در نگاه تطبیقی میان ادیان توحیدی، بهخصوص ادیان ابراهیمی در موضوعاتی همچون توحید، نبوت، معاد و باور به ظهور منجی، اشتراکات و نقاط همسوی فراوانی وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، گردهمایی پیروان ادیان توحیدی و نشست علمی «منجیگرایی در ادیان توحیدی» با حضور نمایندگان زرتشتیان، ارامنه و کلیمیان، امروز ۲۵ بهمنماه به همت دبیرخانه ادیان توحیدی و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سالن همایشهای کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آغاز این نشست، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام نیمه شعبان اظهار کرد: نیمه شعبان روز امید و عدالت و یادآور این وعده الهیست که روزی جهان از ظلم و ستم پاک خواهد شد. وحدت در عین شعار، واقعیتی جاودانه است. ما در کنار تفاوتها، اشتراکات عمیقی داریم.
وی ادامه داد: شما با حضور در این جمع، پیام آشکاری به جهان مخابره میکنید؛ اینکه ما در کنار هم با احترام به تفاوتها برای ساختن جهانی سرشار از صلح و درک متقابل ایستادهایم. ما همه به یک حقیقت، یعنی پرستش خدای یگانه و تلاش برای زندگی براساس اخلاق انسانی و الهی تأکید داریم. این اشتراکات پلیست که نه تنها میتواند ما را به هم نزدیکتر کند، بلکه میتواند الگویی برای جهانیان باشد تا بدانند که ادیان خواهان صلح، عدالت و مهرورزی هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: اصفهان، این شهر گنبدهای فیروزهای، همیشه نماد همدلی و همزیستی مسالمتآمیز ادیان توحیدی بوده است. در این شهر باشکوه، قرنهاست که کلیساها، کنیسهها، آتشکدهها و مساجد در کنار یکدیگر ایستادهاند و به جهانیان نشان دادهاند که تفاوتها میتوانند به جای تفرقه، زیبایی بیافرینند. امیدوارم این گردهمایی نیز ادامهدهنده این میراث باشکوه باشد.
دین نشانه برتری بر یکدیگر نیست
سپس بهزاد نیک، موبد زرتشیان اصفهان در خصوص منجیگرایی در ادیان توحیدی تصریح کرد: ما ایرانیان چه بخواهیم و چه نخواهیم، دو هویت، دو فرهنگ و دو بینش درهمتنیدهشده داریم؛ یکی هویت، فرهنگ و بینش ایرانی و دیگری هویت اسلامی که باز هم به ایران برمیگردد. این دو هویت از سوی بزرگمردی به نام امام خمینی(ره) در ۲۲ بهمنماه و پیروزی انقلاب اسلامی برکشیده شد تا ایرانیان بیدار شوند و به بازشناسی فرهنگ، هویت و تمدن خود بپردازند.
وی افزود: شایسته بود که این دگرگونی در ایرانیان شکل بگیرد. بیگانگان فرهنگ، تاریخ و تمدن ما را برنمیتابند. شوربختانه گروهی از دوستان دینگریز شدهاند و برخی به دنبال زرتشتیشدن هستند. من به آنها میگویم که انسان باشید. دین را نباید نشانه برتری یکدیگر بدانیم. در جامعه ما بیگانگان تحت عنوان دین، سیاست و… به دنبال تفرقهافکنی میان ما هستند.
موبد زرتشیان توضیح داد: شناخت دین در پژوهش و کنکاش است. قرآن، انجیل و تورات باید با تفکر خوانده شوند. آرزو داریم منجی واقعی عالم بشریت، جامعه بشری را به سوی اندیشه، گفتار و کردار نیک راهبری کند. ما میتوانیم کورش بزرگ، فردوسی، آیتالله مدرس و مارکارها در فرهنگ ما زرتشیان را نیز یک سوشیانت بنامیم.
اتحاد و همدلی؛ رمز دستیابی به حقیقت
در ادامه خاخام سلیمان صدیقپور، پیشوای دینی کلیمیان اصفهان بیان کرد: حضرت داوود(ع) فرمود چقدر زیبا و نیکوست نشست برادران که در جمع یکدیگرند. هنگامی که آنان کنار یکدیگر مینشینند، حقیقت از زمین میروید و از آسمان مینگرد؛ به این معنا که با اتحاد و همدلی، این حقیقت به وقوع میپیوندد.
وی یادآور شد: ایمان، پایه و اساس ادیان است. هر فردی که ایمان داشته باشد، میتواند دینش را استوار نگه دارد. هرجا خدا را با ایمان کامل صدا بزنی، خداوند در کنار توست.
پیشوای دینی کلیمیان اصفهان با اشاره به اصول دین یهود گفت: اصول دین یهودیت، ۱۳ پایه دارد که یکی از آنها، ظهور مهدی(عج) و اعتقاد به منجی بشریت است. این اصول عبارتند از نخست، خداوند متعال در همهجا حضور دارد. دوم، او یکتاست. سوم، او جسم ندارد و شباهتی به جسم مادی ندارد. چهارم، او مقدم بر هر موجودی در جهان است. پنجم، عبادت هر موجودی به غیر از خدا جایز نیست. ششم، خدا از نیت و افکار انسانها آگاه است و هفتم، اقرار به نبوت کامل حضرت موسی(ع).
وی ادامه داد: هشتم، حضرت موسی(ع) از نظر نبوت بر دیگر بنیاسرائیل ارجحیت دارد. نهم، تورات مقدس از جانب خداوند به ایشان داده شده است. دهم، تورات در هیچ زمانی تغییر نیافته و نخواهد یافت. یازدهم، خداوند متعال شروران را مجازات میکند و به نیکوکاران پاداش خواهد داد. دوازدهم، ماشیه، مسیح یا مهدی(عج) و بهطور کلی پادشاه و منجی جهان خواهد آمد. سیزدهم، مردگان در آینده احیا و زنده خداهند شد و حضرت ماشیه از نسل یهودا ظهور میکند.
نیاز بشریت به مصلحی آسمانی
هایک ساریان، نماینده ارامنه نیز در این نشست اظهار کرد: در عصر ارتباطات، آشنایی و شناخت پیروان ادیان توحیدی از اعتقادات، سنتها، باورهای یکدیگر و یافتن نقاط همسو و ناهمسو از ضروریات است. در دنیایی که شاهد بیعدالتی و ظلم و جور هستیم، نیاز بشریت به منجی و مصلحی آسمانی هرروز افزونتر است؛ بنابراين گفتوگوی بین ادیانی بهویژه در خصوص منجیگرایی و موعودباوری و دستیابی به اشتراکات و باورهای ادیان الهی، تحقق وعده الهی را هموار میکند.
وی افزود: در نگاه تطبیقی میان ادیان توحیدی، بهخصوص ادیان ابراهیمی در موضوعاتی همچون توحید، نبوت، معاد و باور به ظهور منجی، اشتراکات و نقاط همسوی فراوانی وجود دارد. تمامی مردم از هر قوم و نژادی در انتظار فرارسیدن روز موعود هستند تا جهان در پرتو ظهور رهبر از نابسامانی و شرارتها رهایی یابد؛ از همین رو انتظار منجی در آخرالزمان برای رهایی انسانها، در اقوام و ملل مختلف به طرق متفاوتی مطرح شده است.
نماینده ارامنه یادآور شد: از منظر مسیحیت، بازگشت عیسی مسیح(ع) رویدادی حتمی و غیرقابل بحث است. در کتب مقدس، چه عهد عتیق و چه عهد جدید، حدود ۳۰۰ آیه از بازگشت حضرت عیسی(ع) مشاهده میشود. چهار مورد از نشانههای مهم بازگشت ثانوی عیسی(ع) عبارتند از یک، مردم در بدی ترقی خواهند کرد. دوم، بسیاری از مردم باایمان بازگشت عیسی(ع) را انکار خواهند کرد. سوم، جنگها، زلزلهها، بیماریهای واگیردار و قحطیها رخ خواهد داد. چهارم، در آسمان نشانههایی در خورشید، ماه و ستارگان خواهد بود.
سه هزار روایت شیعی درباره مهدویت
حجتالاسلام والمسلمین مهدی نیلیپور، مدیر بنیاد مهدویت و آيندهپژوهی نیز در جایگاه نماینده مسلمانان با حضور در این نشست بیان کرد: وقتی رهبران ادیان با آن خلوص معارف خود صحبت میکنند، احساس میکنم گویی یک روحانی شیعه صحبت میکند و هیچ اختلافی میان آموزهها نیست. یکی از آثار جدی این نوع جلسات این است که باور دینی و ضریب ایمانی ما را تقویت میکند. ما در روایات شیعی، سه هزار روایت درباره مهدویت داریم. در قرآن نیز بهمثابه کتاب مشترک میان شیعه و سایر مسلمانان، از ۱۰۰ تا ۳۰۰ آیه شریفه درباره مباحث مهدویت وجود دارد.
وی ادامه داد: اکنون ما مراکز تخصصی در خصوص مهدویت داریم و در قم به دانشجویان، دکترای مهدویت اعطا میشود. امروزه در حوزه علمیه قم، درس خارج مهدویت هم وجود دارد که درباره مباحث مهدویت و آیندهپژوهی است.
مدیر بنیاد مهدویت و آيندهپژوهی تأکید کرد: خداوند متعال خلقت ما را بهگونهای قرار داده است که نیازمند انسانی برتر از خود باشیم. منجی به معنای یک انسان برتر از ماست. ما اعتقاد داریم در هر دوره یک ابرانسان وجود دارد؛ به همین دلیل خداوند در طول تاریخ، سلسله و زنجیره پیامبران الهی را همراه کتاب برای انسان فرستاده است. کتاب آسمانی یعنی کتاب زندگی و قانون درست زندگیکردن.
وی توضیح داد: انسان برتر نامهای گوناگونی در طول تاریخ داشته است. ما به همه انبیای الهی، مهدی و به حضرت صاحبالزمان(عج) طبق اعتقاد شیعی و اسلامی خودمان، مهدی آخرین میگوییم که میراثدار همه انبیای گذشته است. خدای مهربان، سرنوشت بشر را به روشنی ختم میکند؛ از همین رو قرآن کریم میفرماید صبح روز روشنایی زندگی بشر نزدیک و آن ظهور منجی است.
در پایان نیز اکبر صالحی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار اصفهان گفت: وقتی نقاط مشترک میان ما ادیان توحیدی و ابراهیمی این چنین بسیار است، پس باید دلهایمان هم نزدیکتر باشد. از منظر جهانی به این مطلب میپردازم که چرا امروز در فلسطین، لبنان و کشورهای دیگر باید شاهد این کشتارها و نامهربانیها باشیم؟
وی افزود: چرا به جای مهربانی و عطوفتی که ما اصفهانیها آن را تجربه میکنیم، دیگران هم از ما الگو نمیگیرند؟ چه ظلمی بالاتر از اینکه انسانهای بیگناه اینطور کشته شوند؟ مگر ما قرار نیست زمینهساز ظهور موعود و منجی باشیم؟ پس باید برای منجی و موعود، تولید قدرت کنیم که با یگانگی و وحدت اتفاق میافتد و نه با فاصله.
یادآور میشود، پایانبخش این نشست، خوانش بیانیه مشترک ادیان توحیدی و امضای آن از سوی نمایندگان ادیان حاضر در نشست و همچنین گرفتن عکس یادگاری بود.