینی است

به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی بانو مجتهده امین(ره) جلسه افتتاحیه مراکز تخصصی حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان با سخنرانی حجج اسلام خطاط و ابطحی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام(چهارباغ) به روایت نورانی امیرمؤمنان علی علیه السلام اشاره کرد که ایشان فرمودند: «النّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّانِىٌّ، وَ مُتَعَلِّمٌ عَلى سَبیلِ نَجاة وَ هَمَجٌ رَعاعٌ، اَتْباعُ کُلِّ ناعِق، یَمیلُونَ مَعَ کُلِّ ریح».

حجت الاسلام و المسلمین خطاط ادامه داد: در این فرمایش نورانی مردم بر سه قسمت تقسیم شده اند، دسته اوّل عالم ربانی هم از نظر علم و هم از نظر ارتباط به خدا رسیده اند که ایشان معصومین هستند و گروهی هم در امور آموختن هستند و در صدد نجات به واسطه علم آموزی اند و گروه سوم چون موجودات بی ارزش و سبک وزنی که با وزش بادها به این طرف و آن طرف می روند و مردم در یکی از این دو دسته اخیر جای دارند.

وی با تصریح به این که علم به تنهایی ثمر ندارد و باید هدف نجات باشد، افزود: باید جایگاه خود را در تقسیم بندی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام  پیدا کنیم، و حضرت در روایت بیان فرموده اند که علم برای رسیدن به نجات است و فرد خود را از گرداب ضلالت نجات دهد که اگر چنین نباشد در گروه سوم قرار می خواهیم گرفت.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(علیه السلام) افزود: تحصیل علم باید با غرض همراه باشد و حتی در تعقیبات نماز هم به خداوند عرضه میداریم «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ»، مشخص می شود هر علم و معرفتی به درد ما نمی خورد.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام نیز در روایت دیگری به کمیل بن زیاد نوع آن معرفت را مشخص می نماید که معرفت را باید از اهل بیت علیهم السلام گرفت و مسلماً این معرفت ما را از پرتگاه ها نجات می دهد و آن آشنایی با قرآن و انس با روایات است.

حجت الاسلام و المسلمین خطاط در ادامه با تمسک به روایت نورانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند «طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ»، گفت: علم بر هر زن و مرد مسلمانی، فریضه و واجب است و وجوب آن عینی است. 

وی ادامه داد: علمی که دانستن اش برای هر مرد و زنی واجب است کدام است؟ آیا علم طب است؟ یعنی همه باید طبیب شوند؟ مسلماً جواب منفی است، پس می فهمیم آن علمی که بر همه واجب عینی است و دانستنش برای بعضی کفایت نمی کند علمی است که با هدایت ما سر و کار دارد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(علیه السلام) در ادامه به گروه سوم اشاره کرد که با کوچکترین نسیمی به این طرف و آن طرف می روند و نسبت به این گروه که هدفی از علم ندارند یا اصلا بدنبال علم نیستند هشدار داد و گفت: علومی که با هدایت ما سر و کار دارد سرنوشت ما و سبک زندگی ما را رقم خواهد زد.

وی عنوان داشت: دروس حوزه ابزار انس با قرآن و اهلبیت اند و مراقب باشید که نباید در مقدمه بمانیم و از ذی المقدمه غافل شویم، کتاب حدیثی بگیرید و فرهنگ اهلبیت علیهم السلام را پیگیری کنید.

حجت الاسلام و المسلمین خطاط ادامه داد: ذهن های ما از نعمت های الهی اند و باید دانست هر ظرفی در عالم محدود است إلا ظرف علم و بنابر فرمایش نورانی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام هر چه علم بیشتر باشد این ظرف بیشتر جا پیدا می کند چرا که متوجه احساس کمبود خود نسبت به آنچه نمی دانسته می شود.

وی در پایان تأکید کرد: قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام نیازهای معنوی ما را پر می کند و مایه رشد ما خواهد بود، چرا که «کَلامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ» است و با روایات اهلبیت علیهم السلام انس بگیرید و إلا مدرک، نمره و امتحان همه چیزهایی است که موجبات حسرت در روز قیامت را به دنبال دارد.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *