عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره

کرسی آزاداندیشی «نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره» با مدیریت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه خواهران الزهراء سلام الله علیها فریدن و چادگان و کریمه اهل بیت علیهم السلام خوانسار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خانم طاهری دبیر این کرسی آزاداندیشی اظهار داشت: ماهواره آسیب­هایی دارد و ضربه­هایی را به پیکره­ی جامعه­ی اسلامی و تشیع وارد کرده است.
 
وی هدف از کرسی­های آزاداندیشی را تقویت روحیه­ی حقیقت جویی و انتقادگری دانست و افزود: نتیجه­ی کرسی باید خوداتکایی فردی و بصیرت افزایی و زمینه سازی برای فرآیند تولید علم و نظریه پردازی باشد.
 
وی صحبت های خود را با سخنی از مقام معظم رهبری به پایان رساند که می­فرمایند: «مراجع فرهنگی؛ یعنی علماء، اساتید، جوانان انقلابی و هنرمندان متعهد نگاه نقّادانه­ی خود را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور داشته باشند و تذکر دهند و من معتقدم تذکرات باید با منطق محکم و بیان روشن باشند، نقطه نظرات صحیح را ارائه دهند. با تهمت زنی و جنجال آفرینی، بنده موافق نیستم.»
 
در قسمت دوم این جلسه کرسی آزاداندیشی حجت الاسلام و المسلمین محمد فروهر معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی قم و مدیر رسانه­ای معاونت تبلیغ استان قم عنوان داشت: با توجه به این که موضوع کلی است و  اگر همه زنان جامعه مدنظر باشد، موضوع مورد بحث فرق خواهد داشت با زمانی که منظور از زنان منظور طلاب خواهر باشد.
 
وی در ابتدای بحث خود با طرح این سئوال که به عنوان یک مبلغ وظیفه­ی شما دربرابر آسیب­های ماهواره چیست؟ گفت: درسنامه­ای طراحی کرده ایم که برای تهیه آن که در حال حاضر تدریس هم می­شود  6 الی 7سال پیرامون بخش رسانه، تحقیقات زیادی صورت گرفته است.
 
وی در ادامه با بیان این که دو دسته افراد برای حل مشکل خود به دفتر مشاوره مراجعه می­کنند، گفت: دسته اول برای حل مشکل های خود در زمینه تربیت فرزند و دسته دوم برای حل اختلاف های فردی مانند اختلاف بین زن و شوهر.
 
وی افزود: به آن­ها فرمی داده می­شود و در پایان این فرم یک سؤال از آن­­ها پرسیده شده است، سوال دسته اول: آیا فرزند شما به رسانه و بازی­های کامپیوتری دسترسی دارد؟ وسوال دسته دوم: آیا در خانه شما ماهواره وجود دارد؟
 
وی تصریح کرد: از این نظرخواهی در 5000 فرم به این نتیجه رسیدیم که بالاترین آمار خانواده­های مشکل­دار که شامل 98% ­است، مربوط به کسانی است که ماهوره دارند و آن را تماشا می­کنند.
 
وی تأکید کرد: نمی­گوییم هرکه ماهواره دارد مشکل دارد، بلکه هرکه مشکل دارد ماهواره دارد.
 
وی با تصریح به این که دغدغه اوّل 92% خانواده های جمهوری اسلامی ایران اعتیاد فرزندانشان است، اظهار داشت: 12 میلیون جوان زیر 18 سال دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند و هیچ کجای مراکز فرهنگی حوزوی این مسأله را رصد نمی­کنند.
وی از ماهواره داشتن 63% از مردم کشورمان خبر داد و عنوان داشت: نباید فقط شعار بدهیم و باید فنی صحبت کنیم، و در این صورت مردم هم قبول می­کنند.
 
وی افزود: 50% جلسه­های ما در جمع مردمی بوده که اصلاً ماهواره نداشته اند، به همت یکی از دوستان در یک جمع 600 نفری از افرادی که ماهواره تماشا می­کردند، صحبت کردیم و جالب است بدانید 150 دیش ماهواره جمع آوری شد، و یک استرس و نگرانی از وجود ماهواره در خانه­هایشان در آن­ها به وجود آمد و این به دلیل این بود که فنی صحبت شد و مردم هم پذیرفتند.
 
وی با بیان این که درسنامه در 4 فصل تنظیم شده است، بیان داشت: فصل اوّل ماهیّت شبکه­های ماهواره­ای، شناخت خود ماهواره است که ما با اصل تکنولوژی مخالف نیستیم. همانطور که امام (ره) با سینما مخالف نبودند بلکه با فساد و فحشاء مخالف بودند.
 
وی به بیان یک مثال پرداخت و گفت: کشورهای غربی می­گویند ما تمام محصولات هسته­ای را به شما می دهیم، مانند این که به هند داده­اند و الآن سانتریفیوژهای آن­ها بیشتر از کشور ماست، ولی با اصل تکنولوژی برای شما مخالفیم.
 
وی افزود: ما یک ظرف داریم و یک مظروف، اگر ظرف کثیف باشد، مظروف هم کثیف می­کند. وقتی لیوان کثیف باشد، آب پاک را هم کثیف و نجس خواهد کرد، این مظروف در دست کسانی است که آن را کثیف می­کنند.
 
وی ادامه داد: آسیب­های ماهواره روی فواید آن سایه انداخته است، ما با اصل تکنولوژی مخالف نیستیم که اگر مخالف بودیم، سنگ انرژی هسته­ای را به سینه نمی­زدیم.
 
وی با برشمردن آسیب­های فردی ماهواره که هویت فرسایشی است، عنوان داشت: و این پدیده­ی عجیبی است زیرا فرد را از درون تهی می­کند در صورتی که خود فرد متوجه نیست و موجب آسیب های خانوادگی و اجتماعی نیز خواهد شد.
 
وی با تصریح به این که فصل دوم شامل علل گرایش به شبکه­های ماهواره­ای است، عنوان داشت: راهکارهای مقابله با ماهواره در دو سطح کلان و مقابله فردی و خانوادگی قابل تقسیم است.
 
وی تصریح کرد: راهکار سطح کلان که تأثیرگذارتر و اصیل­تر است عبارتند از ارتقاء سواد رسانه­ای، تبیین ماهیت واقعی شبکه­های ماهواره­ای، جایگزین سازی و عدم برخورد شعارگونه و سلبی با ماهواره.
 
وی در ادامه با بیان مثالی گفت: سریال 410 قسمتی حریم سلطان با جذابیت های جنسی فراوان خسته کننده نیست ولی سریال 59 قسمتی ایران خسته کننده است، جایگزین مناسب با جذابیت مناسب نه جنسی، نیاز رسانه­ی ماست.
 
وی به آیه 219 سوره بقره برای تبیین ناهنجاری ها اشاره کرد که می خوانیم: «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا»؛ درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است; و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد; ولى گناه آن ها از نفعشان بیشتر است.»
 
وی با بیان این که روش قرآن به این گونه است که واقعیت را درمورد آن می­گوید، اگر شراب را می­پرسند واقعیت را بگوید، افزود: ماهواره فایده ایی هم دارد، اخبار به روز، دسترسی به روز، اتصال جهانی، شبکه­های دینی، اما «إِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا» ضررش غالب بر نفعش است.
 
وی در ادامه تأکید کرد: قرآن در آیه 106 سوره بقره می­فرماید وقتی مردم را از چیزی منع می­کنی، جایگزینی به آن­ها بده «مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» هر (حکم و) آیه اى را نسخ کنیم، و یا (نسخ) آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را مى آوریم. آیا نمى دانستى که خداوند بر هر چیزى تواناست؟!
 
وی در ادامه دیدگاه یهود را بیان کرد و گفت: یهود می گوید آنچه مردم می­خواهند باید به آن­ها بدهیم تا بفهمند وابسته به ما هستند و مردم باید از چشم یهود به دنیا نگاه کنند.
 
وی تأکید کرد: هرکسی ماهواره دارد که مخالف دین  و ولایت نیست و همچنین یک خانم بدحجاب را اگر نهیِ تأثیرگذار نکنید، تأثیر منفی خواهد گذاشت.
 
وی به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) اشاره که می­فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر نکنید مگر این که امر و نهی شما سه شرط را داشته باشد. اوّل: امر و نهی نکنید مگر این که معروف را بشناسی و منکر را ترک کنی. دوم عدالت داشته باشید، سوم کسی را که امر و نهی می­کنی با او صمیمیت داشته باش و دوستانه انجام بده.»
 
وی با طرح دو سؤال که پرسیده می شود آیا به خانه کسانی که ماهواره دارند برویم؟ سر سفره شان بنشینیم؟ پاسخ داد: این سؤال و تفکر درستی نیست. بهتر است بپرسند خانه هایی می رویم که ماهواره روشن می کنند در این حین چه کنیم و چگونه برخورد داشته باشیم؟ این سؤال صحیحی است.
 
وی از اقدامات سلبی در برداشتن ماهواره در بعضی از کشورها به مراتب بیشتر از ایران اظهار داشت: امّا چرا در ایران وقتی صحبت از ماهواره می شود و عدم استفاده از آن، ما را به عقب ماندگی و تحجر متهم می کنند؟!
 
وی ادامه داد: دلیل آن دیدن یک بُعد قضیه است، به عنوان مثال یک خانم بدحجاب حتماً خانم ذاتاً بدی نیست شاید بزرگوار هم باشد و از  دایره دین خارج نیست ولی عقیده اش را درمورد حجاب باید تغییر داد، قبل از پایین آوردن دیش ها، باید آگاهی داد و اگر ماهیت را فنی تبیین کنید، مردم قطعاً به سمت شما گرایش پیدا می کنند.
 
وی گفت: آقای رابرت مرداک به یک برنامه ای دعوت می شود، به او می گویند: «چرا شبکه فارسی1 را راه اندازی کردید؟» جواب می دهد: «من تا فارسی10 را هم راه می اندازم»، می پرسند: «چرا این قدر هزینه در حالی که کل کشورهای فارسی زبان 3 کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان است ولی الآن 120 شبکه فارسی زبان داریم، چرا این کار را می کنی؟ تو یک استرالیایی هستی، شبکه فاکس نیوز را داری، مادرت یهودی است و با اسرائیل هم ارتباط داری. چه نیازی به این کار داری؟» می گوید: «من می خواهم دیانت، حجاب و اخلاق را از ایرانی ها بگیرم»، مجری می پرسد: «تو شاید جان ایرانی ها را بتوانی بگیری ولی دینشان را نه»، جواب می دهد: «من ایرانی ها را قورباغه پز می کنم، فرانسوی ها قورباغه دوست دارند و سوپ قورباغه می خورند، هرکاری کنید قورباغه زنده داخل آب جوش نمی رود ولی اگر داخل آب سرد قرارش دهید و شعله روشن کنید کم کم آب به جوش می آید، رشته عصبی درد قورباغه می سوزد و دیگر درد و سوختگی را احساس نمی کند، قورباغه زنده است ولی نمی تواند خود را نجات دهد و به همان صورت می ماند، من می خواهم مردم مسلمان ایران را قورباغه پز کنم.»
 
وی به یک آقای مسلمان ایرانی که قورباغه پز شده است! اشاره می کند و گفت: این فرد مذهبی یک خانواده متدین داشته و بعد از آمدن ماهواره به خانه اش، دخترش که مسجد می رفت الآن ساعت ها خود را می آراید و بیرون می رود و زنش هم همینطور، ماه رمضان که فرا می رسد دیگر روزه گرفتن برای زن و خانواده اش معنا ندارد، می داند در این منجلاب گیر افتاده اما توان بیرون آمدن ندارد.
 
وی با بیان این که وظایف طلاب علوم دینی در سطح کلان، مطالبه گری است، افزود: نوشتن مقاله و تحقیق از جمله این مطالبه گری می باشد و باید یاد داشته باشیم که رهبر انقلاب فرموده اند «گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرد».
 
وی با تأکید به این که راهکار دوم مقابله با ماهواره در سطح مقابله فردی و خانوادگی است، اظهار داشت: خود خانواده ها و مردم باید تفکر کنند در مورد آسیب ها و دادن این تفکر به آن ها وظیفه ماست.
 
وی گفت: بعضی ها می گویند ماهواره روی ما تأثیر نمی گذارد باید جواب داد که اگر روی شما تأثیر نگذارد روی فرزند شما قطعاً مخرب است، در دو ماه گذشته 28 کودک را به دفتر مشاوره آوردند که آن ها تحت درمان بلوغ زودرس هستند!
 
وی تصریح کرد: جریان کلی رسانه ها که بخشی از آن ماهواره است روی روابط خانوادگی دست گذاشته اند و مهم ترین شاخص های این روابط صمیمیت؛ انس و عطوفت بین اعضای خانواده و ارتباط اعضا با یکدیگر، امنیت و تربیت است که این اضلاع یک خانواده پایدار است که ماهواره هر سه ضلع را مورد هجمه قرار داده است.
 
وی با بیان این که آمار ارتباط کلامی خانواده ایرانی 10 دقیقه است و صمیمیت ها کم شده است، اظهار داشت:  خروجی ماهواره تنوع طلبی، چندخواهی و عدم امنیت است در بحث تربیت هم، بلوغ زودرس جنسی، توهم گرایی، خشونت گرایی به وجود خواهد آمد.
 
وی دو مسأله را در این زمینه نگران کننده دانست و افزود: یکی رویکرد به سمت ماهواره کاهش یافته ولی همین ماهواره وارد گوشی ها شده است، مثل شبکه های اجتماعی، دوم کسی که در خانه ماهواره ندارد فرزند او در مدرسه با هم کلاسی خود که گوشیِ وصل به این شبکه ها را دارد در معرض خطر و آسیب ماهواره است.
 
وی عنوان داشت: مدیریت رسانه در خانواده یعنی ایمن سازی و واکسینه همراه با ارتقاء سواد رسانه ای و حذف تکنولوژی ماهواره.
 
نظرات موافق و مخالف:
نقد 1: اوقات فراغت خانم ها بسیار است بنابراین آن ها با دیدن فیلم های تلویزیونی اوقات خود را پر می کنند. باید فیلم خوب ساخته شود تا بتوانند نیاز و اوقات آن ها را در مقابل فیلم های مبتذل ماهواره ای جوابگو باشند و از طرفی باید بتوان شبهه های خانم ها را پاسخگو بود، پس باید ماهواره ببینیم تا بتوانیم به آن ها پاسخ دهیم.
پاسخ: 1- کار خوب مثل سریال حضرت یوسف (علیه السلام) که خیابان ها را خلوت می کرد. بعضاً قائلند بیداری اسلامی منشأش این سریال بود. 2- آن ها جذابیت به کار بردند ما هم به کار ببریم ما جذابیت آن ها را نمی توانیم به کار ببریم، در سریال حریم سطان ماهواره، 40 طلاق، 30 تجاوز، 15 ارتباط نامشروع، اگر این جذابیت های جنسی را از آن بگیریم دیگر بیننده ای نخواهد داشت و خسته کننده تر از ستایش 59 قسمتی ما خواهد شد. 3- اوقات فراغت باید پر شود: با چه چیزی؟ با سریال؟! چرا سریال؟ با رسانه صرف نمی توان اوقات آن ها را پر کرد، به صورت حقیقی با برنامه های صحیح و سالم اوقاتشان را باید پر کرد. 4- برای مقابله با ماهواره، ماهواره ببینیم تا پاسخگوی آن ها باشیم؟! چه تضمینی است که من خود گرفتار نشوم؟ امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می فرمایند: «وَ لکِنِّی لاَ أَرَى إِصْلاَحَکُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِی»؛ ولى هرگز اصلاحِ شما را، با تباه ساختن خویش جایز نمى شمرم. مثل کتب ضالّه که هر کسی ترس افتادن به گناه و انحراف دارد آن را نخواند. دفتر مراجع اجازه ماهواره دیدن برای پاسخگویی به مردم را ندادند.
 
نقد 2: ماهواره هم فایده دارد و هم ضرر و اگر ماهواره را جمع کنیم نمی توانیم گوشی ها را جمع کنیم، تلویزیون جمهوری اسلامی را باید اصلاح کرد. راهکار: 1- باید گذشته ی کسانی که در ماهواره دست اندرکارن گفته شود تا نفرت مخاطبین نسبت به ماهواره بیشتر شود. 2- باید همانطور که شبکه های ماهواره ای ضد اسلام کار می کنند، جمهوری اسلامی هم شبکه جداگانه ای برای پاسخگویی به شبهات آن ها ترتیب دهد. 3- حیاء را به جامعه برگردانیم. ایجاد شبکه های مفرح مناسب مثل عمو پورنگ 4-ما نمی توانیم فیلم جذاب تولید کنیم ولی می توانیم کیمیا درست نکنیم که طلاق را ترویج می دهد. 5- ایجاد مهد کودک ها و مراکز فرهنگی.
پاسخ: 1- رعب و وحشت و ترس در ما ایجاد کردید. فضای ناامیدی نه. ما ظرفیت این را داریم که اینترنت خوب به دنیا عرضه کنیم. حتی اگر همه دنیا از شیطان پرستی صحبت کنند باز یک شخصی در تانزانیا به حسب فطرت، خدا را قبول دارد. راهکارهای کلان به درد مسئولین می خورد نه ما. جامعه باید از کف شروع کند تا به کلان برسد. مثل طراحی کلاس خوب قرآن. 2- همین تلویزیون ایران که در آن گلشیفته فراهانی 8 فیلم مقدس بازی کرده و بعد از رفتن از ایران روسری خود را به زیر پا می اندازد و می گوید این روسری مانع پیشرفت من است. و بعد شخص دیگری در ایران پشت تریبون می گوید ما بواسطه گلشیفته در جهان دیده می شویم. با فیلم های مستهجن او و روسپیگری او دیده می شویم؟! دشمن، ما را درگیر شبهات کرده است.
 
نقد 3: راهکار در کلام رهبری: باتوجه به کارهایی که دشمن در عرصه رسانه و ماهواره انجام می دهد، حوزه های علمیه نباید بیکار بنشینند. منبر نباید فراموش شود. چهره به چهره است. ما باید مطالعه و پژوهش خود را بالا ببریم. اگر تحقیق نشود، نتیجه تحقیق نکردن یکجا ایستادن است. نتیجه تحقیق را ارائه دهیم. زن به عنوان نگهبان زندگی است. هنر زیستن دینی را به بچه ها آموزش دهیم. فرهنگ غرب و اهداف آن را بشناسیم. گسترش فرهنگ نماز( إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر). کاهش تجمل گرایی. به عنوان مبلغ، نوجوانان و جوانان را در مسجد جمع کنیم.
پاسخ: مقابله با آسیب های فضای مجازی در فضای حقیقی. بهترین و صحیح ترین راهکارها در فضای حقیقی است. هرچه بیشتر آسیب ها را بفهمیم و بشناسیم بیشتر دغدغه ایجاد می شود که دنبال راهکار برویم.
 
نقد 4: مضرات رسانه بسیار بیشتر از فواید آن است. اینکه جنابعالی فرمودید اگر بخواهیم برای زنان عامه ای که ماهواره دارند و الان اینجا نیستند صحبت کنیم آب در هاون کوبیدن است. درصورتی که طلبه ها برای توجیه آن افراد باید اطلاعات داشته باشند. ما پزشک نیستیم که در مطب بنشینیم تا دیگران به سراغ ما بیایند. ما خود باید سراغ مردم برویم. من خود باید یاد گرفته باشم تا دیگران را بتوانم توجیه کنم. زن به عنوان پایه و اساس زندگی است. اگر شخصیت صحیح شکل گرفته باشد، تأثیر پذیری از ماهواره کمتر و آسیب ها هم کمتر می شود.
پاسخ: من نگفتم این جلسه آب در هاون کوبیدن است. من اگر در جمعی بودم که ماهواره داشتند هیچکدام از این حرف ها را نمی زدم. توجیه کردن کلاس می خواهد، برنامه می خواهد. آقای دیپلم ناقصه که مخاطب ماهواره است می گوید ماهواره هیچ تأثیری روی من و خانواده ام ندارد. من می گویم کسی پشت ماهواره کار می کند بسیار تخصص دارد مثل رابرت مردک که می گوید ما باید مادر را به لجن بکشیم چون او تأثیرگذارترین فرد در خانواده است. برای مادر از سن 5 سالگی برنامه دارند تا او را لجن بکشند. آن ها سناریوی 30 ساله دارند تا مادر خانواده را داغون کنند. الان بالاترین علت طلاق سردی روابط بین زن و مرد است. دیگر نگویید حوزه چه کرده، حوزه من و شماییم. حوزه ما طلبه هاییم. چه کسی جلوی تحقیق و پژوهش شما را گرفته است.؟!
 
نقد 5: عالمان دین حصار محکمی هستند دور اعتقادات جامعه. چند راهکار: 1-هنرورزی توسط خانم ها2-ادامه تحصیل3-مطالعه4-امربه معروف و نهی ازمنکر5-تقویت اعتقادات 6-حسن رفتار با شوهر و خانواده شوهر.
نقد 6: تعریفی جامع و مانع از ماهواره ارائه می دادید بهتر بود. مادرها خیلی نقش دارند چون الگوی فرزندان هستند. حذف ماهواره یک راهکار فرعی است.
نقد 7: مقام معظم رهبری روی سبک زندگی اسلامی تأکید فراوان داشتند. سبک زندگی هم سال هاست که به سمت ماهواره است. آیا یک مادر در همه زمینه ها از جمله شوهرداری-فرزندداری وظیفه خود را انجام داده است که حالا اوقات فراغت پیدا کرده و دنبال ماهواره آمده است.؟ ماهواره مثل یک ویروس است.مخاطبین آن عده ای دارای افکار ضدانقلاب، عده ای ناآگاه، عده ای هم در معرض لغزش هستند.
نقد 8: ارائه راهکار: 1. برداشتن محدودیت های غیرضروری تا آنجایی که به ارزش ها ضربه ای نخورد. 2. تقویت باورهای دینی در میان افراد جامعه میان زنان و دختران 3. حرکت مقابله ای از طرف صداوسیما
درمورد پرکردن اوقات فراغت بچه ها تحت حمایت خانواده مطلبی عنوان نشد.
نقد 9: آگاهی طلاب نسبت به فضای مجازی کم است. در حوزه های علمیه در کنار دروس اصول و فلسفه، درس هایی مربوط به فضای مجازی هم ارائه شود. درس آموزشی باشد نه به عنوان فرهنگی.
پاسخ: مکرر می گویید راهکار راهکار. ما 150 راهکار در یک پاورپوینت ارائه دادیم. شأنیت این جلسه، ایجاد دغدغه و نکات کلیدی است. شما 5 گیگ اطلاعات را بخوانید به 90% سؤال ها پاسخگو خواهید بود. خود آسیب گفتن راهکار است. بحث اعتقادات مردم را در جلسات تقویت کنید خود یک راهکار است. در این جلسه بنا نبود 60 ساعت بگویم. بعد از بازگویی آسیب ها به خانواده ها، خودشان می آیند و اظهار نگرانی می کنند از وجود ماهواره و سپس با دادن چند راهکار به آن ها ماهواره را کنار می گذارند. چرا گفتید حذف، فرع است و جواب نمی دهد. پس چرا در کل دنیا این کار را می کنند و جواب می دهد. شبکه های خارجی آسیب زا حذف و به جای آن، شبکه های مفید جایگزین شود. ورود هرکدام از افراد به شبکه های اجتماعی آن ها(اسرائیلی) کمک به آن هاست چه از نظر اعتبار و چه از نظر مالی و این غفلت ماست. حذف با جایگزین، حذف با آگاه سازی. باراک اوباما می گوید من به دختر خود اجازه نمی دهم وارد شبکه های اجتماعی شود. همسر باراک اوباما می گوید: مردم آمریکا شما دیگر چرا وارد این شبکه می شوید. ما این را برای نفوذ در کشورهای دیگر راه اندازی کرده ایم. جامعه ما قشر خاکستری زیاد دارد که به سمت ماهواره رفته اند و آگاهی ندارند. ما طلاب باید این قشر را نجات دهیم.جنگ از پشت دیوارهاست. جنگ نرم است.«لایقاتلونکم جمیعاً إلا فی قری محصنة أو من وراء جُدُر»
 
 
نقد 10: وقتی آقا می فرمایند: «اگر من رهبر نبودم، رئیس شبکه های اجتماعی می شدم»، پس آقا برای ما الگو هستند که بحث فضای مجازی بحث مهمی است.
پاسخ: در نقل جملات دقت فرمایید. کلمات رهبری برای ما حجت است. ایشان فرمودند:« اگر بنده رهبر نبودم، مسئول شورای عالی فضای مجازی می شدم.» اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب است.
 
 
جمع بندی:
حجت الاسلام فروهر با تأکید بر این مطلب که در این زمینه باید وقت بگذارید، تلاش و فعالیت کنید و حتماً تأثیرگذار خواهد بود، افزود: مدیریت رسانه ای سه شاخصه دارد: تعیین پیام، تولید پیام و توزیع پیام.
 
وی اظهار داشت: مارشال مک لوهان می گوید «رسانه پیام است، رسانه ابزار نیست و رسانه وسیله است که پیام را منتقل می کند و پشت آن مدیریت است.»
 
وی مدیریت ارتباطات را پنج شاخصه دانست و گفت: اصل پیام(محتوا)، ابزاری که پیام را منتقل می کند، فرستنده، گیرنده، پارازیت(حول و حوش پیام) این پنج شاخصه را تشکیل می دهد.
 
شبکه ها مدیریت دارند. ابتدا در اتاق فکر می نشینند و پیام را تعیین می کنند. به عنوان مثال؛ برای رواج بدحجابی چه کنیم. و بعد تولید می کنند. و بعد پیاده شدن فیلم هایشان در ماهواره.  در کشور ما در حال حاضر با توزیع پیام مقابله می کنیم. درصورتی که باید تعیین پیام آن ها را شناخت و به دیگران شناساند. ما در مرحله تعیین پیام ملزم هستیم بشناسیم و واکسینه کنیم. هم اکنون در مرحله تعیین پیام، باید 4گسل را بشناسیم:
  1. گسل مردم – مردم
  2. گسل مردم – حاکمیت
  3. گسل مردم – روحانیت
  4. گسل ولایت فقیه – روحانیت
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *