عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

مواجهه فعال و مثبت فقه با فناوری‌های جدید با تأکید بر باروری‌های پزشکی + تصویر و متن کامل جلسه

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا رضانیا معلم در این نشست با اشاره به تفکیک رویکردها در فقه سنتی و مسائل مستحدثه گفت: در مسایل مستحدثه برخلاف بحث‌های کلاسیک و سنتی که صرفاً به حکم‌شناسی و اثرشناسی می‌پردازد ساختار و روش تحقیق علاوه بر حکم‌شناسی و اثرشناسی، مسئله‌شناسی نیز اضافه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا رضانیا معلم عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان گفت: نخست باید بدانیم که ناباروی چیست؟ و مسائل آن کدام است؟ تا بتوانیم به احکام و اثرات حکمی آن نیز بپردازیم.

وی با اشاره به تعریف سازمان بهداشت جهانی از ناباروی مبنی بر عدم موفقیت در فرزنددارشدن پس از دوازده ماه رابطه جنسی زوج بدون استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری گفت: موضوع اول در بحث‌های ناباروری مسئله درمان‌های پزشکی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضانیا با اشاره به پنج شیوه درمانی یعنی دارو درمانی، جراحی ناهنجاری‌های آناتومیک، درمان‌های غیر تهاجمی یا تزریق داخل رحمی، درمان تهاجمی که  تخمک زوجه با اسپرم زوج ممتزج می‌شود و همچنین درمان‌های کمکیPGB  یادآور شد: مسئله‌ای که از نظر فقهی بر همه درمان‌ها احاطه دارد این است که اگر ناباروری را بیماری بدانیم و معتقد شویم که لکل داءٍ دواء پس باید اذعان کنیم که از نظر شرع درمان ناباروی نیز مثل دیگر بیماری‌ها واجب است و استفاده از چنین شیوه‌هایی نیز مجاز خواهد بود.

وی افزود: اما اگر ناباروری را مصداق بیماری ندانیم این‌ شیوه‌ها و به‌ویژه شیوه دارو درمانی، خلاف شرع است؛ چرا که ضررزدن به جسم حرام است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده رویان افزود: مسئله دیگر تولید جنین در آزمایشگاه‌ها  و تفاوت فقهی و حقوقی آن با جنین داخل رحمی است که به اصطلاح قرآن فی قرار مکین است. برای جنین داخل رحم در صورت فوت زوج یا زوجه میزان دو برابر ارث یک پسر از ما ترک برای مادر وجود دارد، آیا همین میزان برای زن که صاحب جنین آزمایشگاهی است هم وجود دارد؟

وی افزود: از نظر سنتی از زمانی که امتزاج به طور طبیعی در رحم ایجاد می‌شود از بین بردن جنین تا سه روز اول کفاره دارد. آیا درباره جنین آزمایشگاهی همین حکم جاری است؟ از نظر حقوقی و فقهی محیط آزمایشگاه باید چگونه باشد؟ اگر شرایط ایمنی آزمایشگاه رعایت نشد از نظر فقهی و حقوقی چه کسی مسئول است؟ اگر در ترکیب تخمک و اسپرم اشتباه صورت گرفت، مسئولیت این امر با کیست؟ در صورت ایراد خسارت، چه کسی مسئول پرداخت خسارت و جبران است؟

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مسئله دیگر تعیین جنسیت توسط زوجین است. در اینجا پزشکان کروموزوم‌ها را دستکاری می‌کنند و با اراده انسانی جنسیت فرزند مشخص می‌شود و بعد از آن، انتقال جنین رخ می‌دهد. آیا زوجین حق تعیین جنسیت را دارند. اگر دارند در چه مرحله‌ای واجد چنین حقی هستند. مسئله دیگر اهدا اسپرم، تخمک، جنین و رحم جایگزین برای افرادی است که نازا هستند. اینکه اسپرم چه کسی را بپذیریم؟ آیا به لحاظ شرعی امکان سقط جنین در سیزده هفتگی در صورتی که زن از نظر فیزیکی قادر به نگهداری چهار جنین نباشد وجود دارد؟

وی ادامه داد: مسئله دیگر نگهداری جنین‌های منجمد شده در آزمایشگاه‌ها است. در صورت طلاق یا فوت یکی از زوجین، تکلیف چنین جنین‌هایی چیست؟ تولید و نگهداری امتزاج اسپرم و تخمک برای مقاصد شخصی چه حکمی دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین رضانیا در پایان با اشاره به رشد بیست‌ درصدی ناباروری خانوارها در کشور یادآور شد این هشدار بزرگی برای ما پژوهشگران حوزوی است که خود را بیش از پیش توانمند کرده و با ورود به مسائل جدید، بررسی آنها و ارائه پاسخ‌های مناسب در رشد، تقویت و بالندگی جامعه دینی گام برداریم.

::: برای دریافت فایل PDF متن کامل جلسه اینجا کلیک کنید.

::: انعکاس در بعضی از خبرگزاری ها و سایت های خبری:

خبرگزاری مهر
خبرگزاری حوزه
خبرگزاری ایکنا
خبرگزاری ایسنا
پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *