عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

کارگاه روش شناسی پاسخ به شبهات قرآنی

اداره آموزش کاربردی مبلغان با همکاری مرکز ملّی پاسخگویی به سئوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کارگاه روش شناسی پاسخ به شبهات قرآنی را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی پژوهشگر و مفسر قرآن با حضور در این مرکز مسائل مفهوم شناسی شبهه، مبانی و اصول بحث علمی و روش های بحث علمی در دفع شبهات را در دو جلسه تبیین کرد.

وی با اشاره به این که هر کار علمی روش و فرآیندی دارد، عنوان داشت: لازم است روش‌شناسی هر مبحث علمی روشن شود و روش‌شناسی شامل روش، هدف، مبانی، اصول و… می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی تصریح کرد: شناخت این موارد به محقق کمک می‌کند که راه کوتاه‌تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بحث علمی پرهیز نماید و پاسخ به شبهات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان مفهوم شبهه، گفت: شبهه عبارت است از بیان مطالب یا پرسش به صورتی که حق و باطل مخلوط شود و دیگران را به اشتباه بیاندازد که یکی از شگردهای غرب در راستای شبهه افکنی این است که منابع اهل سنت را گرفته و به کل مسلمانان تعمیم می دهند و از این طریق در دین اسلام تشکیک انداخته و شبهه می افکنند.

پژوهشگر و مفسر قرآن قرآن به اهداف پاسخگویی شبهات اشاره کرد و از حق محوری، عقل مداری، علم مداری و اخلاق گرایی به عنوان مبانی پاسخ به شبهات نام برد و تأکید کرد: از آیات دیگر قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام استفاده می‌شود که باید اصولی نظیر محققانه، منصفانه، مؤدبانه و در پی نیت خوانی نبودن در هر بحث علمی مسلمانان حاکم باشند.

وی افزود: روش پاسخگویی به شبهات و پرسش های متعدد برای یک شبهه، محدودیت علم مادر پاسخ، ساده سازی و ابهت شکنی شبهه، جلوگیری از شاخه به شاخه شدن بحث وجداسازی مقام علمی ازاجرا باید مورد توجه قرارگیرد.

حجت السلام رضایی افزود: شیوه های اجرایی متفاوتی در پاسخ به پرسش و دفع شبهه وجود دارد ولی به نظر می‌رسد که توجه به نکات مثبت، تبارشناسی شبهه، استخراج مبانی و پیش فرض های شبهه، تحلیل شبهه، توجه به لوازم و نتایج شبهه و جواب نقضی و حلی از موضوعاتی است که باید درروش بحث علمی دردفع شبهات مدنظر قرارگیرد.

وی با توجه به ماهیت شبهه که خلطی از حق وباطل است، عنوان داشت: در مقام پاسخگو باید همه حقیقت رادراختیار جوانان قراردهیم چون که کسانیکه شبهه می اندازند بخشی ازحقیقت رامی گویند وبخشی از حقیقت رامخفی می کنند.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *