عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

تقرب به رسول خدا یکی از آرمان های زندگی اولیای خدا

یکی ازاهداف خلقت انسان، تقرب به خدا و تقرب به انسان کامل است، که در برخی عبارات از آن به عنوان میزان نیز یاد شده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور رییس بنیاد مهدی موعود با حضور در بین کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با تأکید بر این که در قسمتی از زیارت حضرت علی علیه السلام آمده است «السلام علیک یا میزان الأعمال»، گفت: این مطلب بیانگر این است که معصومین علیهم السلام برای ما میزان هستند، میزان در حد تکامل، سیرتکامل، سرعت تکامل و برای سبک زندگی برای نوع رفتار و اندیشه ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور با بیان راه های تقرب تصریح کرد: یکی از ابزارهای تقرب عبادت است، خداوند در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ و َالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» که بیانگر این است که کمیت عبادت و کیفیت عبادت کمک بسیاری به تقرب بسوی خدا دارد.

وی در ادامه با بیان این که راه دیگر تقرب، تقرب صفاتی است، افزود: معصوم علیه السلام می فرماید: «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّه» به اخلاق و صفات الهی متخلق شوید، که پیامبر اسلام(ص) نمونه بارز آن است و در زیارت عاشورا این نکته را مسئلت داریم «اللهم انی اتقرب الی الله والی رسوله».

رییس بنیاد مهدی موعود تقرب به رسول خدا را یکی از آرمان های زندگی اولیای خداست دانست و افزود: سعی آن ها بر این است که فاصله شان را با رسول اعظم(ص) کمتر کنند، که مهمترین راه تقرب، تقارب صفاتی است که طبق قاعده السنخیه علت الانضمام هم بدان اشاره دارد، یعنی از این طریق می توان اتصال و ارتباط روحی و قلبی بین انسان و پیامبر اسلام(ص) ایجاد می شود.

وی افزود: اویس قرن هر چند همجواری و زیارتی با پیامبر اسلام(ص) نداشت اما به مقام دائم الزیارتی پیامبر(ص) رسید و حتی پیامبر(ص) هم مشتاق زیارت وی شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در قرآن کریم حدود 400 صفت و لقب برای پیامبر اکرم(ص) ذکر شده است، اذعان داشت: ما وظیفه داریم که این صفات را بشناسیم و تلاش کنیم به آن صفات برسیم و با رسیدن به این صفات پیوند ما را با آن حضرت مستحکم می کند.

وی در ادامه یکی از صفات پیامبر(ص) که در قرآن به آن اشاره شده است را قائم بودن معرفی کرد و گفت: خداوند درقرآن کریم در دو سوره «مزمل» و «مدثر» به این صفت و موضوع آن اشاره دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نیلی پور افزود: در دو آیه ابتدایی سوره مزمل می خوانیم «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» ای جامه به خود پیچیده، شب را، جز کمی، بپاخیز!.

وی تأکید کرد: کسی که می خواهد باطن اش با روح رسول الله(ص) پیوند پیدا کند باید برای قیام فی اللیل برنامه داشته باشد، که یکی ازصفات بارز یاران حضرت حجت (که از صفات بارز ایشان قائم است) شب زنده داری است، «لاینامون اللیل».

رییس بنیاد مهدی موعود ادامه داد: این صفتی است که حضرت امیرالامؤمنین علی علیه السلام درخطبه متقین نیز بدان اشاره می نماید. و از سفارشات مرحوم آیت الله قاضی(ره) به علامه طباطبائی(ره) نیز همین است که اگر خیر دنیا و آخرت می خواهی نماز شب، نمازشب، نمازشب.

وی نوع دیگر قیام رسول الله(ص) قیام اجتماعی معرفی کرد که در آیه های ابتدایی سوره مدثر بیان شده است: «یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ، قُمْ فَأَنذِرْ» ای جامعه خواب به خود پیچیده (و در بستر آرمیده)، برخیز و انذار کن (و عالمیان را بیم ده).

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: قیام انفرادی مطرح شده در سوره مزمل برای این است که روح توحیدی در پیامبر اکرم(ص) و ارتباط عمیق ایجاد شود تا پشتوانه کار روز شود.

وی افزود: و قیام اجتماعی مطرح شده در سوره مدثر، برای امت و هدایت آنهاست که این قیام ها در رتبه پایین تر وظیفه همگانی است.

حجت السلام و المسلمین نیلی پور با اشاره به دو مانع قیام که در بخشی از آیه 11 سوره جمعه بیان شده است، گفت:  «وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا» هنگامی که آن ها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند پراکنده می شوند و به سوی آن می روند و تو را ایستاده به حال خود رها می کنند.

وی افزود: در تفاسیر مى‏خوانیم پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله مشغول خواندن خطبه‏هاى نماز جمعه بود که کاروان تجارى همراه با طبل و دُهل و سر و صدا وارد مدینه شد. بیشتر نمازگزاران به سراغ کاروان رفتند و حضرت را که در حال ایستاده مشغول ایراد خطبه بود، تنها گذاشتند، این آیه نازل شد و آنان را توبیخ کرد.

رییس بنیاد مهدی موعود در پایان دو مانع قیام را لهو و تجارت معرفی کرد و گفت: در روایت است که سه نفر بیشتر پای سخنان حضرت(ص) باقی نماندند، دنیا انسان را از پیامبر(ص) دور می کند و دلبستگی به دنیا عامل رخوت و ثقالت جسم و روح برای عبادت است.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *