عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

منع عقلی بر پذیرفتن علم و عصمت اهل بیت وجود ندارد

مدیرکل امور مبلغان و مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پذیرفتن علم وعصمت اهل بیت(علیهم السلام) هیچ منع عقلی ندارد زیرا که در روایات بسیاری مصداق آن آمده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری در کرسی آزاداندیشی علم و عصمت امام با رویکرد نقد آراء مخالفین اظهار داشت: علم و عصمت امامان معصوم از دو منظر عقلی و نقلی قابل بررسی است به طوری که ما معتقد هستیم از منظر عقلی هیچ مانعی وجود ندارد که یک بشر بتواند به علم ماوراء طبیعه دست یابد.

وی با اشاره به نقد منتقدین به علم و عصمت ائمه اطهار می گوید:بیشترمنتقدین به علم و عصمت ذاتی پیامبران اظهار می‌کنند امکان ندارد بدون آموزش و علم اکتسابی بشری به این مرحله برسد.

حجت الاسلام و المسلمین مستشاری با اظهار اینکه در روایات زیادی که از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم داریم اشاره به علم و عصمت ذاتی و اکتسابی آنها شده است، ادامه داد: علم و عصمت ذاتی ، فضیلت پروردگار به بندگان خاصش است و علم و عصمت اکتسابی همچون امام حسین (ع) که به دلیل به اتمام رساندن بندگی خدا به این مقام رسیده است.

وی بیان داشت: رسیدن به مقام علم و عصمت از راه تهذیب نفس و بندگی خدا به وجود می آید.

مدیرکل امور مبلغان و مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: هنگامی که سوال می شود که تا چه اندازه ای می توانستند از علم غیب خود استفاده کنند، باید گفت تا مقداری که مربوط به رسالت آنها باشد و خدا علم آن کار را به آنها داده باشد.

وی با اشاره به اینکه نقدی دیگر که مطرح شده اگر آگاه به علم غیب بودند چرا در زندگی شخصی خود از جمله ازدواج، خرید یا معامله و مسائل دیگر از این علم استفاده نمی کردند، گفت: در پاسخ به این سوال لازم است گفته شود که خداوند حکیم علم غیب را در حوزه رسالت و وظیفه  به ائمه اطهار اعطا کرده است البته هر چند در امور شخصی هم آگاه به این علم بودند اما تنها مشاهده می شود که در امور دینی و رسالتی که خداوند بر عهده آنها گذاشته است، استفاده می بردند.

حجت الاسلام و المسلمین مستشاری با اعلام اینکه در نقدی دیگر آمده است که اگر گفته شود که ائمه اطهار اگاه به علم غیب هستند یعنی آنها را شریک خدا قرار داده ایم، بیان داشت: ائمه اطهار طبق اراده و حکمت الهی آگاه به این علم شدند و در آیه ماشا الله که هر آنچه خدا بخواهد به بنده اش می بخشد قابل توجیه است.

وی اعلام کرد: در مباحث نقلی که روی علم و عصمت ائمه اطهار آورده شده است اینکه اگر آن را ذاتی بنامیم مساوی قرار دادن شرک بر خدا است و همان مصداق توسل بر ائمه اطهار است که باید دانست هیچ یک از انتساب علم و عصب به پیامبران و ائمه اطهار علی رغم فرمان و دستور الهی نیست و اهل بیت با بندگی کردن خدا به این مقام نائل آمدند هر چند خواست خدا هم اینگونه بوده است.

برای مشاهده گزارش تصویری جلسه اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *