مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آستانه نیمه شعبان و عید ولادت منجی عالم، گفت: امروز با تحلیل های فراوانی که از سوی اندیشمندان شیعه به عمل آمده، برهمه آشکار شده است که انقلاب مهدوی و ظهورسرور آفرین منجی اعظم ارواحنا فداه، یک شبه واتفاقی وبدون راهبرد ونقشه راه وتحمل رنج وملال، محقق نخواهد شد؛ چرا که با مرور و مطالعه ی سنن الهی در قرآن در می یابیم که هر تحول و اتفاق خوشایندی، نتیجه یک تحول درونی و برونی از سوی فرد یا جامعه است. در قرآن حتی معجزه الهی هم مکانیزم خاص خود را دارد و اگر جامعه ای بخواهد مشمول کرامات الهی واقع شود، باید با تلاش و کوشش، خود را در معرض الطاف و نور الهی قرار دهد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر صافی اصفهانی با اشاره به آیاتی از قرآن افزود: شما به این سه آیه از قرآن توجه فرمایید آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم (همانا خداوند وضعیت هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا آن که آنان خود را تغییر دهند)» و یا آیه «ولو ان اهلَ القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض (و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند برکات آسمان و زمین را برآنان می گشودیم)» و نیز آیه «یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم (ای کسانی که ایمان آورده اید اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می کند و گام های شما را استوار می گرداند)». ملاحظه فرمودید که مبتنی بر آیات کریمه ی یاد شده وبسیاری از آیات و قصص قرآنی دیگر، با اطمینان کامل می توان گفت که ظهور، امری تحصیلی است و نه حصولی. به عبارت روشن نه تنها زمینه سازی ظهور امکان دارد، بلکه منتظران در تعجیل و تحقق آن نقشی اساسی و بی بدیل دارند ونسبت به آن مکلفند.
وی با اشاره بر اینکه علاوه بر آیات، بسیاری از روایات باب ظهورنیز به وضوح از نقش انسان ها در انقلاب ها و تحول جوامع، حکایت دارد، گفت: حدیث «اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم (برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید که همانا گشایش شما در آن است)» که در بحار الانوار از کتاب غیبت شیخ طوسی نقل شده است، نمونه ای از این اخبار است. نیزحدیث نبوی «یَخرُجُ ناسٌ مِن المشرق فیُوَطِّئون لِلمهدی سُلطانَه» که گواهی می دهد گروهی از مشرق زمین – در جغرافیای روایی یعنی ایرانیان – برخاسته و زمینه ساز ظهور می شوند، مویِّد این مطلب است که زمینه سازی برای ظهور یک حقیقت، نیازمند خروج وحرکت و اتِّخاذ راهبردی دقیق واصولی است.
استاد حوزه علمیه اصفهان در ادامه با اشاره به فلسفه مشخص نبودن زمان ظهور گفت: برهمین اساس است که یکی از دلایل عمده ی مشخص نبودن زمان ظهور، فاش می شود .چرا که یک طرف این رخداد بزرگ، ما هستیم و در این راستا، هر وقت تحولی از سوی ما انجام شود به زمان تحقق وعده الهی نزدیک می شویم وچنانچه این تحول انجام نشود، این ما هستیم که متضرر و محروم خواهیم شد، زیرا در هر حال، ظهور- دیر یا زود- اتفاق خواهد افتاد وخداوندوعده فرموده است که اگر یک روز به پایان جهان مانده باشد ، منجی را خواهد رساند.
ایشان با تأکید بر لزوم سیر مطالعاتی و پژوهشی برای ترسیم نقشه راه ظهور و راهبردهای آن، به یک پرسش اساسی اشاره نمود و گفت: اکنون پرسش اساسی این است که مبتنی بر کدام سیر مطالعاتی وپژوهشی می توان برنقشه راه ظهور وراهبردهای آن دست یافت؟ من معتقدم شایدنخستین روش درتدوین مهندسی ظهور ودستیابی برراهبردهای تحقق آن، استفاده از روایاتی است که به صراحت از شرایط ظهور یاد می کند. این روایات گاهی به صورت جملات شرطیه و گاهی به شکل جملات اِخباری است.از ان جمله روایتی است که امام صادق(ع) نقل می کنند مبنی بر این که وقتی شکنجه ها و فشارها بر بنی اسراییل طول کشید، چهل صباح به درگاه خداوند ناله واستغاثه نمودند تا خداوند موسی و هارون را برای نجات آنان مبعوث فرمود و170 سال از 400 سال رنج و زحمت مقدَّر را از آنها برداشت، آنگاه امام فرمودند: «هکذا انتم لو فعلتم لفرَّج اللهُ عنَّا فامَّا اذا لم تکونوا، فان الاَمر ینتهی الی مُنتهاه»یعنی همچنین اگر شما این گونه عمل می کردید هر آینه خداوند بر ما گشایش می داد، ولی اگر چنین نباشد همانا این امر تا آخرین مرحله طی خواهد شد و به تعویق خواهد افتاد. همچنین حدیث شریف(افضل الاعمال انتظار الفرج) ،حاکی از این است که زمینه سازی، برخاسته از حقیقت و روح انتظار است، چرا که بهترین عمل ها ،انتظار و آمادگی است و انتظار، تعهدآور و مسوولیت سازاست .این جمله را بسیار شنیده اید که (مَن انتظر امرا، تهیَّا له)یعنی آنکه در انتظارامری است، خود را برای رویارویی با آن مهیا می کند. و این همه، یعنی رسالت بزرگ شیعه و میثاق تاریخی او در عصر غیبت کبری. محصول سخن در یک جمله این است که مهدویت می بایست به راهبرد اصلی نظام ما تبدیل شود بدین معناکه تمام دستگاه های نظام بر محور مهدویت تنظیم شود. زیرا بر این اعتقادیم که دکترین مهدویت، راهبرد اصلی وچشم انداز غایی و نهایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و مقوله انتظاردر این دکترین وحیانی ، یعنی آمادگی و زمینه سازی برای همه خوبی ها و رهایی از همه حرمان ها.