عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

اربعین؛ فرصتی طلایی برای ایجاد تحول در زندگی

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: سفر اربعین فرصتی طلایی برای ایجاد تغییر و تحول در زندگی است که باید از آن در راستای تربیت افراد همراه با آگاهی، عشق و معرفت استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست برخط «استفاده اخلاقی، فرهنگی و تربیتی از فرصت اربعین» که روز گذشته، دوم مردادماه به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید بررسی کنیم و بدانیم کسانی که به سفر اربعین مشرف شدند، زمانی که به ایران بازگشتند، سفرشان با چه تغییری در خود آنها و جامعه همراه بود.

وی افزود: زنان جامعه ما باید همچون حضرت زینب(س)، مردان همچون حضرت عباس(س) و جوانان همچون حضرت علی اکبر(س) از سفر اربعین به کشور بازگردند. هر کدام از ما باید در محیط اطراف‌مان از جمله شهر و محل زندگی خود، خانواده و فرزندان‌مان تأمل کنیم؛ اینکه نتیجه‌ای از این سفر برای ما حاصل نشده باشد، فایده‌ای ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به موقعیت‌های دینی باید به‌مثابه یک فرصت نگاه کنیم، تصریح کرد: ماه رمضان، محرم و سفر اربعین فرصت‌هایی طلایی هستند و نباید بدون بهره از آنها عبور کنیم. در این میان، روز اربعین و سفر آن ویژگی‌های خاص خود را دارد. تعداد زیادی از جوانان ما در این ایام پای منبر و مسجد نمی‌روند؛ ولی آنها را در مراسم دیگری ملاقات می‌کنیم که اگر بتوانیم به عزاداری سیدالشهدا(ع) دعوت‌شان کنیم، امر بسیار پسندیده‌ای است.

وی گفت: خداوند در دعای عرفه، ابتدا به زائر اباعبدالله(ع) در کربلا توجه می‌کند و سپس به حجاج در صحرای عرفات می‌پردازد؛ در نتیجه اربعین و مراسم‌ همراه آن را باید از جانب خداوند بدانیم، معرفت خود را نسبت به آن بیشتر کنیم و آگاهی‌مان را با مطالعه بیشتر افزایش دهیم؛ برای مثال مطالعه خاطرات، دل‌نوشته‌ها و مطالب مرتبطی که افراد زیادی در این‌باره نوشته‌اند یا تماشای بعضی از کلیپ‌ها و مستندهایی که به معرفی سفر اربعین می‌پردازند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

گرجی ادامه داد: در کنار کسب معرفت باید کاری جمعی هم درباره مراسم اربعین صورت بگیرد؛ زیرا کار جمعی باعث مؤثر واقع شدن این مراسم در تهذیب اخلاق ما می‌شود. اربعین یک کار فرهنگی بزرگ است؛ برای مثال در کشور ما موکب‌هایی که برپا می‌شوند یا دسته‌های عزاداری با نام جاماندگان اربعین که به حرکت درمی‌آیند، خود حرکت فرهنگی بزرگی است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا علاوه بر پذیرایی مادی، موکب‌ها یا افرادی سعی کنند در این سفر به مسافران معرفت، آگاهی و عشق ببخشند.

وی بیان کرد: موکب‌ها و مراسم‌ عزاداری نیز باید آموزش ببینند؛ زیرا تربیت صرفاً از طریق سخنرانی انجام نمی‌شود. حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «با روش و شیوه درست، تربیت، امر به معروف و تهذیب اخلاق را انجام دهید.» در حالی که ما فکر می‌کنیم فقط با سخنرانی می‌توان جوانان را تربیت کرد. در زمان‌های قدیم‌تر، فقط یک رسانه به نام مسجد و منبر و محراب بود و وضعیت جامعه مثل امروز نبود که هرکس خود بتواند رسانه‌ای در دست داشته باشد؛ در نتیجه باید از همه این ظرفیت و توانایی در راستای تربیت جوانان استفاده کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این رسانه که امروز در دست هر انسان وجود دارد، دائم در حال تولید خوراک و شبهه است و حریف آن فقط سخنرانی نیست؛ بنابراین برای پاسخگویی به آن باید روش داشته باشیم. در خصوص سفر اربعین هم به همین صورت است؛ باید در موکب‌هایی که در مسیر سفر وجود دارد، با ادب و متانت، وقار، نگاه به معنویت، صفا و صمیمیت در راستای ایجاد تغییر در جامعه تلاش کرد. افراد از طبقات و اقشار گوناگون در این سفر شرکت می‌کنند و بسیار خوب است که بتوانیم از این سفر برای تربیت افراد بهره ببریم.

وی افزود: کسانی که در این سفر به پذیرایی مادی از زائران مشغول هستند، باید پذیرایی خود را با محبت، اخلاق و انسانیت در اختیار آنها قرار دهند که بسیار هم مؤثر است؛ در نتیجه از یک طرف باید به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) معرفت بدهیم و از طرف دیگر، اخلاق عاشورایی و کرامت حسینی را به صورت عملی ترویج کنیم. باید این منش را از عراقی‌ها بیاموزیم که البته در سال‌های اخیر، ما به‌ دلیل ناآشنایی با آداب ایشان کمی آنها را اذیت کرده‌ایم.

گرجی اضافه کرد: باید از این فرصت استفاده و آبروی خود و شیعه را در ایران و عراق تقویت کنیم و با معرفت و محبت در رفتار در جامعه تغییر به وجود آوریم. آنچه بیش از همه امکانات و تجهیزات اهمیت دارد، ادب و اخلاق فرد صاحب موکب است. موکب‌ها اگر بتوانند برای کودکان، نوجوانان و جوانان هدایایی داشته باشند، بسیار خوب و مؤثر است. می‌توان از برنامه‌های خاص اینترنتی استفاده کرد و امروز نرم‌افزار جامع اربعین ساخته شده است که می‌تواند به مسافران این ایام کمک ویژه‌ای داشته باشد.

وی گفت: در نهایت می‌توان گفت مراسم اربعین فرصتی طلایی است که باید از آن استفاده و بهره‌برداری کرد. فرصت ایجاد تغییر و تحول یک بار به وجود می‌آید. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «فرصت‌ها می‌گذرند، همان‌طور که ابرها می‌گذرند.» ما باید بتوانیم ابرهای فرصت را در آسمان زندگی خود بارور کنیم. بارشی از رحمت، معنویت، تحول، تهذیب و حرکت در مسیر درست می‌تواند به ما در زندگی کمک کند؛همچنین باید سعی کنیم خانواده خود را در این مسیر همراه داشته باشیم. برخی افراد در شهرهای ایران توانسته‌اند ارتباط خود را در طول سال با دوستان عراقی‌شان که در سفر اربعین با آنها آشنا شدند، حفظ کنند که این کار هم بسیار نیکوست.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *