مدیرعامل شرکت درمان پویان فراسو ایرانیان با اشاره به اهمیت وجود دو دیدگاه در حوزه کسب و کار گفت: در حوزه کسب و کار علاوه بر شخصی که صاحبنظر و متخصص است؛ به کسی نیاز داریم که تفکر تجاری دارد. این دو نگاه باید در کنار یکدیگر باشند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، چهارمین کارگاه تجربه نوردی با هدف انتقال تجربیات در حوزه کارآفرینی، به همت خانه فناوریهای فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
علی احمدی، مدیرعامل شرکت درمان پویان فراسو ایرانیان(شادرام)، تولیدکننده بازیهای درمانی و شتابدهنده در حوزه بازیهای جدی، با حضور در این کارگاه اظهار کرد: فعالیتهایی که من در سالهای اخیر انجام دادهام در حیطه مدیریت منابع انسانی بوده است و مشاور خانواده نیز هستم. همچنین به عنوان مدیرعامل شرکت شادرام، مشغول فعالیت میباشم.
وی ادامه داد: شرکت شادرام، مخفف شادی، درمان و آموزش است. ما در این شرکت به تولید بازیهای درمانی میپردازیم. شادرام، دو بال اساسی دارد؛ یکی بخش تجاریسازی، فروش و مواردی به این شکل و دیگری بخش پژوهشهاست که بخش مهمی محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت شادرام مطرح کرد: این شرکت در ابتدا به صورت یک گروه درمانی بود و در سال 1392 بر اساس دغدغهای که مرحوم دکتر مصطفی نجفی داشتند به وجود آمد. دغدغه ایشان از این قرار بود که پایاننامههایی که در دانشگاه کار میشوند؛ سر سفره مردم بروند. از همین رو تیمی از دانشجويان خود تشکیل دادند تا بتوانند خروجی پایان نامهها را در قالب بازی دربیاورند.
وی افزود: شرکت از سال 92 کار خود را با دو محصول آغاز کرد و در سال 96 این تعداد به 4 محصول رسید و در همان سال بود که شرکت به صورت اداری و رسمی تأسیس شد. من هم از اواخر سال 96 به جمع همکارانم در شرکت پیوستم.
احمدی با اشاره به مخاطب محصولات شرکت خود تأکید کرد: در ابتدا مخاطب هدف محصولات ما، کودک و نوجوان بودند و از مثبت 3 سال تا 15 سال را دربرمیگرفتند. سپس تعدادی بازی نیز در حوزه پیشگیری از اعتیاد در کودک و نوجوان کار کردیم؛ زیرا آن سالها با رشد اعتیاد در سنین نوجوانی و جوانی مواجه بودیم و پژوهشهای جدید نشان از خطرناک بودن شرایط داشت. در ادامه بازی دیگری هم مخصوص بزرگسالان و متأهلان عرضه کردیم که هدف آن افزایش صمیمیت بین زوجین بود.
تولید محصولاتی متناسب با فرهنگ ایرانی
وی یادآور شد: بازیهای ما تماماً ایرانی هستند و یا اینکه ایده آنها از محصولات خارجی گرفته شده و سپس بومی سازی شده است. ما محصولی را ترجمه نکردیم و کاملاً مشخص است که محصول ما برای فرهنگ ایرانی میباشد.
این کارآفرین تصریح کرد: اواخر سال 98 و با شیوع ویروس کووید19، به درخواست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان، محصولی را تحت عنوان پیشگیری از ابعاد روانشناختی کووید19 به بازار عرضه کردیم. اتاق بازرگانی نیز تعداد 2000 عدد از این محصول را آن زمان به کادر درمان هدیه داد که حرکت زیبایی بود.
توجه به نیازهای روز جامعه در تولید محصول
وی توضیح داد: ما در تمام این سالها سعی کردهایم براساس نیازهای روز جامعه به تولید محصول بپردازیم که از ادعا فراتر است و تاکنون 9 محصول وارد بازار کردهایم. مخاطب محصولات ما از ابتدا کلینیکها و مراکز روانشناسی و روانپزشکی بودهاند و هیچوقت محصولاتمان در اسباببازی فروشیها عرضه نشد.
احمدی درخصوص ویژگیهای بصری محصولات شرکت خود بیان کرد: از لحاظ بصری سعیمان این بوده با بهترین گرافيستهای اصفهان همکاری کنیم تا محصولمان جذاب به نظر بیاید. همه بازیهای ما دفترچه راهنما دارند و هیچ نیازی نیست که خانوادهها لزوماً به درمانگر مراجعه کند تا پروتکل درمانی را همراه بازی پیش ببرد.
وی گفت: بازیها جایگزین دارو و فرایند درمان نیستند؛ بلکه فرایند درمان را تسهیل میکنند.
آیا مرد میدان کارآفرینی هستیم؟
مدیرعامل شرکت شادرام با اشاره به زوایای مختلف در حوزه کارآفرینی تشریح کرد: اگر قرار است وارد حوزه کارآفرینی بشویم؛ میبايست این نکته را قبول کنیم که فشارهای زیادی در کار وجود دارد و باید بسنجیم که آیا مرد میدان هستیم یا نه؟ تفکر اشتباه این است که بگوییم بسیاری از شرکتها و استارتاپها شکست میخورند؛ پس ما نیز سمت کاری نرویم.
وی یادآور شد: با وجود سختیهای بسیاری که من و همکارانم متحمل شدیم؛ انجام چنین کاری باعث افتخار من است و اگر به عقب بازگردم با هوشمندی دیگری داخل این مسیر قرار میگیرم. تجربیاتی که در شرکت شادرام به دست آوردم نیز عامل موفقیت من در بقیه عرصهها بود.
اهمیت واقعبینی نسبت به شرایط موجود
احمدی ادامه داد: اگر روحیه کارآفرینی و مفید بودن برای جامعه در انسان وجود داشته باشد؛ میتوان دست به اقدام زد. البته واقعبینی مهم است و شرایط اقتصادی کشور به گونهای نیست که راحت بتوان ریسک کرد. به نظر من بسیاری از استارتاپهایی که شکست میخورند؛ این واقعبینی را نداشتهاند.
وی تأکید کرد: در حوزه کسب و کار علاوه بر شخصی که صاحبنظر و متخصص است؛ به کسی نیاز داریم که تفکر تجاری دارد. این دو نگاه باید در کنار یکدیگر باشند.
این کارآفرین در خصوص نکات مهم برای تولید محصول افزود: اولین چیزی که برای تولید محصول باید در نظر داشته باشیم؛ شناسایی بازار فروش آن است. موارد دیگری نیز مطرح میشوند همچون اینکه ایده یا محصول من قرار است چه امتیازی داشته باشد تا مورد انتخاب مخاطبین قرار بگیرد؟ و یا اینکه با چه کیفیتی میتوان محصول را ارائه داد که خلأ آن در بازار پر بشود؟
برای راهاندازی کسب و کارتان ابتدا باید خودتان را توجیه کنید
وی دریافت هر نوع وام و تسهیلات برای کسب و کار را یک شمشیر دو لبه دانست و اظهار کرد: دريافت وام و تسهیلات هم میتواند برای کسب و کار بسیار کمک کننده و هم بسیار مضر باشد. اگر شما نتوانید خودتان را درخصوص راهاندازی کسب و کارتان توجیه کنید؛ دیگران را نیز نمیتوانید توجیه کنید که به شما وام یا تسهیلات بدهند. میبایست این اطمینان را به دیگران بدهید که میتوانید سرمایه آنها را بازگردانید.
منابع انسانی به مثابه سرمایه انسانی است
احمدی توضیح داد: استارتاپها نباید به سمت ساختارسازی حرکت کنند و میبایست تمرکزشان را بر روی چیزی که به خاطرش به وجود آمدهاند؛ همچون خلاقیت، فناوری و… بگذارند. احساس من و همکارانم در شرکت شادرام همچون احساس اعضای یک خانواده به یکدیگر است و بحث جایگاه مطرح نیست. تنظیم روابط و تعامل شما با همکاران و زیردستان دارای اهمیت بسیاری است؛ مقولهای که میتواند مجموعه شما را تبدیل به یک خانواده و یا تبدیل به مجموعهای خشک و خشن کند. به همین دلیل در دهههای اخیر از منابع انسانی به عنوان سرمایه انسانی یاد میکنند.
وی در خاتمه با اشاره به ارادت قلبی خود به امیرالمؤمنین(ع) تبیین کرد: من همیشه از نهج البلاغه لذت بردهام و عقیده دارم میتوان از نکات آن در مراحل مختلف زندگی استفاده کرد. مثالهایم در حوزه کسب و کار نیز ناشی از آموزههای این کتاب است. به نظر من خواندن نهجالبلاغه هم به لحاظ سیاسی و هم در حوزه فرهنگی و اجتماعی، مفید و کمک کننده است.
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز