به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، مجمع مبلغان ماه مبارک رمضان همراه با تجلیل از هشتمین چهرههای ماندگار تبلیغی استان اصفهان و گرامیداشت مرحوم آیتالله سیدمرتضی مستجابالدعواتی(ره)، ششم اسفندماه در مدرسه صدر بازار اصفهان برگزار شد.
آیتالله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم اظهار کرد: پنج پیمان در قرآن کریم آمده که اولین آنها همان پیمان فطرت است و با آیه «أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» آغاز میشود و به معنای پذیرش فرمان الهی است. علت میثاقبودن فطرت این است که بین خالق و مخلوق دادوستدی شکل میگیرد. بین ما و مکاتب الحادی چند تفاوت از ریشه وجود دارد؛ از جمله اینکه ما معتقدیم علم بر جهل مقدم است؛ برای مثال ما معتقدیم که آفرینش با علم آغاز شد. علاوه بر این معقدیم که قدرت سیاسی بر دو نوع است؛ قدرت ذیالحق و قدرت غاصب.
وی افزود: دولت غاصب، عارض بر دولت حق است؛ ما روحانیون باید به مردم بگوییم بشر حق این را که به همنوع خود بگوید باید چگونه رفتار کند ندارد؛ این امور باید ناشی از منبع بالاتری از انسان باشد که فقط شامل خداوند است؛ کسی که ما به فرمان او ایجاد شدیم و جهان با فرمان او زنده است. همه مطلبی که باید به جامعه بشری منتقل کنیم، این است که فرمان فقط از جانب خدا صادر میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیه ۵۴ سوره اعراف، زیربنای اعتقادی ماست؛ براساس این آیه خداوند دنیا را خلق نکرد، بلکه آن را حفظ و نگهداری کرد. این نکته یکی از تفاوتهای اصلی نگاه ما و مکاتب الحادی است. آنها معتقدند که جامعه بشری بدون هدف آفریده شده است، در حالی که ما خداوند را صاحب امر میدانیم. اغلب آیات توحیدی قرآن کریم به صاحب امر بودن خداوند توجه کردهاند.
وی بیان کرد: آسیب دانش کم از نادانی بسیار بیشتر است. رسولان خداوند این مسئله را که خداوند دستورالعملها را مشخص میکند و باید از او اطاعت کرد، نه بشر عادی تبیین کردند. آنها انسانها را به این موضوع هدایت میکردند که حق حاکمیت از آن خداوند متعال و رسولان(ص) است. خداوند به امامان(ع) نیز صاحب امر بودن را اعطا کرده؛ یعنی آنان نیز میتوانند امرها و نهیهایی را تحت اراده خداوند به انسانها ارائه دهند.
اراکی با بیان اینکه این اولین تفاوت نگاه ما با مکاتب غیرالهی است، تصریح کرد: هرکس بدون امر خدا برای خودش حق امر قائل شود، او را غاصب مقام امر میدانیم. تفاوت دوم همان مقدمبودن علم بر جهل و تفاوت سوم این است که ما جهان طبیعت را دارای مالک میدانیم. در اقتصاد، اولین تفاوت ما با دیگر مکاتب، نوع نگاهی است که به ثروتهای طبیعی داریم. این منابع قبل از حضور انسان بر روی زمین وجود داشتند.
وی ادامه داد: هر ثروتی که در دست انسان است، در اصل به خداوند تعلق دارد. مسئولیت پر کردن حفرههای اجتماعی برعهده انسانهای ثروتمند است؛ ولی مسئولیت تأمین نیازهای حاکمیتی از منابع دولتی موجب تشکیل حکومت میشود و دولت نباید دست در جیب مردم کند. رسول از جانب خداوند برای تأمین نیازهای حاکمیتی دست در جیب مردم نمیکند. نظام مالیاتی ما در اسلام بسیار دقیق است و فلسفه روشنی دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: لیبرالها و سکولارها معتقدند مردم یا حاکمیت که بر منابع تسلط دارند، مالک آن هم هستند؛ در این نظامها هرکس که قدرت و تسلط دارد، مالک هم هست؛ در نتیجه قدرت برابر با عقلانیت است که باید تبیین شود؛ ولی در نظام اسلامی، خداوند همهچیز را آفریده و صاحب و ولیامر آن نیز هست. محتوای فقهی در دین ما مبنای عقلانی دارد؛ بنابراین ما باید این تفاوتها در مبانی را برای مردم تبیین کنیم تا بدانند در اسلام نظام جامعی وجود دارد که میتواند مشکلات را حل کند. مشکل اصلی ما در سطح مسئولان کشور این است که برخی از آنها باور ندارند اسلام حلال مشکلات است.
وی اظهار کرد: طرحهای وارداتی در کشور ما برای حل مسائل براساس نظامهای سرمایهداری است و نمیتواند مشکلات ما را حل کند. مشکل اصلی ما خود نظام سرمایهداری است؛ در نتیجه نمیتوانیم از این نظام طرحی وارد کنیم که مشکلات ما را حل کند. بزرگان ما باید به عرصه استنباط دقیق نظام سیاسی، نظام اقتصادی و نظام تربیتی از منابع دینی و اسلامی وارد شوند.
اراکی بیان کرد: میثاق دوم خدا با بشر، میثاق عقل است که در آیه «وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» بیان شده است. عقل کارخانه تولید علم و آگاهی است که بهوسیله کانال دیدن و شنیدن، محتوا را دریافت و آن را به آگاهی تبدیل میکند. عقل مسئولیتآفرین است. انسان مسئول است که از این سه وسیله عقل همراه سمع و بصر در راستای آگاهییافتن درست استفاده کند.
وی با بیان اینکه علم میثاق سوم است، تأکید کرد: کسانی که علم کتاب، یعنی احکام الهی را آموختهاند، مسئول هستند تا در برابر خداوند این احکام را تحویل دهند. میثاق چهارم، ایمان است؛ مؤمن زمانی که به شهادتین اقرار میکند، با خداوند میثاق میبندد که از خدا و پیامبر(ص) اطاعت کند. میثاق آخر، امامت یا نعمت کبری است. علت نعمت تامه بودن این میثاق در قرآن کریم این است که همه نعمتها در زیر سایه این نعمت الهی گوارا میشوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر انسان به این نعمت پایبند نباشد، دیگر نعمتها نمیتوانند برای انسان گوارا باشند و به او نفع برسانند. خداوند لطف کرده و این نعمت را به شیعیان تفضل کرده است؛ زمانی که ما امامت امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اطهار(ع) را پذیرفتیم، به معنای پذیرش کامل این نعمت است و زیر سایه آن هستیم. اولین مسئولیت ما در مقابل این نعمت، محبتداشتن نسبت به ائمه اطهار(ع) است. روح الهی در نتیجه ایمان به ائمه اطهار(ع) ایجاد میشود که روح مشترکی برای همه ما میسازد، چشمان ما را در ذکر امام حسین(ع) اشکبار میکند و اجازه نمیدهد که در رنج بودن برادرانمان را تحمل کنیم و آرام بگیریم.
وی تصریح کرد: امیدوارم که در ایام ماه مبارک رمضان، از این فرصت استفاده و معارف اسلامی را برای مردم بیان کنیم. بیشترین اثر تبلیغ در میان انسانها ناشی از رفتار انسان براساس تقوای الهی است. گاهی تأثیر یک طلبه با تقوا در بین مردم از کسی که علم زیادی دارد، ولی چندان پایبند به دین نیست، بیشتر است.