به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به فرازی از زیارت اربعین به شرح و تفسیر آن پرداخته و به نکات علمی و عملی این زیارت پرداخت.
وی تصریح کرد: در این زیارت امام صادق علیه السلام می فرماید: «واعذرفی الدعا»، اعذر از باب افعال که ظاهرش متعدی است ولی بصورت لازم نیز استعمال شده که هر کدام معنای کاملی دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در صورتی متعدی معنا کنیم باید کلمه نفسه به عنوان مفعول محذوف در تقدیر گرفته شود که معنایش چنین می شود یعنی آنقدر تلاش کردند در دعوت به دین که نفس شان را معذور کردند این معنا تعبیر بالایی است یعنی حضرت اباعبدالله علیه السلام نهایت تلاش را در مسیر هدایت مردم انجام دادند که نفس خویش را معذور نمودند.
وی با بیان این که اگر «اعذر» را لازم گرفتیم آن وقت محذوفی پیش نمی آید و معنای کامل تری هم می رساند، گفت: امام در دعوت معذور شدند یعنی آنقدر تلاش و جهد نمودند که در امر دعوت معذور شدند این تعبیر نظیر همان تعبیری است که در قرآن کریم خداوند در شأن حضرت رسول صلی الله علیه و آله می فرماید: «حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم»
آیت الله مهدوی ادامه داد: این آیه درسی است برای امروز ما طلبه ها که حریص بودن در تبلیغ دین نظیر حضرت رسول صلی الله علیه و آله باید گاهی اوقات از مصالح شخصی گذشت گاهی به ما توهین می کنند نباید هیچ بگوئیم تا بلکه بتوانیم رابطه را برقرار کنیم و ایشان را هدایت کنیم.
وی اظهار داشت: «ومنح النصح» آنچه در توانشان بود اعطا کردند و در نصیحت کوتاهی نکردند، تا آنجا که «بذلت مهجتهه فیک» که خون قلبشان را بذل کردند، «لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» تا مردم را از جهالت نجات داده و از حیرت ضلالت نجات دهند.
امام جمعه موقت اصفهان در ادامه با اشاره به این که «انقاذ» به انقاذ جسمی و انقاذ روحی تقسیم می شود، عنوان داشت: انقاذ جسمی مانند کسی که در حال غرق شدن است و این نوع از انقاذ با چشم دیده می شود و استمداد و طلب نجات هم هست و حاکم آن نفس است، یعنی با شنیدن طلب کمک دیگر فکر نمی کنیم و سریع امداد رسانی می کنیم.
وی تأکید کرد: انقاذ روحی، بصیرت لازم دارد و استمداد هم در کار نیست و حاکم آن عقل است و چه بسا همین تفاوت در انقاذها سبب شده که در خیلی از مواقع برای انقاذهای غریق روحی اقدام نشود.
این استاد سطح عالی حوزه تأکید کرد: امام حسین علیه السلام با قیامشان میلیون ها نفر را نجات دادند با این که استنقاذ و طلب انقاذی هم نبود و آن نجات از مرداب جهل و ضلالت است.
وی با اشاره به «ضلالتی» که در فراز بعدی این زیارت وجود دارد، گفت: «حیره الضلاله» این تعبیر از باب اضافه صفت به موصوف است و به معنای ضلالتی است که صفت اش این است که حیرت آور باشد یعنی «الضلاله التی توجب الحیره».
آیت الله مهدوی با بیان این که «ضلالت» بر دو نوع است اظهار داشت: نوع اوّل ضلالت عمدی است که مورد غضب الهی اند و در قرآن کریم از آنان تعبیر به مغضوبین شده و ضلالت سهوی که از اینان به ضالیین تعبیر شده، عمد و سهو در مؤاخذه مؤثر است هر چند در سهو ممکن است، مؤاخذه نباشد ولی حجاب را به دنبال دارد امام حسین علیه السلام جان شأن را بذل نمودند تا مردم را از حیرت ضلالت نجات بدهند و به راه مستقیم هدایت نمایند.
::: برای دریافت فایل صوتی جلیه بر روی تصویر زیر کلیک کنید.