عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

نقد آثار قرآن‌پژوهان غربی در «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق»

معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) از برگزاری سلسله‌نشست‌های «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق» با هدف رصد، معرفی، ترجمه و نقد آثار و دیدگاه‌های قرآن‌پژوهان و اسلام‌شناسان غربی به‌ویژه در دوره معاصر خبر داد.

محمد بهارلو، معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به برگزاری سلسله‌نشست‌های «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق» در این مجموعه وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: اسلام‌شناسی غربیان که با انگیزه‌های مختلف و با تمرکز بر شاخه‌ها و رشته‌های گوناگون علوم و معارف اسلامی از قرن‌ها قبل آغاز شده، در دوره معاصر به لحاظ کمی و کیفی به اوج خود رسیده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌ است.

وی افزود: آشنایی دانشمندان مسلمان با این نوع مطالعات و روش‌های نوین پیشنهادی خاورشناسان هم از نظر روش‌شناسی و هم شبهه‌شناسی مهم و ارزشمند محسوب می‌شود. هدف از شکل‌گیری این حلقه نیز آشنا کردن طلاب و دیگر علاقه‌مندان با این نوع مطالعات و جریان‌ها و رویکردهای خاورشناسان در پژوهش‌های قرآنی است.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) تصریح کرد: سلسله‌نشست‌های «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق» درصدد است تا برخی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار غربی در دوره معاصر را که دارای آثار مهم در حوزه قرآن‌پژوهی هستند، معرفی کند و به بررسی و نقد آثار آنها بپردازد.

وی ادامه داد: از جمله خاورشناسان معاصر و فعال در حوزه قرآن، آقای دکتر نیکولای ساینای، استاد مطالعات اسلام در دانشگاه آکسفورد است. او در حوزه‌های متعددی از جمله جنبه‌های ادبی قرآن، تعامل قرآن با سنت‌های یهودی و مسیحی و شعر عربی باستان، عربستان در دوره پایانی عصر باستان، زندگی پیامبر اسلام(ص) و تفسیر قرآن، آثار برجسته‌ای دارد که یکی از آثار مهم و اثرگذار این محقق غربی، کتاب «مقدمه تاریخی انتقادی قرآن کریم» است.

بهارلو اضافه کرد: نویسنده در این کتاب به معرفی یکی از مهمترین روش‌های خاورشناسان در تعامل با متون مقدس و از جمله قرآن که روش تاریخی انتقادی است، پرداخته و به‌صورت عملی تعدادی از آیات و سوره‌های قرآن را تفسیر کرده است. از آنجا که استفاده از این روش در تعامل با کتب مقدس نتایج الهیاتی و اجتماعی بسیاری دارد، معرفی و بررسی این روش با ترجمه و مرور این کتاب، می‌تواند در آشنا کردن طلاب با روش‌های خاورشناسان در حوزه قرآن‌پژوهی کارساز باشد. در راستای تحقق این هدف، ترجمه و بررسی این کتاب نیز در دستور کار نشست‌های «حلقه علمی قران کریم و استشراق» قرار گرفته است.

وی در پایان با بیان اینکه طراحی و اجرای این نشست‌ها زیر نظر گروه علمی زبان‌های خارجی و مطالعات بینافرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) انجام می‌شود، گفت: فایل‌های صوتی تمام جلسات بر روی سایت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نشانی www.Morsalat.ir و کانال اطلاع‌رسانی این دفتر در پیامرسان ایتا به نشانی eitaa.com/morsalat_ir در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *