عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

ماه مبارک رمضان بهترین موهبت الهی براى تهذیب نفس و خودسازى

حجت الاسلام و المسلمین صافی گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت براى تهذیب نفس و خودسازى و پالایش باطن از هرگونه پلیدی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با اشاره به بزرگترین و اساسی ترین فلسفه وجودی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: تشریع روزه در این ماه همانا نیل به مقام تقوای الهی وسلوک وتهذیب و پرهیزکاری است

وی افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت موهبت شده از سوی پروردگار متعال براى تهذیب نفس و خودسازى و پالایش باطن از هرگونه عوامل آلاینده است.

حجت الاسلام و المسلمین صافی تصریح کرد: به همین خاطر در ادعیه ای که در ماه رمضان خوانده مى‏شود، غالباً پاکى دل و عمل و پرهیز از انحراف و گناه و هرگونه آلودگى، درخواست می شود و به طور کلى، محتواى دعاها و بالأخص دعاهای روزهای ماه مبارک، در مسیر خودسازى و طهارت از آلودگی ها و پلیدی های اخلاقی و رفتاری، طراحی و تنطیم شده است.

وی با تأکید به این که بزرگترین معضل جامعه ملی و جهانی در عصر حاضر بحران معنویت واخلاق است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بهشت رمضان در میان برهوت دوزخ وار دنیای مادی، بسیار می تواند تأثیر گذار و کار آمد باشد.این ادعیه در مجموع حاوی یک دوره از سلسله دستورات اخلاقی و معارف دینی و مذهبی است ومی توانددرحل این مشکل کارگشا باشد. 

رییس مؤیسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: از این رو نگرشی عمیق و معنا دار در ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان که نجوای هر روزه داری در این ماه است، کار ارزنده ای است. 
 
وی درباره ی شبهه وارده درباره سند این دعاها گفت: علما و بزرگانی همچون سید بن طاووس، در کتاب اقبال الاعمال، این ادعیه روزانه را ذکر نموده‌اند.

وی گفت: این در حالی است که کتاب اقبال الاعمال ، مفصل‌ترین و شاخص ترین کتاب سید بن طاووس است و ایشان عنایت ویژه ای به این کتاب داشته و به اعتبار روایات و مطالب آن اذعان نموده است و به همین دلیل این کتاب از اهمیت ویژه ای در نزد بزرگان برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین صافی اظهار داشت: افزون بر این، وقتی بخش ها و فقرات این ادعیه را ملاحظه می کنیم، می بینیم که معارفی بیان شده است که فقط می تواند از بیان ائمه اطهار(علیهم السلام) صادر شده باشد و علاوه برآن، هیچ بخش و فقره‌ای را نمی توان یافت که مخالف آیات قرآن و روایات باشد، که جای علامت سئوالی را برای خواننده دعا ایجاد نماید . 

سرپرست مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان داشت: مضافاً بر این که فقها قاعده ای به عنوان «تسامح در ادله سنن» دارند و نسبت به آن دسته از روایاتی که در کتاب های ادعیه و زیارات و غیره آمده است و تشویق به انجام کارهای مستحبی نموده، عمل کردن به این روایات، بدون تحقیق جایز است.

وی ابراز داشت: در این باره باید دو شرط رعایت شود، اوّل این که دلیلی بر حرام بودن آن عمل نداشته باشیم و دوم این که انجام آن کار به قصد و نیت رسیدن به ثوابش باشد. و البته دلیل آنان بر این مطلب، روایاتی است که بر این مضمون دلالت دارد و فقها و مراجع بزرگوار این اخبار را مورد بحث قرار داده و در کتاب های فقهی خود، مضمون آنها را پذیرفته اند.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *