عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

ضرورت ورود تخصصی به علوم اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در حاشیه افتتاحیه سال تحصیلی 96-95 مؤسسه های آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و بانو مجتهده امین(ره) سه دلیل برای ورود تخصصی در علوم انسانی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث عنوان داشت: سابقه علمی حوزه های مطالعات اسلامی در گذشته معطوف به نگاهی جامع و گسترده به همه دانش ها بوده است، نگاه جامع معقول و منقول و اگر کسی بیشتر و وسیعتر می دانست ارزش علمی او بالاتر بود.

وی ادامه داد: امروزه نگاه جامع معقول و منقول به تمامی علوم به عنوان یک ارزش قابل دفاع نیست و امروز این واقعیت وجود دارد که که اگر کسی در علمی وارد شد و ورودش به صورت عمیق نبود، نمی توان او را دانشمند تلقی و حتی باید در قدرت حل مسأله وی تردید نمود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی با بیان این که سه دلیل عمده برای ورود تخصصی و وجود گرایش ها وجود دارد گفت: علوم اسلامی بدون گرایش خاص و تخصصی از عهده حل مسائل بر نمی آید.

وی توسعه و گستردگی موضوعات را به عنوان اوّلین دلیل ورود به گرایش های تخصصی اعلام و تأکید کرد: هر موضوع و مسأله ای در دانش امروزی غالباً یک پرسش برای علوم انسانی درست می کند.

رئیس قطب ایمان و باورهای دینی دومین دلیل گرایش به تخصص ها را عمق و پیچیدگی مسائل عنوان کرد و تصریح کرد: همان مسائل گذشته امروز ابعاد جدیدتر و عمق بیشتر پیدا کرده که یک فقیه عادی از پاسخگویی به این سووالات عاجز است.

وی افزود: با علوم باید روشمند برخورد کرد و لازمه این امر روش شناسی است و باید تلاش کرد و یک متد و روش اجتماعی داشته باشیم و علوم اسلامی زمانی که تخصصی شود زمینه رشد علمی فراهم خواهد شد و این عامل هم سومین دلیل برای گرایش به سوی رشته های تخصصی و هم علتی برای فلسفه وجودی مراکز تخصصی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی درپایان یادآور شد: یکی از اقدامات شایسته ای که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفته است و هیئت امنای دفتر در این امر نقش به سزایی داشت، حرکت به سوی مسأله محور بودن است که این موضوع سبب شد تا اقطاب اربعه در دفتر راه اندازی و دوستان دانش پژوه در ابتدای  آموزش خود باید اهتمام ویژه ای به حل مسأله ای از نیازهای آموزشی داشته باشند و مسلماً در این صورت از حمایت های لازم از سوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز بهره مند خواهند شد.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *