عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

هوشمندی محیطی یکی از لوازم مدیریت فرهنگی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در مراسم تجلیل از اساتید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سیر تکامل دانشگاه ها از مدیریت انسان به عنوان نقطه مشترک حوزه های علمیه و دانشگاه ها در این فرایند نام برد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: دانشگاه ها در سیر تکاملی خود از سه مرحله گذر و وارد مرحله چهارم شده اند.

وی افزود: مرحله و نسل اوّل دانشگاه ها دانش محور بودند، رشته سازی، طبقه بندی علوم، انتقال دانش و توسعه دانش مورد توجه قرار گرفت که منجر به رشته سازی در دانشگاه ها شد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: پس از مدتی توجه به این نکته که دانش به تنهایی گره های بشر را باز نمی کند و دو کاستی و کمبود چهره خود را نشان داد.

وی در ادامه به چگونگی پیدایش نسل و مرحله دوم دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دو کاستی و کمبود دیده شده در مرحله اوّل، چشمه پیدایش و توسعه و کاوش علمی بود که اصطلاحاً به آن تولید علم گفته می شود، لذا نسل دوم شکل گرفت و دانشگاه ها به سمت پژوهش محوری حرکت کردند ونهادهایی چون ISI و مانند آن راه اندازی شد.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن به مرحله و نسل سوم دانشگاه ها اشاره کرد و اذعان داشت: مشکل فضای جامعه مشکلی بود که توجه بشر را به خود جلب کرد و باعث شد تا دانشگاه ها به سمت کار آفرینی تغییر جهت داده و مراکزی همچون دانشگاه های علمی و کاربردی و فنی حرفه ای که ناظر به حل مشکلات جامعه با مقوله هایی ارزشی از جنس اطلاعات و تجربه بود جهت پیدا کند.

وی تأکید کرد: فرایند تولید علم و توسعه دانش در حوزه های علمیه نیز شکل گرفت و امثال علامه حلی(ره) همزمان با این که توسعه علم را دنبال می کرد نسل جدیدی از داده های علمی را در حوزه معرفتی رقم زد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: اقتضای زمان، شرایط، ابزار و تجهیزات مدرن را در اختیار بشر قرار داد که اصطلاحاً به آن فضای مجازی می گوییم، فضایی از جنس حقیقت ثانوی.

وی تأکید کرد: نسل چهارم که از آن به نسل دانشگاه های فن آور یاد می شود در آن با خِرَد و متکی بر تجربه، الگویی برای بشر می سازد که بتوان با آن جامعه را مدیریت کرد و این فضا نیز در حوزه های علمیه حاکم است که ما باید متکی بر آموزه های دینی و وحی، جامعه را مدیریت کنیم و این همان نقطه مشترک حوزه و دانشگاه است یعنی مدیریت انسان.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در قسمت دیگری از صحبت های خود با بیان این که ما به عنوان یک مرکز آموزشی که نسلی از طلاب، مبلغان و دانشمندان حوزوی را با یک فرآیند آموزشی و منظومه اداری برای یک هدف تربیت می کنیم، گفت: طلاب در مسیر حرکت، رسالت و وظیفه ای که ذاتاً در بحث دین به آن ها واگذار شده و امروز عارضاً به عنوان مبلغ در این مسیر قرار گرفته اند، وقتی وارد این مجموعه معرفتی می شود، هدف این است که در خروجی او را تبدیل به فردی نماییم که جامعه را مدیریت کند.

وی عنوان داشت: بنده و استادان و هر فرد دیگری که در هر قسمتی از این مجموعه هست، باید تلاش کنیم تا طلبه را برای مدیریت فرهنگی جامعه که مدیریت فکر، معنویت، دین و انسان است تربیت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اذعان داشت: البته این هدف لوازمی دارد، که هوشمندی وسیع محیطی مانند خبر داشتن از اتفاقات پیرامون جامعه در مسائل سیاسی، فکری، اجتماعی و فن آوری یکی از این لوازم است.
 

برای مشاهده بقیه تصاویر اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *