عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

ادله عقلی حجاب قانع کننده است + گزارش تصویری

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از ادله عقلی حجاب، گفت: کسانی که بصیرت دارند آزادی فکر را انتخاب می‌کنند و کسانی که اهل بصر هستند به دنبال آزادی جسمی و ظاهری خواهند بود و آزادی فکر سبب رشد انسان و جامعه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در کرسی آزاداندیشی با موضوع حجاب؛ اسارت یا آزادی که به همت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان برگزار شد، با اشاره به لزوم استدلال آوردن برای مسائل دینی و اثبات لزوم و وجوب احکام شرعی، گفت: مردم را باید با استدلال و نه با تعبد نسبت به مسائل و احکام شرعی قانع کرد، مسأله حجاب و پوشش از مسائل مهمی است که امروزه در جامعه مطرح است و باید به استدلال به این موضوع پرداخت.
 
آیت الله مهدوی عدم تعبد و تبعیت نکردن از ادله عقلی را به علت اسارت شهوت و نفس داسنت و تصریح کرد: به طور قطع حجاب محدودیت‌هایی در پوشش ایجاد خواهد کرد، نوع زنان در جسم جاذبه‌های بیشتری نسبت به مردان دارند و به همین جهت پوشش برای آنها لازم تر است، اگر پوشش نامناسب شد فکر دیگر آزاد نخواهد بود و اگر پوشش مناسب باشد فکر آزاد خواهد بود، کسانی که بصیرت دارند آزادی فکر را انتخاب می‌کنند و کسانی که اهل بصر هستند به دنبال آزادی جسمی و ظاهری خواهند رفت و مشغله فکر و ذهن برای آنها بی‌اهمیت خواهد بود، دسته سوم وجود ندارد که کسی هم آزادی فکر و هم آزادی جسم داشته باشد.
 
بدحجابی یکی از بزرگ ترین مشکلات جوامع است
وی بحث حجاب را از بزرگترین مصلحت های جامعه دانست و تصریح کرد: در مقابلش بد حجابی و بی حجابی هم از بزرگ ترین مشکلات جوامع محسوب می شود، چند نکته را باید بیان کنم. یکی اینکه حکم حجاب یک حکم ارشادی است و حکم تأسیسی مولوی نیست. وقتی گفتیم ارشادی است یعنی اینکه تأکید حکم عقل است و حکم عقل همیشه منوط به وجود مصلحت در متعلق است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یعنی عقل اگر الزام می‌کند به چیزی، حتما یک مصلحت ملزمه ای در آن چیز یعنی در متعلق یافته است و گرنه  اگر مصلحت غیر ملزمه باشد عقل می گوید خوب است اما عقل باید را در جایی می آورد که مصلحت قوی وجود داشته باشد و در بحث حجاب می خواهیم بگوییم عقل الزام می‌کند به حجاب داشتن.
 
وی خاطرنشان کرد: الزام عقلی از نظر شرعی حکمش وجوب است، در دنیای امروز حتی آنهایی هم که دین ندارند بالاخره عقل که دارند ما هم نمی‌خواهیم دعوت به دین اسلام کنیم بلکه می گوییم اگر عقل دارید عقلتان این مصلحت را می‌فهمد و به خاطر این مصلحت باید پوشش را رعایت کنید.
 
آیت الله مهدوی با اشاره به لزوم تبیین استدلالات عقلی احکام اسلامی به ویزه حجاب، عناون کرد: نکته دومی که برای شما بیان می‌کنم این است که حجاب تنها مخصوص خواهران نیست برادران هم باید پوشش داشته باشند، حد پوشش مرد و زن متفاوت است و زن ها یک مقدار پوشش بیشتری دارند و آن پوشش موهای سرشان است که اضافه تر از مردان است اما مرد ها هم باید بدنشان پوشیده باشد، پاها و بدن آن ها باید کاملا پوشیده شود.
 
حجاب دارای مصالح فردی و اجتماعی است
امام جمعه موقت اصفهان افزود: نکته سوم، این است که حجاب هم مصلحت فردی دارد و هم مصلحت اجتماعی، اگر میکروبی مسری در وجود من باشد، ضرر برای وجود من دارد حتی اگر در خانه تنها زندگی کنم و حتی  اگر در بیابان تنها باشم و هم ضرر برای جامعه دارد، اگر کسی در کنارم زندگی بکند، میکروب به او سرایت می کند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر کسی خود را معطر کرده باشد، اطرافش را نیز خوشبو می کند یعنی هم مصلحت فردی دارد و هم مصلحت اجتماعی، حجاب نیز یک چنین حالتی دارد هم برای جامعه برکت به همراه دارد و هم برای فرد.
 
وی با بیان این‌که حجاب هم حق الناس و هم حق الله است، تصریح کرد: بعضی چیزها حق الناس است، مثل بدهکاری، اگر ما به کسی بدهی داشتیم خداوند متعال مرا احظار می کند به این که بدهی خودم را به آن فرد پرداخت کنم، اما این الزام، الزام حق الناسی است، اگر رفتم دین خودم را پرداخت کنم و آن طرف مقابل گفت من حلال کردم و نمی خواهد پول مرا بدهی، خدای متعال نمی آید بگوید که درست است که او حلال کرده اما تو باید بپردازی، یک حق الناسی بود و تمام شد.
 
در بحث حجاب ادله عقل پسندی وجود دارد
استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، با بیان این‌که دین اسلام جامعیت بسیاری دارد و به ریزترین مسائل عقلی توجه کرده است، اظهار کرد: ما در مبحث حجاب دلایل عقلی بسیار شیرین و عقل پسندی داریم که وقتی با خارجی‌ها هم مطرح می‌شود آنها پاسخی ندارند و سکوت می‌کنند، آزادی فکر فواید شخصی  عمومی بسیاری دارد و تأثیر بسیاری بر جامعه خواهد داشت، کسی که فکرش آزاد باشد بهترین خدمات را در جامعه خواهد داشت، حسنات اخلاقی نظیر احسان و انفاق حاصل تعقل و آزادی تفکر است.
 
امام جمعه موقت اصفهان آزادی فکر و تعقل را موجب آمادگی برای آخرت دانست و خاطرنشان کرد: فکر اگر بسته شود انسان دچار غفلت خواهد شد، انسانی که آزادی فکر نداشته باشد نه توبه برای گذشته خواهد داشت و نه به فکر آینده و آخرت خواهد بود، آزادی فکر غلبه بر دشمنان درونی و بیرونی می‌آورد، برای جنگ و نبرد با دشمن بیرونی هم آزادی فکری لازم است چرا که مبارزه نیازمند آرامش روح و جسم است.
 
آیت الله مهدوی با اشاره به تقطیع برخی از سخنانش پیرامون حجاب، عنوان کرد: این رفتار حاصل نفوذ جاسوس‌ها و دشمنان است، این آمریکا است که به دنبال رشد فساد و بی‌بند و باری و بدحجابی در کشور است و وقتی با جلسات و گفتمان‌هایی پیرامون مبارزه با بی‌حجابی و بی‌بند و باری روبرو می‌شوند تلاش می‌کنند تا با تقطیع و شانتاژ مانع از رشد افکار عمومی شود.
 
هوشیاری حاصل آزادی فکر و اندیشه است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که هوشیاری حاصل آزادی فکر و اندیشه است، تصریح کرد: کسی که فکرش آزاد باشد به فکر نامحرم و بیگانگان نخواهد بود و به زندگی زناشویی خود قانع می‌شود و همین موضوع سبب حفظ کانون گرم خانواده می‌شود، کسانی که آزادی جسمی را به آزادی فکری ترجیح می‌دهند دچار غفلت خواهند شد غفلت زندگی آنها را فراخواهد گرفت.
 
وی با اشاره به استفاده ابزاری برخی فروشگاه‌ها و دستگاه‌های تجاری از زنان برای افزایش سود و رشد فروش، ابراز کرد: برهنگی و آزادی جسمی بانوان موجب می‌شود که افراد ناخواسته مانند هیپنوتیزم جذب شوند، در فضای علمی نیز مسأله به همین صورت است، دانشگاه‌های مختلط نسبت به دانشگاه‌های تک جنسیتی رشد کمتری دارند و علت این موضوع مشغول شدن فکر و ذهن افراد به جنس مخالف است.
 
آیت الله مهدوی در پایان اظهار کرد: آزادی جسمی خمودی فکر و عدم پیشرفت را به دنبال خواهد داشت، در تاریخ آندلس می‌توانیم ببینیم که دشمنان بعد از چند قرن که می‌خواستند آندلس را از مسلمانان بازپس بگیرند با استفاده از زنان بی‌حجاب شهوت پرستی و بی‌حجابی را در جامعه رواج دادند و در نهایت توانستند بر مسلمانان غلبه پیدا کنند و قتل عامی فجیع در آندلس به راه انداختند و آندلس را از مسلمانان بازپس گرفتند.
 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *