«رشدآوند» عنوان رویدادی ملّی برای جمعآوری، ارزیابی و معرفی ایدههای مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوریهای فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و ایده خانم زینب رضایت از اصفهان جزء پنج ایده برتر این رویداد انتخاب شد. وی در گفتوگو با روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در توضیح ایده خود اظهار داشت: هدف ایده «هیئت امنای نوجوان مساجد» جوانسازی مساجد، حضور پر رنگ تر و با نشاط تر در مساجد و محوریت مساجد در پاسخ به نیازها آموزشی، تربیتی، اشتغال، کارآفرینی و مهارت آموزی، مشاوره و میانجی گری و… است.
وی با بیان این که محوریت ایده مسجد، خانواده، محله و مدرسه خواهد بود گفت: ایده در پنج گام قابلیت اجرایی و پیاده سازی دارد که ابتدا مستندسازی است که شامل داشته ها و ظرفیت های مسجد، ظرفیت های محل از حیث جوان و نوجوان و خانواده ها و طبقه بندی این اطلاعات و تنظیم تقویم اجرایی طرح مورد نظر است.
برگزیده رویداد ملّی «رشدآوند» تصریح کرد: در ادامه کارگروه های مهارت آموزی تعریف و ضمن سنجش نفرات، چینش براساس سطوح توانمندی به منظور آموزش و انتقال تجربه انجام خواهد شد و بعد از آن ضمن اجرای مانورهای عملیاتی تصمیم گیری و اجرا با حضور بزرگان این عرصه به صورت تدریجی این امور به نسل نوجوان و جوان کارآزموده انتقال میابد و استقلال در تصمیم گیری شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در مرحله بعد چینش نهایی نفرات بر اساس سنجش و عملیات مرحله قبل صورت می گیرد و با تعریف شرح وظایف، حوزه اختیارات افراد مشخص و تبیین می شود و در مرحله نهایی پیاده سازی ایده با توجه به مستندات گام ها و بررسی نتایج عملکردی و سنجش میزان موفقیت و نزدیکی به شاخصه های تعریف شده، اقدامات اصلاحی بر هریک از گام های قبل در جهت بهبود اعمال می شود.
رضایت مخاطب این ایده را نوجوانان و جوانان دختر و پسر البته با رعایت و حفظ حریم اسلامی و همچنین تعریف تناسبی وظایف با جنسیت و رده سنی بیان کرد و گفت: حل مساله ارتباط بین نسل نوجوان و نسل پیشکسوت در مساجد است که سنت گرایی افراطی نسل پیشکسوت باعث دلزدگی در نسل جوان و نوجوان شده است و از طرفی نسل پیشکسوت اعتماد به نسل نوجوان و جوان نداشته و تصور دارند این گروه توانایی انجام مسئولیت های مسجد و حفظ شأن آن را ندارند.
وی در پایان گفت: این ایده قابلیت اجرایی در تمام اماکن مقدسه از قبیل مساجد، تکیه ها، حرم ها و… را دارد و قابل توسعه در چارت اجرایی آن و ایجاد زمینه های نو در حوزه آموزش و بکارگیری در مساجد و امکان انتقال تجربه از طریق مستندسازی و مباحث مدیریت دانشی و یا اعزام نماینده و همچنین امکان ایجاد طرح درس کلی برای تمام مساجد و هدایت متمرکز براساس طرح دقیق و انعطاف طرح از نظر شرایط بومی، منطقه ای، قومیتی، اقتصادی و… را دارا می باشد.