عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو


فقر مطالعه در شهر فرهنگی اصفهان
 تأسف‌بار است

یکی از ویژگی‌های منفی جامعه ایران در حوزه فرهنگ، پایین‌بودن شاخص کتابخوانی است و در واقع می‌توان ایران را جامعه ای کم‌مطالعه نام برد و عدم مطالعه در هر جامعه‌ای بر فرهنگ آن تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، یدالله جنتی رئیس اداره نشر پژوهشگاه مطالعات اسلامی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: اختصاص چند دقیقه به مطالعه در شبانه‌روز، یعنی به‌میزان بسیار کمی از ساعات شبانه‌روز، کشور ما را در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته در پله‌های پایین‌تر قرار داده است، به عنوان مثال در هند سرانه مطالعه بیش از یک کتاب است.

وی تصریح کرد: نبود کتاب در سبد خرید مردم، گران‌بودن قیمت کتاب، نداشتن شبکه توزیع و پخش سراسری، کمبود کتابفروشی، اقتصادی‌نبودن کار حوزهٔ کتاب، اختصاص‌ندادن وقت کافی برای مطالعه، سرگرم‌شدن به مسایل جانبی یا نبود کتاب مناسب برای سلیقه‌های مختلف، علاقه به فرهنگ شفاهی، عدم حمایت کافی از جمله مسائلی هستند که جامعه ایران را از کتاب و کتابخوانی دور ساخته است.


جنتی درخصوص فرهنگ کتابخوانی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی فرهنگ هر جامعه است که در این خصوص متأسفانه با کاستی‌های جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان، تنها پژوهشکده رسمی و دارای مجوز در شهر اصفهان است، بیان کرد: انتشارات این پژوهشکده درصدد است تا با نشر متون پژوهشی و علمی و کتب استاندارد و مورد نیاز مخاطبان در فکر و فرهنگ و ترویج فرهنگ کتابخوانی تأثیرگذار باشد.

رئیس اداره نشر پژوهشگاه مطالعات اسلامی اصفهان در خصوص این که چقدر با کتاب مأنوسیم و با مطالعه سروکار داریم، چند پرسش مطرح کرد: از وقتی خواندن و نوشتن یاد می‌گیریم تا آخر عمرمان، چقدر با کتاب ارتباط داریم؟ جایگاه کتاب در زندگی ما کجاست؟ اقشار مختلف چقدر به کتاب علاقه دارند و چقدر به کتاب مراجعه می‌کنند؟ چرا یکی از شاخص‌ها را سرانه مطالعه اعلام می‌کنند؟ سرانه مطالعه در کشور ما چقدر است؟ آیا رضایت‌بخش است؟

وی با بیان این که باید انگیزه کافی برای کتابخوانی ایجاد شود، تصریح کرد: ما که مدعی فرهنگی‌بودن هستیم باید به لوازم آن نیز ملتزم باشیم که یکی از شاخصه‌های آن مطالعه و تولید کتاب و مطبوعات است و از آن‌جایی که عرضه و تقاضا رابطه‌ای تنگاتنگ دارند، اگر تقاضای خرید کتاب زیاد باشد، طبیعتاً تولید و تیراژ کتاب نیز افزایش می‌یابد.

جنتی با تصریح به این که درصد کمی از آثار منتشر شده از کیفیت علمی و پژوهشی برخوردار است، اعلام کرد: چنانچه آثاری که منتشر می‌شوند تأثیری بر فکر و فرهنگ جامعه علمی نداشته باشند، از وجه علمی و پژوهشی برخوردار نیستند و همچنین اگر آثار عمومی نیز فرهنگ عمومی را تحت تأثیر قرار ندهند، در انجام رسالت خویش کارآمد و موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: در گذشته دسترسی به منابع و مآخذ بسیار سخت بود ولی یک محقق و نویسنده با تمام وجود و صرف وقت کافی، عمرش را صرف تحقیق درباره موضوعی می‌کرد و نتیجه آن که رساله‌ای مختصر می‌شد، به دست نشر می‌سپرد، این ویژگی در تحقیق‌های گذشته موجب می‌شد، اثر به بهترین تک‌نگاری‌های ماندگار تبدیل شود.

وی فقر فرهنگی در تبلیغات را یکی از عوامل مؤثر در عدم ترغیب به کتاب‌خوانی دانست و در این رابطه متذکر شد: ‌وقتی می‌بینیم، بزرگ‌ترین بیلبوردهای تبلیغاتی شهر و تبلیغات صدا و سیما و شبکه‌های مجازی فقط در خصوص مواد مصرفی، پوشاک و فست فودها هستند و اثری از تبلیغات فرهنگی به چشم نمی‌خورد، چگونه می‌توان امیدوار بود که فرهنگ کتابخوانی در شهر رواج پیدا کند؟

رئیس اداره نشر پژوهشگاه مطالعات اسلامی اصفهان با اشاره به این که اصفهان مهد تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در اصفهانی که کوله‌باری از علم و فرهنگ و تمدن را به دوش می‌کشد، این روزها کمتر شاهد فعالیت‌های نتیجه‌بخش فرهنگی هستیم.

وی نبود نشریات علمی فرهنگی و تعداد و تیراژ کتب این شهر را زیبنده اصفهان ندانسته و اظهار امیدواری کرد با یک عزم عمومی شاهد تحولی چشمگیر در این حوزه باشیم.

جنتی در پایان بیان داشت: همه مسئولان فکری ‌فرهنگی و علاقمندان به توسعه فرهنگ ‌اسلامی ایرانی شهر را به یک فراخوان عمومی “ایجاد انگیزه لازم برای آشتی با کتاب و کتابخوانی” دعوت کرد و از خدای بزرگ خواستار فرا رسیدن روزی شد که هیچ فرد ایرانی را بدون کتاب نبینیم.

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *