وی ادامه داد: بعد دوم، حمایتهای عاطفی حضرت خدیجه(س) بوده از پیامبر اکرم(ص) است چراکه پیامبر اسلام(ص) در سالهای ابتدایی بعثت، تحت شدیدترین آزارها و شکنجههای جسمی و روحی قرار داشتند و ایشان به عنوان یک حامی و تکیهگاه روحی و عاطفی برای پیامبر اسلام(ص) بودند.
مبلغ تخصصی کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان سومین بعد وجودی حضرت خدیجه(س) را پذیرش پیامبری حضرت محمد(ص) دانست و افزود: بعد دیگر ایشان قبول رسالت پیامبر (ص) و تلاش برای نشر معارف اسلام است چراکه ایشان نخستین بانویی هستند که به دین اسلام درآمدند و همچنین نخستین زنی هستند که همراه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) با اقامه نماز، دعوت عملی میکردند.
پرورش حقیقت لیلهالقدر در دامان حضرت خدیجه
وی خاطرنشان کرد: افزون بر ویژگیهای ذکرشده، حضرت خدیجه(س) شخصیتی هستند که در دامان خود، حضرت صدیقه طاهره(س) را پرورش دادهاند، شخصیتی که حقیقت وجود لیلهالقدر و ظرف پرورش 11 قرآن ناطق است.
حجت الاسلام و المسلمین محزونیه با اشاره به نقش زن مسلمان در تحقق تمدن اسلامی تصریح کرد: زن مسلمان و شیعه امروز میتواند با اقتدا به حضرت خدیجه(س) زمینهساز تمدن اسلامی و تحقق آن در جهان باشند چراکه در تحقق هر تمدنی، بهخصوص تمدن اسلامی، دو عامل حرف اول را میزند، نخست پرورش انسانهای متعهد و متخصص و دوم تولید علم که در هر دو عرصه، زنان میتوانند تأثیرگذار و نقشآفرین باشند.
وی تأکید کرد: زنان ما میتوانند باتربیت انسانهای متعهد و متخصص، نقش بیبدیل و محوری داشته باشند، بانوان بهعنوان همسر، در کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است، میتوانند به تربیت نسلی متعهد و متخصص بپردازند، نسلی که توسط نقش محوری مادری و همسری، بستر رشد و تعالی آن فراهمشده، چراکه مادر میتواند به کودکان خود کمک کند که با سبک زندگی اسلامی رشد کرده و دارای تفکر و ویژگی نقادانه و روحیه پرسشگری باشند.
تربیت نسل متعهد و متخصص، زمینه تحقق تمدن اسلامی
استاد حوزه و دانشگاه در خصوص نقش مادری در زمینهسازی تمدن اسلامی افزود: حس حقیقتجویی را مادر با توجه به نقش بیبدیل خود میتواند در فرزندان رشد داده و زمینه تعالی که خداوند در وجود انسان قرار داده را فراهم کرده و از طریق تربیت یک نسل متعهد و متخصص، برای شکلگیری تمدن اسلامی زمینهسازی کند.
وی ابراز داشت: نقش دیگری که بانوان میتوانند ایفا کنند، در عرصه تولید علم است زیرا قوام هر تمدنی بستگی به افراد آن حوزه تمدنی دارد و با توجه به تعداد قابلتوجه زنانی که امروزه در مراکز علمی اعم از مراکز حوزوی و دانشگاهی مشغول فعالیت تحصیلی، علمی و پژوهشی هستند، میتوانند در عرصه تولید علم، نقشآفرینی داشته و زمینه شکلگیری و شکوفایی تمدن نوین اسلامی را فراهم کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محزونیه در رابطه با بحث الگوبرداری از حضرت خدیجه (س) و همچنین حضور و جایگاه زنان در عرصههای اجتماعی و سیاسی بیان داشت: در احادیث پیامبر اکرم (ص)، حضرت خدیجه (س) یکی از 4 زن برتر جهان اسلام است و دقیقاً هنگامیکه در زندگی ایشان تأمل و تفکر میشود، متوجه میشویم که ایشان بهعنوان همسر، نقش حمایتی خود از پیامبر اکرم (ص) را به بهترین وجه ایفا کردند همچنین به عنوان مادر، برترین زن عالم وجود را پرورش دادند.
وی با تأکید بر اهمیت وظیفه مادر و همسری ادامه داد: حضرت خدیجه (س) به لحاظ اجتماعی با حمایتهای مختلف مالی، عاطفی و روحی از پیامبر اکرم (ص)، زمینه گسترش تعالیم اسلام را فراهم کردند و زنان ما هم میتوانند با الگو قرار دادن ایشان، هم در فضای خانه، در قالب نقش مادری و همسری و هم در عرصه اجتماعی به وظایف و مسؤولیتهای خود بپردازند.
اولویت نقشهای مادری و همسری
مبلغ تخصصی کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: باید توجه داشت که اولویت برای زنان، نقش مادری و همسری در خانواده است چراکه مادران دارای نقشی بیبدیل برای تربیت فرزند و ایجاد سکونت و آرامش برای همسر بهعنوان یک تکیهگاه عاطفی هستند و این نقشها اولویت دارد اما این اولویت به معنای عدم پذیرش مسؤولیتهای اجتماعی آنان نیست و وجود حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و سایر زنان شاخص و نمونه اسلام، میتواند نقش به سزایی در اولویتبندی و عمل به وظایف مختلف بانوان داشته باشد.
وی در پایان گفت: قطعاً هر انسانی برای آنکه وظایفی خود را به بهترین شکل انجام دهد باید اولویتبندی کاری داشته باشد و بر اساس آن برنامهریزی کند و به انجام مسؤولیتهای خود بپردازد، با رجوع به آیات و روایت میبینیم که نقش محوری زنان، حضور در خانواده بهعنوان مادر و همسر است ولی این به معنای عدم پذیرش مسؤولیتهای اجتماعی و حضور بهموقع و کارآمد زنان در عرصه فعالیت اجتماعی نیست، البته این امر مستلزم برنامهریزی، اولویتبندی و تلاش برای عمل کردن هر چهبهتر است.