رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی موشنگرافیک «طلافنگ» گفت: ما در این رویداد به دنبال استخراج طلاهای فرهنگی اعم از فکر، ایده و هنر هنرمندان هستیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست خبری و رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملّی موشنگرافیک «طلافنگ» که در محل این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای دهه فجر و بزرگداشت پیروزی اعتقاد، عقلانیت، اتحاد و انسانیت در مقابل ظلم و استبداد هستیم و این ایام را محضر شما تبریک عرض میکنم. جشنهای دهه فجر، تداوم و یادآور مسیر عقلانیت و جمهوریت است که در بستر رأی و انتخاب عمومی مردم به نتیجه رسید. در جمهوریت توجه به همه اقشار و همه مردم بدون داشتن رأی متفاوت صورت میگیرد که در جمهوری اسلامی این اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: تداوم این مسیر نیازمند عقل، اطلاعات و فرهنگ درست انتخاب است. انتخابی که در بستر سالم و مورد اطمینان اتفاق میافتد. مردم ما در دهه 50 تمام این هویت و مسیر را انتخاب کردند. راهی که با خون شهدا هموار و مستحکم شد و نیازمند حضور حداکثری همه اقشار، مردم و تمام مسئولین است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با توجه به اهميت قالبهای هنری بهروز بیان کرد: ما برای انتقال محتوای خوب و تأثیرگذار، احتیاج به تلفیق چند عنصر داریم. اولین مورد، محتوای خوب است و دومین مورد قالب درست، هنر و ذوق همراه با تکنولوژی و بستر بهروز و کارآمد میباشد.
وی افزود: یکی از بسترهای هنری بهروز که اکنون مورد استفاده قرار میگیرد قالب پویانمایی، پویانگاری و موشن است. روشی که اگر هنرمندان بتوانند محتوای درست و مطلوبی را در قالب این روش ارائه کنند، اثرگذاری فوقالعادهای خواهد داشت.
ظرفیتهای متعدد موشن گرافیک برای تولید محتوا
حجتالاسلام والمسلمین احمدیان با اشاره به ظرفیتهای موشنگرافی مطرح کرد: قالبهای مختلف هنری اعم از فیلم، هنرهای تجسمی، فیلمهای کوتاه، بلند و مستند نیز وجود دارند؛ اما به این دلیل که موشنها بستر وسیع و قالبهای متنوعی دارند، قابلیت تولید توسط افراد متعددی را دارند. از همین رو یک بستر مناسب و تاثیرگذار هستند. همچنین توزیع و انتشار آنها نیز بسیار سهل و تأثیرگذار است؛ زیرا جنبههای مختلف هنری در آنها وجود دارد. از آنجا که موشنها مدت زمان کوتاهی نیز دارند، به راحتی میتوانند محتوای مناسب را در بستر شبکههای اجتماعی منتقل کنند.
وی در خصوص اهمیت این جشنواره توضیح داد: جای خالی یک میدان و عرصه که هنرمندان و صاحبان محتوا را به یکدیگر بشناساند و یک همافزایی و اشتراک گذاری تجربه ایجاد کند خالی بود. ما در رویداد ملی موشنگرافیک «طلافنگ» این هدف را دنبال میکنیم که بتوانیم یک بستر مطمئن جهت رقابت هنرمندان و همینطور اشتراک گذاری تجربیات آنها با یکدیگر و در عین حال شناساندن آنها به مجموعههای فرهنگی و تخصصی را ایجاد کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ما در رویداد ملی موشنگرافیک «طلافنگ» به دنبال استخراج طلاهای فرهنگی اعم از فکر، ایده و هنر هنرمندان هستیم.
مخاطبین این جشنواره
وی با اشاره به مخاطبین این جشنواره تصریح کرد: این جشنواره دو مخاطب خواهد داشت؛ مخاطب اول، دستگاههای فرهنگی و تخصصی هستند که نیازمند موشنها و پویانماییها برای انتقال محتوای تخصصی و فرهنگی به مخاطبين خود دارند. ستاد اقامه نماز، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اوقاف، صداوسیما، بسیج و… از جمله این دستگاهها میباشند. دومین مخاطب این رویداد نیز هنرمندان و تولیدکنندگان تخصصی این آثار هستند.
حجتالاسلام والمسلمین احمدیان تشریح کرد: ما هر سال از مخاطبین اول؛ یعنی دستگاههای فرهنگی دعوت میکنیم تا با ارائه یک عنوان و قرار دادن یک جایزه، بخش ویژهای را در این رویداد به خود اختصاص دهند. امسال نیز از چندین نهاد فرهنگی درخواستهایی دریافت کردیم که از میان آنها 3 دستگاه فرهنگی اعم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ستاد اقامه نماز استان اصفهان و جامعةالمصطفیالعالمیه اصفهان ما را در اولین رویداد «طلافنگ» همراهی میکنند.
معرفی محورهای این جشنواره
وی با بیان محورهای مختلف این جشنواره توضیح داد: در رویداد امسال، چهار محور و موضوع وجود دارد که آثار هر محور به طور مستقل، داوری شده و جوایز جداگانهای به هر بخش تعلق میگیرد. محور اول با عنوان «آسیبهای اجتماعی» توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان ارائه شده است که دبيرخانه جشنواره نیز میباشد و جوایز این محور را نیز برعهده دارد. محور دوم «قصص قرآنی و آیات تبیین» نام دارد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان متولی آن است. محور سوم با نام «جایگاه نماز در جامعه اسلامی» توسط ستاد اقامه نماز استان اصفهان این بخش را راهبری خواهد کرد. محور چهارم این جشنواره نیز «سبک زندگی، اسلامی ایرانی» نام دارد که جامعةالمصطفیالعالمیه اصفهان حمایت از آن را برعهده دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به جوایز هر بخش بیان کرد: نفر اول تا سوم هر بخش به طور مستقل و به ترتیب 10، 8 و 5 میلیون تومان به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد. در بخش فنی جشنواره نیز دبيرخانه جشنواره به 4 اثر در حوزه بهترین سناریو و ایدهپردازی، بهترین گویندگی، بهترین تصویرگری و بهتری کارگردانی و تدوین جوایزی اهدا خواهد کرد.
وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: علاقمندان میتوانند برای ارسال آثار خود از طریق وبگاه و سایت این جشنواره به نشانی m8r.ir/talafang مراجعه کنند. 10 اسفندماه 1402 آخرین مهلت ارسال آثار است.
وجود قالبهای گوناگون برای ارسال آثار
در ادامه این نشست مهدی پایون، دبیر جشنواره ملی موشنگرافیک «طلافنگ» تبیین کرد: اولویت ما در دبيرخانه جشنواره با آثاری است که در محورهای خود جشنواره ارائه شدهاند و با موضوعات جشنواره همخوانی دارند. انواع موشنگرافیهای دوبعدی، سه بعدی، استاپ موشن، کمیک موشن، موشن آبجکت، اینفو موشن و استوری موشن از جمله قالبهایی هستند که میتوانند به این جشنواره ارسال شوند. ارسال آثار نیز از طریق لینک m8r.ir/talafang صورت میپذیرد. همچنين علاقمندان میتوانند برای دریافت اطلاع رسانیهای جشنواره به شناسه @morsalatmotion در پیامرسان ایتا مراجعه کنند.
نکات فنی ارسال آثار
دبیر جشنواره ملی موشنگرافیک «طلافنگ» تأکید کرد: حجم موشنها میبایست حداکثر 50 مگابایت و زمان هر موشن حداکثر 120 ثانیه باشد. هر تولیدکننده میتواند حداکثر 3 اثر را به دبیرخانه ارسال کند. مالکیت اثر نیز میبایست با شخص ارسال کننده باشد.
وی در پایان سخنان خود اشاره کرد: مهلت ارسال آثار تا 10 اسفندماه سال جاری است که امکان تمدید آن وجود دارد. همچنین ارسال آثار برای عموم افراد آزاد و امکانپذیر است. مالکیت و انتشار آثار برتر ارسالی نیز با دبیرخانه جشنواره میباشد.
در پایان این نشست خبری از پوستر نخستین رویداد ملی موشنگرافیک «طلافنگ» نیز رونمایی به عمل آمد.